DVD-audio / super-audio

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Joris
Contacteer:

DVD-audio / super-audio

Bericht door Joris » wo feb 11, 2004 10:17 pm

Iemand al van dit soort albums in zijn bezit?

is dit het waard? Want nu komt bijvoorbeeld Dance of Death uit, in dvd-audio formaat. Heb al aantal euro's neergeteld voor het album, maar is het het dan wel waard om nog eens zoveel (en waarschijnlijk nog meer) geld uit te geven voor nummers die je eigenlijk al hebt ?

Ik heb ook ooit eens gelezen dat Black Album ook is uitgebracht in super-audio formaat. zelfde vraag....

En superaudio, is dat ook af te spelen op een dvd speler, of heb je daar weer een speciale cd/dvd-speler voor nodig, die dit in de specificaties heeft staan?

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » wo feb 11, 2004 10:19 pm

aan die onzin geef ik mijn geld niet uit
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Sander
Contacteer:

Bericht door Sander » wo feb 11, 2004 10:23 pm

Voor SACD heb je een speciale speler nodig ja, en das niet goedkoop ook.

Maar onzin is het niet. De meeste DVD-audio schijfjes zijn in 5.1, dus als je een goede installatie hebt klinkt dat heel behoorlijk. SACD is nog een stap hoger, klinkt heel goed. Alleen is het aanbod niet zo groot en zijn die dingen nog duurder.

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » wo feb 11, 2004 10:26 pm

SACD wordt de nieuwe standaard voor CD's over een jaar of wat. Dat zijn een soort DVD's idd.

Dubbel zoveel data als een gewone CD, hogere samplerate en bitrate dus. Heb je een opname die geschikt is voor dergelijke kwaliteit kan het de moeite waard zijn.

Gezien de gangbare metalbudgetten, is het dus niet boeiend.

Luister eens een cd van Sting op 128kbit mp3 en vervolgens hetzelfde op SACD of DVD-audio op een high end hifi systeem(of een studio setup) met bij voorkeur elektrostaten.

Vindt je dat verschil de moeite waard? Zoja? Ga maar geld tellen.

Sander
Contacteer:

Bericht door Sander » wo feb 11, 2004 10:31 pm

SACD heeft volgens mij ook een hoger frequentiebereik geloof ik, een die te vergelijken is met analoog geluid.

Damien, son of Lucifer

Bericht door Damien, son of Lucifer » do feb 12, 2004 11:41 am

Mijn speler pakt die dingen niet. Ik heb zelfs een keer een CD van Blof van mijn zusje erin gestopt, dat was een Hybrid SACD, die pakt-ie OOK niet.
[b]DAUDR!![/b]

Sephtis
Contacteer:

Bericht door Sephtis » do feb 12, 2004 11:43 am

Geeeeen id.

Ik weet 1 ding. Ik heb die dvd/cd van Dimmu Borgir, die ze Dolby 5.1 hebben opgenomen of zo...en goed ik mag 'm dan niet zo gehoord hebben omdat ik geen 5.1 set heb; maar Blackstar heeft m al voor me geluisterd, en DAT schijnt echt ONGELOFELIJK geweldig te zijn...

maar in hoeverre een normale opname 'beter' zal klinken? zal wel meevallen toch? we hebben geen supermanoren

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do feb 12, 2004 12:27 pm

hmmm, dan zie ik me nog niet zo'n superaudio-speler kopen, voorlopig. Misschien als het formaat echt inburgert...

Maar wie gaat er bijv. de dvd-audio versie van Iron Maiden's nieuwe album halen? (ik wilde hem wel halen, als die tegelijk was uitgekomen met de cd... dan had ik er best een aantal euro's bij gelegd... maar nu denk ik dat ik het niet doe).

Ik ga sowieso wel de gettysburg-dvd-versie halen, lijkt me erg vet. Maar dat duurt nog effe...

Damien, son of Lucifer

Bericht door Damien, son of Lucifer » do feb 12, 2004 12:33 pm

Op die DVD van Iced Earth komt toch nog veel meer spul dan alleen die Gettysburg-trilogie in 5.1-geluid?
[b]DAUDR!![/b]

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do feb 12, 2004 12:36 pm

jep, ook een docu over die oorlog volgens mij... wordt vast vet.

en ik durf te wedden ook wat reclame voor schaffer's winkeltje ! :D

Tijmen from hell

Bericht door Tijmen from hell » vr feb 13, 2004 5:22 pm

Een nabijwoonende audiofiel had dus ook zo'n SACD speler geleend.
Ik zitten luisteren, en dat klonk erg goed, het leek of je alles veel meer gescheiden van elkaar hoorde. Daarna in een gewone cd speler gedraaid en de conclusie is dus dat het het niet waard is om nu al een speler te kopen voor 2000 euro ofzo. De cd speler en de SACD speler hadden te weinig verschil, bij de cd speler klonk het gewoon minder gescheiden van mekander (de vesrchillende instrumenten)

HellcommandeR

Bericht door HellcommandeR » vr feb 13, 2004 10:28 pm

Ik heb die dvd-versie van de laatse Dimmu Borgir.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » vr feb 13, 2004 10:37 pm

Over een jaar of wat haal ik pas ook zon SACDlezer, dan zijn die tenminste een beetje goedkoper, zo ook gedaan met dvd-speler
Front voor/der Matigheid
last.fm

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » vr feb 13, 2004 10:57 pm

presies.

maar zoals ik al zei, je hoort het pas als ook de muziek voor een dergelijke kwaliteit is opgenomen.

Edwynn

Bericht door Edwynn » za feb 14, 2004 12:53 am

Het geval wil dat het 5.1 geluid dichter bij het geluid van de originele mastertape komt dan een gewone cd. Het is zelfs zo dat geluid op vinyl er nog dichterbij komt. (met de juiste installatie welteverstaan). Maar dat is weer veel meer aan slijtage onderhevig. Vandaar dat dvd audio en sacd binnenkort de nieuwe standaards worden. Ik vind wel dat je een audiofreak moet zijn om de verschillen met gewoon cd geluid storend te vinden.
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Plaats reactie