5 jaar geleden: In Memoriam Chuck Schuldiner
5 jaar geleden: In Memoriam Chuck Schuldiner
Precies 1 jaar geleden, 13 december 2001, overleed Chuck Schuldiner, het brein achter de band Death, aan de gevolgen van een hersentumor op 34 jarige leeftijd.
Ik vind dat dit even vermeldt mocht worden, gezien de invloed die Chuck heeft gehad op de death metal. Hij was een van de 'oprichters' en opgangbrengers van het death metal genre. In feite heeft Chuck ook de naam 'death metal' bepaald, het genre is idd genoemd naar zijn band Death, en niet andersom ofzo.
Chuck begon op 15 jarige leeftijd met de band Mantas, waarmee hij na een paar jaar kapte, waarna hij Death oprichtte met hemzelf als zanger/gitarist. Met Death maakte Chuck zijn eerste album "Scream bloody gore", in 1987. Death was meteen een van toonaangevende bands binnen de death metal, samen met oa Obituary, Morbid Angel, Sadus, Atheist en andere. De muziek van Death was eerst vooral rauw en bruut, terwijl die later vooral zeer technisch werd. Maar elk van Deaths albums wordt iig gekenmerkt door originaliteit, niet na-apers dus, maar juist zetters van de standaard! Het laatste album van Death (de 7e) kwam in 1998 uit, "The sound of perseverance".
Omdat Chuck ook eens wat anders dan deathmetal wilde spelen begon hij in 1998 ook met de band Control Denied, met hem als gitarist maar een andere zanger (met clean vocals). In 1999 kwam hiervan het album "The fragile art of existence" uit. Dit is meer progressieve metal met subliem gitaarwerk van Chuck. Dat zelfde jaar werd ook de hersentumor geconstateerd bij hem wat 2 jaar later resulteerde in zijn dood op 13 dec 2001.
Ik zou iedereen willen aanraden om eens wat van zijn werk te gaan luisteren als je dat nog niet gedaan mocht hebben:
Met Death:
- Scream bloody gore (1987)
- Leprosy (1988)
- Spiritual healing (1989)
- Human (1991)
- Individual thought patterns (1993)
- Symbolic (1995)
- The sound of perseverance (1998)
Met Control Denied: The fragile art of existence (1999)
Chuck, RIP
Ik vind dat dit even vermeldt mocht worden, gezien de invloed die Chuck heeft gehad op de death metal. Hij was een van de 'oprichters' en opgangbrengers van het death metal genre. In feite heeft Chuck ook de naam 'death metal' bepaald, het genre is idd genoemd naar zijn band Death, en niet andersom ofzo.
Chuck begon op 15 jarige leeftijd met de band Mantas, waarmee hij na een paar jaar kapte, waarna hij Death oprichtte met hemzelf als zanger/gitarist. Met Death maakte Chuck zijn eerste album "Scream bloody gore", in 1987. Death was meteen een van toonaangevende bands binnen de death metal, samen met oa Obituary, Morbid Angel, Sadus, Atheist en andere. De muziek van Death was eerst vooral rauw en bruut, terwijl die later vooral zeer technisch werd. Maar elk van Deaths albums wordt iig gekenmerkt door originaliteit, niet na-apers dus, maar juist zetters van de standaard! Het laatste album van Death (de 7e) kwam in 1998 uit, "The sound of perseverance".
Omdat Chuck ook eens wat anders dan deathmetal wilde spelen begon hij in 1998 ook met de band Control Denied, met hem als gitarist maar een andere zanger (met clean vocals). In 1999 kwam hiervan het album "The fragile art of existence" uit. Dit is meer progressieve metal met subliem gitaarwerk van Chuck. Dat zelfde jaar werd ook de hersentumor geconstateerd bij hem wat 2 jaar later resulteerde in zijn dood op 13 dec 2001.
Ik zou iedereen willen aanraden om eens wat van zijn werk te gaan luisteren als je dat nog niet gedaan mocht hebben:
Met Death:
- Scream bloody gore (1987)
- Leprosy (1988)
- Spiritual healing (1989)
- Human (1991)
- Individual thought patterns (1993)
- Symbolic (1995)
- The sound of perseverance (1998)
Met Control Denied: The fragile art of existence (1999)
Chuck, RIP
-
- Contacteer:
- Demorpheus
- Poseur Extraordinair
- Demorpheus
- Poseur Extraordinair
Ik ben wel blij met dit systeem en dat ik mij kanker wel mag overleven.boeradolf schreef:Ik stel voor dat we dit systeem gaan invoeren in Nederland. Misschien dat wij op deze manier verlost kunnen worden van Sharon den Adels en Floor Janssens.
Je hebt geen idee waarover jij lult. Ik hoop eeder verlost te worden van jou.
En verder het is een heel mooi verhaal over Chuck. Hij heerste idd.
R.I.P Chuck
- Tim Cunningham
Dat amerikaanse gezondheidssysteem droeg idd wel bij aan het overlijden van Chuck. Verzekeringsmaatschappijen daar doen heel moeilijk over het verzekeren van mensen (voor een redelijke prijs) die hun geld proberen te verdienen met hun band. Hierdoor kon Chuck ook geen goede ziektekostenverzekering krijgen, en toen hij dus een hersentumor kreeg kon hij naar goede medische zorg fluiten, behalve dan wat mogelijk was door allerlei benefietconcerten.Sandr schreef:chuck is eerder gestorven door het amerikaanse gezondheidssysteem, waar je eerst moet betalen voor je geholpen wordt
Vandaag alweer 5 jaar geleden! :/
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
- Dragonforce
- KoenM
- Contacteer:
Mooi om zoiets later te lezen en hoe zoiets een tweede betekenis krijgt.DaKonium schreef:ach, van gogh werd ook pas beroemd toen ie dood was.
Facebook band
The end is not the end you see - it's just the recognition of a memory
Last.fm profiel
The end is not the end you see - it's just the recognition of a memory
Last.fm profiel
Vanochtend naar scream bloody core geluisterd.
even vergeten dat het gisteren alweer zes jaar geleden was.
even vergeten dat het gisteren alweer zes jaar geleden was.
Trotse vader sinds 25/02/10.
Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light
Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light
- ForeverdarkWoods
Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik zijn muziek niet beluister. Ik ben zeer benieuwd geweest wat voor briljantwerken hij nog meer zou uitgebracht hebben.
Dank aan Anarchist ook voor de uitgebreide info bij het topic.
I ask my questions Why? What today?
When tomorrow?
Perennial Quest!!
Dank aan Anarchist ook voor de uitgebreide info bij het topic.
I ask my questions Why? What today?
When tomorrow?
Perennial Quest!!
Dark endless forest
As great as the eternal sky.
As great as the eternal sky.