The Abyss
The Abyss
Zo, wat een beetje shuffelen met Winamp wel niet voor ontdekkingen kan opleveren!
Ik stuitte hiermee op het Zweedse The Abyss. Wat een geweldige band! Ik ken enkel het debuutalbum uit 1995, dat de naam The Other Side draagt. Wat deze zieke band meer dan de moeite waard maakt, is het aantal vocalisten. Alledrie de bandleden verzorgen de screams. Het gaat hier om Mikael Hedlund (gitaar), Lars Szöke (gitaar) en de niet onbekende Peter Tägtgren, bekend van Hypocrisy, Algaion, Lockop, Pain en Bloodbath, die in deze band de bass en drums op zich neemt. Overigens zit Mikael Hedlund ook in Hypocrisy, en heeft drummer Lars deze band reeds verlaten.
Dit wapenfeit is boeiend van de eerste tot en met de laatste seconde. Wat je vaak ziet bij bands met meerdere vocalisten, is dat het niet over elkaar heen gaat, echter hebben deze heren het heel anders aangepakt. Je hoort vaak meerdere screams tegelijk, wat een zéér duistere sfeer veroorzaakt, om over het strakke gitaar- en drumwerk nog maar te zwijgen.
Ik vind het erg vreemd dat ik nog nooit iemand heb horen praten over deze reeds gestopte (drama!) Black Metal band.
Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede en tevens laatste album Summon Of The Beast, dat hopelijk een verlengde van dit album is, maar hopelijk kan iemand mij hier daar meer duidelijkheid over geven.
Ja, deze band heeft een eigen topic nodig. Ik open niet vaak een Black Metal band-topic, maar ditmaal, is dat meer dan terecht. Laat je verbazen door dit magistrale meesterwerk!
Ik stuitte hiermee op het Zweedse The Abyss. Wat een geweldige band! Ik ken enkel het debuutalbum uit 1995, dat de naam The Other Side draagt. Wat deze zieke band meer dan de moeite waard maakt, is het aantal vocalisten. Alledrie de bandleden verzorgen de screams. Het gaat hier om Mikael Hedlund (gitaar), Lars Szöke (gitaar) en de niet onbekende Peter Tägtgren, bekend van Hypocrisy, Algaion, Lockop, Pain en Bloodbath, die in deze band de bass en drums op zich neemt. Overigens zit Mikael Hedlund ook in Hypocrisy, en heeft drummer Lars deze band reeds verlaten.
Dit wapenfeit is boeiend van de eerste tot en met de laatste seconde. Wat je vaak ziet bij bands met meerdere vocalisten, is dat het niet over elkaar heen gaat, echter hebben deze heren het heel anders aangepakt. Je hoort vaak meerdere screams tegelijk, wat een zéér duistere sfeer veroorzaakt, om over het strakke gitaar- en drumwerk nog maar te zwijgen.
Ik vind het erg vreemd dat ik nog nooit iemand heb horen praten over deze reeds gestopte (drama!) Black Metal band.
Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede en tevens laatste album Summon Of The Beast, dat hopelijk een verlengde van dit album is, maar hopelijk kan iemand mij hier daar meer duidelijkheid over geven.
Ja, deze band heeft een eigen topic nodig. Ik open niet vaak een Black Metal band-topic, maar ditmaal, is dat meer dan terecht. Laat je verbazen door dit magistrale meesterwerk!
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Draconian
- Lult over cdtjes
Mij hoor je niet klagen als je meerdere topics over black metalbands opent, beter dan het zoveelste onzinnig gezeik topic. Maar ontopic: ik heb de naam van deze band (of moet ik zeggen 'project'?) al vaker horen vallen, maar ben nog niet eraan toe gekomen om de albums ook daadwerkelijk te beluisteren. Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat het enigszins vergelijkbaar is met Dark Funeral, of is dat onzin?
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
- Hieronimus
Yep, gaaf bandje. Gewoon de Hypocrisy opstelling van destijds, maar dan op andere instrumenten. Heerlijk raggen
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
Daar kan ik vrij duidelijk in zijn.Draconian schreef:Mij hoor je niet klagen als je meerdere topics over black metalbands opent, beter dan het zoveelste onzinnig gezeik topic. Maar ontopic: ik heb de naam van deze band (of moet ik zeggen 'project'?) al vaker horen vallen, maar ben nog niet eraan toe gekomen om de albums ook daadwerkelijk te beluisteren. Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat het enigszins vergelijkbaar is met Dark Funeral, of is dat onzin?
Nee.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
Ik zou zo gauw geen band weten die er mee te vergelijken is.Kristof schreef:ken het ook alleen van naam
som eens wat bands op waarop het gelijkt?
Instrumentaal is het dan wel strak, maar niet vernieuwend of bijzonder. Wat deze band niet te vergelijken valt, zijn zoals eerder vermeld de vocalen, waar ik zeer erg van onder de indruk ben.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
Voor de liefhebbers overigens, tevens zijn er prachtige passages in dit al zo mooie album verwerkt, de band heeft perfect gebruik gemaakt van haar twee gitaristen, en tussen het rossen door wordt er dan ook af en toe eens een mooi stukje (rustig) gitaarspel geperformed. Fenominaal, eigenlijk.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Hieronimus
He ruk, weet alleen ff niet meer hoe dat ene liedje heette dat op die Nuclear Blast verzamelaar stond 
Iig prachtige opbouw, best zweverig eigenlijk, ietwat op Blut Aus Nord gelijkend, waarna ze opeens volledig beginnen te thrashen, geweldig is dat. En de vocalen, ja, wat je zei Robin, schreeuwen/huilen, het kan niet op!

Iig prachtige opbouw, best zweverig eigenlijk, ietwat op Blut Aus Nord gelijkend, waarna ze opeens volledig beginnen te thrashen, geweldig is dat. En de vocalen, ja, wat je zei Robin, schreeuwen/huilen, het kan niet op!
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
Blut aus Nord?
Als je doelt op The Work Which Transforms God dan kan ik alleen wat truiheid betreft gelijkenissen vinden, verder zie ik deze twee albums totaal verschillend. Ik vind The Abyss dan ook niet meeslepend, niet op de Blut aus Nord manier in ieder geval.
Als je doelt op The Work Which Transforms God dan kan ik alleen wat truiheid betreft gelijkenissen vinden, verder zie ik deze twee albums totaal verschillend. Ik vind The Abyss dan ook niet meeslepend, niet op de Blut aus Nord manier in ieder geval.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Hieronimus
Ja, dat album bedoel ik. Het zweverige erachter dan vooral, de sfeer, de tonen
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
The Abyss, daar heb ik lange tijd niks over gehoord. Was Hypocrisy na Into the Abyss maar gestopt en doorgegaan met dat fantastische project. Ik heb zelf ook alleen maar The Other Side, maar het is een geweldige plaat. Lekker rauw, snel en verassend dat de leden van Hypocrisy misschien wel beter zijn in elkaars instrumenten.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot
Hypocrisy is toch wel verplichte kost op metalgebied vind ik.
Het valt me de laatste tijd op dat heel veel bands waarvan nieuwe topics worden geopend allemaal bands zijn die voor mensen nieuw zijn terwijl ik er echt lang geleden naar luisterde. Ik zie dat als verplichte kost, maar dat is het schijnbaar niet.
Het valt me de laatste tijd op dat heel veel bands waarvan nieuwe topics worden geopend allemaal bands zijn die voor mensen nieuw zijn terwijl ik er echt lang geleden naar luisterde. Ik zie dat als verplichte kost, maar dat is het schijnbaar niet.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot
The Abyss is inderdaad een geweldige Black Metalband. Ben trouwens wel blij dat hun 2 cd's beide gewoon kort gehouden zijn, anders zou het gaan vervelen.
Ik heb in '96 ooit het nummer "Satan's Majestic Empire" opgenomen van het metalprogramma Bad Girl op 3fm, alleen toen was ik dus vergeten om de aankondiging/afkondiging erbij op te nemen... Dus heb ik jaren niet geweten welke band het was, tot op een paar jaar geleden toen een vriend van me een verzamel cd van Nuclear Blast aanzette. En ja hoor daar kwam ineens dat nummer voorbij. Ik die cd's downen van internet, waren destijds niet meer te krijgen. En toen heb ik later de re-release gekocht (allebei de albums op 1 cd). Een van m'n favoriete Black Metal cd's allertijden.
Luistertip: het nummer "Satan's Majestic Empire"
Ik heb in '96 ooit het nummer "Satan's Majestic Empire" opgenomen van het metalprogramma Bad Girl op 3fm, alleen toen was ik dus vergeten om de aankondiging/afkondiging erbij op te nemen... Dus heb ik jaren niet geweten welke band het was, tot op een paar jaar geleden toen een vriend van me een verzamel cd van Nuclear Blast aanzette. En ja hoor daar kwam ineens dat nummer voorbij. Ik die cd's downen van internet, waren destijds niet meer te krijgen. En toen heb ik later de re-release gekocht (allebei de albums op 1 cd). Een van m'n favoriete Black Metal cd's allertijden.
Luistertip: het nummer "Satan's Majestic Empire"
Re: The Abyss
[quote="Robgoroth"]
de tweede vind ik minder, een marduk kopie.
Re: The Abyss
"Summon the Beast" is idd meer "straightforwarded" en wat extremer dan de eerste cd. Maar echt een Marduk kopie, nee dat vind ik niet.chiel schreef:Robgoroth schreef: