Wat ik live mis met zoveel bands tegenwoordig...
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
Wat ik live mis met zoveel bands tegenwoordig...
Wat ik mis? De oprechte live-energie!!
Ik heb in heel mijn leven al veel concerten gezien; maar wat ik mis is dat extraatje. 98 procent van de bands treden op alsof ze lopende band werk verrichten. Dat wil niet zeggen dat het nog geen goede live concerten zijn, maar toch, de echte live bezieling is er niet. Grote band als Morbid Angel, Helloween, Mayhem, Saxon, Slayer en zovele anderen; kunnen heel goede concerten weggeven maar toch blijf ik steeds het gevoel hebben dat ze gewoon hun ding doen en klaar. Ik heb in mijn leven nog niet zo heel veel concerten gezien waarbij bands echt spelen alsof hun leven er vanaf hangt. Er zijn maar heel weinig bands die echt voor magie zorgen.
Optredens die ik wel gezien heb en heel erg geinspireerd waren zijn onder andere (willekeurige grotere namen) Iron Maiden in 1999, Anathema, My dying bride, Life of agony, AC/DC!, Robert Plant, Unleashed, Candlemass, Death Angel, Dream theater en uiteraard Savatage!
Ben ik een mierenneuker en heb ik te hoge verwachtingen (en ben ik te verwend) of steunt iemand mijn mening?
Is optreden nog wel een bezieling anno 2004 voor de gemiddelde band?
Ik heb in heel mijn leven al veel concerten gezien; maar wat ik mis is dat extraatje. 98 procent van de bands treden op alsof ze lopende band werk verrichten. Dat wil niet zeggen dat het nog geen goede live concerten zijn, maar toch, de echte live bezieling is er niet. Grote band als Morbid Angel, Helloween, Mayhem, Saxon, Slayer en zovele anderen; kunnen heel goede concerten weggeven maar toch blijf ik steeds het gevoel hebben dat ze gewoon hun ding doen en klaar. Ik heb in mijn leven nog niet zo heel veel concerten gezien waarbij bands echt spelen alsof hun leven er vanaf hangt. Er zijn maar heel weinig bands die echt voor magie zorgen.
Optredens die ik wel gezien heb en heel erg geinspireerd waren zijn onder andere (willekeurige grotere namen) Iron Maiden in 1999, Anathema, My dying bride, Life of agony, AC/DC!, Robert Plant, Unleashed, Candlemass, Death Angel, Dream theater en uiteraard Savatage!
Ben ik een mierenneuker en heb ik te hoge verwachtingen (en ben ik te verwend) of steunt iemand mijn mening?
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
Re: Wat ik live mis met zoveel bands tegenwoordig...
Ik mis het ook, maar weetje wat ook een rol speelt.Kristof schreef:Wat ik mis? De oprechte live-energie!!
De eerste paar concerten die je ziet zijn fantastisch, het is allemaal nieuw, en je ging alleen voor de muziek. Op den duur wordt het steeds normaler en raak je eraan "gewend". Dan moet je wel echt een ontzettend oprechte, fantastische gave band hebben die ook nog eens zijn dag heeft wil je echt thuiskomen met dat oude bekende gevoel van: VET!!!
Ik heb ook al tijden geen metalconcert gezien waarvan ik ECHT denk: FANTASTISCH!
Behalve een folk band een tijdje terug, die was prachtig.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot
- Soulcollector
- Contacteer:
Ik denk eerder dat het publiek verwent is met zo belachelijk veel bands continu.
Het publiek wordt ook steeds tammer.
Ik kan me voorstellen dat je als band geen zin hebt om helemaal uit je bol te gaan voor een publiek waarvan je netaan een mager applausje krijgt na elk nummer.
Ik kan me voorstellen dat je als band geen zin hebt om helemaal uit je bol te gaan voor een publiek waarvan je netaan een mager applausje krijgt na elk nummer.
Wantlist cd/lp:
Original Sin – Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
- Draconian
- Lult over cdtjes
Re: Wat ik live mis met zoveel bands tegenwoordig...
Ben het helemaal met je eens.Svenson schreef:[..]
Ik mis het ook, maar weetje wat ook een rol speelt.
De eerste paar concerten die je ziet zijn fantastisch, het is allemaal nieuw, en je ging alleen voor de muziek. Op den duur wordt het steeds normaler en raak je eraan "gewend". Dan moet je wel echt een ontzettend oprechte, fantastische gave band hebben die ook nog eens zijn dag heeft wil je echt thuiskomen met dat oude bekende gevoel van: VET!!!
Ik heb ook al tijden geen metalconcert gezien waarvan ik ECHT denk: FANTASTISCH!
Behalve een folk band een tijdje terug, die was prachtig.
Omdat we zoveel mogelijkheden hebben om concerten te bezoeken, raak je al snel verwend. Ik merk dat zelf inderdaad ook al, maargoed, het blijft natuurlijk altijd wel gezellig, dus niet teveel gaan miereneuken

We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
Ja daar word ik ook gek van, dat tamme publiek. Bij In Flames de laatste keer schaamde ik mij gewoon voor mijn medelanders! Nog even en er wil geen band meer hier komen optreden! (ok is lichtelijk overdreven misschien, maar toch)CoenV schreef:Ik denk eerder dat het publiek verwent is met zo belachelijk veel bands continu.
ah die heb ik vorig jaar ook gezien, niet echt veel van meegekregen eigenlijk.Svenson schreef:En die folkband heette Rapalje.
Drie nederlanders, die er uberkeltisch uitzagen en alleen maar traditionele instrumenten bespeelden en briljante covers en eigen nummers speelde.
Geen Finntroll iig.
www.last.fm/user/robenroll
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar In Flames drie keer gezien als hoofdact op een Duits festival, ik kan je zeggen, de derde keer hetzelfde truukje zien is saai bij zo'n bands, derde keer is in mijn handen klappen na een nummer nog te veel. Maar ook als je bands vier of vijf keer ziet op een jaar, zie je gewoon dat het zo'n lopende bandwerk is.Femaze schreef:[..]
Ja daar word ik ook gek van, dat tamme publiek. Bij In Flames de laatste keer schaamde ik mij gewoon voor mijn medelanders! Nog even en er wil geen band meer hier komen optreden! (ok is lichtelijk overdreven misschien, maar toch)
Blijf dan voortaan thuis.natassja schreef:ik vind optredens nooit zo boeiend eingelijk
zolang ik me neit irriteer aan de muziek en kan zuipen vind ik het best
Wantlist cd/lp:
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
- disastercasper
-
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
ja, uiteraard, en er zijn er nog wel meerSander schreef:je vergeet Circle II Circle op Rock Hard, dat voelde ook niet als een afgewerkt concertje.
dat concert was magie
zeker toen jon olive, lelijke trol, ff gutter ballet kwam spelen en heel mijn zomer goed maakte

Hoe je het ook wendt of keert, als je als band bijna elke avond op het podium staat sluipt er een vorm van automatisme in. Daar ontkom je niet aan.nightwing schreef:[..]
dat zal toch wel moeten vind ik, je betaald niet voor een kut concert!
Uiteraard kun je wel verwachten dat een band zijn best doet op het podium, maar volgens mij is het een wisselwerking tussen publiek en band. Enthousiast publiek = enthousiaste band en omgekeerd.
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
Op concerten waar ik ga, is dat allemaal nooit een probleem eigenlijk. Noem eens een zaal op dan!Old Motorheadbanger schreef:Wat bij veel bands stoort is de security. Volop stagediven,headwalken of crowdsurfen is er in veel gevallen niet meer bij. Jammer.
- disastercasper
- Soulcollector
- Contacteer:
013
ondanks dat er wat routine in een band zit. zolang ze goed spelen en je die band niet te vaak hebt en het publiek goed op de muziek reageert, kan je nog steeds een vet concert hebben.
goed voorbeeld vind ik Vader. ik heb meerdere mensen over routine gehoord bij de laatste paar optredens, maar in Scum vond ik ze gewoon bruut
ondanks dat er wat routine in een band zit. zolang ze goed spelen en je die band niet te vaak hebt en het publiek goed op de muziek reageert, kan je nog steeds een vet concert hebben.
goed voorbeeld vind ik Vader. ik heb meerdere mensen over routine gehoord bij de laatste paar optredens, maar in Scum vond ik ze gewoon bruut
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]
Mee eens, dat bedoel ik.Femaze schreef:[..]
Hoe je het ook wendt of keert, als je als band bijna elke avond op het podium staat sluipt er een vorm van automatisme in. Daar ontkom je niet aan.
Uiteraard kun je wel verwachten dat een band zijn best doet op het podium, maar volgens mij is het een wisselwerking tussen publiek en band. Enthousiast publiek = enthousiaste band en omgekeerd.
Een band die al redelijk ervaren is doet gewoon wat ze altijd doen: spelen.
Als het publiek dan extra enthousiast is wordt de band zelf automatisch ook enthousiaster. Dat heb ik gemerkt tijdens Finntroll, toen het publiek helemaal uit hun dak ging, Finntroll besloot toen met 3 toegift-nummers zich helemaal kapot te spelen. Dat was echt mooi.
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
Ik vond het de dag erna maar erg saai in Brussel eigenlijk.Soulcollector schreef:013
Maar toch, vorig jaar waren ze gewoonweg de band van Wacken, nog nooit zo'n geweldig death metal concert gezien en zeker niet om 1 uur s nachts!
-
maar daar staat dan tegenover dat ze 2/3 jaar geleden om 12 uur smiddags op wacken stonden te spelen en maar een schral 25 minuten kregen.Kristof schreef:[..]
Ik vond het de dag erna maar erg saai in Brussel eigenlijk.
Maar toch, vorig jaar waren ze gewoonweg de band van Wacken, nog nooit zo'n geweldig death metal concert gezien en zeker niet om 1 uur s nachts!
alcohol in my veins...
- Soulcollector
- Contacteer:
- Ktulu
- Contacteer:
Bij blackmetalconcerten is de sfeer altijd erg belabberd hier in de frontline. Ik weet niet hoe dat in Nederland is.Robgoroth schreef:Ik heb nog relatief weinig concerten gezien, maar het valt me op hoe weinig mensen er bangen.
Meestal sta ik maar met een clubje van 10 man te bangen.
[url=http://www.audioscrobbler.com/user/Cthulhu]Goede muziek![/url]
[img]http://www.denness.net/rpi/username/Cthulhu.jpg[/img]
[quote="Zorya over My dying bride"]sorry maar ik vond het gewoon gothics
[/quote]
[/quote]
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
Veel black metal bands spelen ook erg belabberd, denk aan mayhem maand terug!Ktulu schreef:[..]
Bij blackmetalconcerten is de sfeer altijd erg belabberd hier in de frontline. Ik weet niet hoe dat in Nederland is.
Enige drie echt goede black metal concerten die ik ooit zag waren limbonic art, satyricon en immortal
- Ktulu
- Contacteer:
Ja, maar dan heb je t over grote blackbands. In de frontline staan meestal gewoon undergroundbandjes he.
[url=http://www.audioscrobbler.com/user/Cthulhu]Goede muziek![/url]
[/quote]
[/quote]
-
...
Tijdje terug bij Soilwork was er niets te klagen. 6 man op een klein podium en heel de zaal op de kop.
Tijd daarvoor ook al bij Strapping Young Lad. Er zijn nog steeds bands die het kunnen...
Dat het aan het publiek ligt denk ik niet, een goede band knalt gewoon.
Tijd daarvoor ook al bij Strapping Young Lad. Er zijn nog steeds bands die het kunnen...
Dat het aan het publiek ligt denk ik niet, een goede band knalt gewoon.
- Demorpheus
- Poseur Extraordinair
-
- Contacteer:
bezieling januberus schreef:een goed geluid en bezieling
een band die staat te stralen tijdens het spelen, de wisselwerking met het publiek, enthousiasme. dat maakt een concert uitermate gaaf. perfect spelen is niet belangrijk, het gaat om hoe je het brengt.
testament is voor mij de band waarbij ik dat het beste ervaren heb
- Soulcollector
- Contacteer:
voor mij brengen veel thrash bands dat al snel over. van alle bands waar ik van uit mijn dak ging, waren de meest thrashStraightHate schreef:[..]
bezieling ja
een band die staat te stralen tijdens het spelen, de wisselwerking met het publiek, enthousiasme. dat maakt een concert uitermate gaaf. perfect spelen is niet belangrijk, het gaat om hoe je het brengt.
testament is voor mij de band waarbij ik dat het beste ervaren heb
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]
-
- Contacteer:
- Demorpheus
- Poseur Extraordinair
gebrek aan ruimte ook
maar idd, ik vind zelf bezieling ook belangrijker dan vlekkenloos spelen.
maar idd, ik vind zelf bezieling ook belangrijker dan vlekkenloos spelen.
Laatst gewijzigd door Demorpheus op di jun 01, 2004 11:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, jij!!
- Metalmatje
Dog Eat Dog blijft keer op keer een waar feest om te zien en mee te maken. En dat flikken ze zonder enige nieuw werk te produceren zelfs.
De zalen waar ze in spelen zijn vaak behoorlijk klein, wat in mijn optiek als voordeel heeft dat je beter contact hebt met het publiek.
Maar daarnaast weten ze je echt goed mee te slepen om uit je dak te gaan. Die frontman, iedere keer als ik hem zie heeft ie de grootste schik. Biertje erbij, allemaal niet al te serieus, beetje improviseren en gewoon feesten.
Schitterende band.
Wat ik maar wil zeggen is dat het voor een groot gedeelte aan de attitude van de band zelf ligt of het een geslaagd concert wordt. Nou moet ik wel toegeven dat het eigenlijk feestmuziek is, maar toch. Een zanger, of de hele band eigenlijk moet de zaal mee krijgen door ze aan te sporen en enthousiast over te komen. Dog Eat Dog lukt dat iedere keer dat ik ze heb gezien.
De zalen waar ze in spelen zijn vaak behoorlijk klein, wat in mijn optiek als voordeel heeft dat je beter contact hebt met het publiek.
Maar daarnaast weten ze je echt goed mee te slepen om uit je dak te gaan. Die frontman, iedere keer als ik hem zie heeft ie de grootste schik. Biertje erbij, allemaal niet al te serieus, beetje improviseren en gewoon feesten.
Schitterende band.
Wat ik maar wil zeggen is dat het voor een groot gedeelte aan de attitude van de band zelf ligt of het een geslaagd concert wordt. Nou moet ik wel toegeven dat het eigenlijk feestmuziek is, maar toch. Een zanger, of de hele band eigenlijk moet de zaal mee krijgen door ze aan te sporen en enthousiast over te komen. Dog Eat Dog lukt dat iedere keer dat ik ze heb gezien.
- CALIBANaan
- Contacteer:
wat ik mis bij sommige live bands die vooral al een hele tijd meegaan: ( metallica als goed voorbeeld) De woede die er in die tijd er nog in de muziek zat. het echt kwaad zijn op e wereld en weet ik veel wat nog meer.
het valt me ook op dat dat juist wel veel te vinden is in de Nu-metal. maar oke daar is weer de helft van een meeloper.
maar toch het ontbreekt duidelijk.
(antichristelijke muziek daargelaten)
het valt me ook op dat dat juist wel veel te vinden is in de Nu-metal. maar oke daar is weer de helft van een meeloper.
maar toch het ontbreekt duidelijk.
(antichristelijke muziek daargelaten)
Gelegenheids Satanist