The Abyss

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Robgoroth

The Abyss

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:10 pm

Zo, wat een beetje shuffelen met Winamp wel niet voor ontdekkingen kan opleveren!

Ik stuitte hiermee op het Zweedse The Abyss. Wat een geweldige band! Ik ken enkel het debuutalbum uit 1995, dat de naam The Other Side draagt. Wat deze zieke band meer dan de moeite waard maakt, is het aantal vocalisten. Alledrie de bandleden verzorgen de screams. Het gaat hier om Mikael Hedlund (gitaar), Lars Szöke (gitaar) en de niet onbekende Peter Tägtgren, bekend van Hypocrisy, Algaion, Lockop, Pain en Bloodbath, die in deze band de bass en drums op zich neemt. Overigens zit Mikael Hedlund ook in Hypocrisy, en heeft drummer Lars deze band reeds verlaten.

Dit wapenfeit is boeiend van de eerste tot en met de laatste seconde. Wat je vaak ziet bij bands met meerdere vocalisten, is dat het niet over elkaar heen gaat, echter hebben deze heren het heel anders aangepakt. Je hoort vaak meerdere screams tegelijk, wat een zéér duistere sfeer veroorzaakt, om over het strakke gitaar- en drumwerk nog maar te zwijgen.

Ik vind het erg vreemd dat ik nog nooit iemand heb horen praten over deze reeds gestopte (drama!) Black Metal band.

Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede en tevens laatste album Summon Of The Beast, dat hopelijk een verlengde van dit album is, maar hopelijk kan iemand mij hier daar meer duidelijkheid over geven.

Ja, deze band heeft een eigen topic nodig. Ik open niet vaak een Black Metal band-topic, maar ditmaal, is dat meer dan terecht. Laat je verbazen door dit magistrale meesterwerk!
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » di jul 06, 2004 10:14 pm

Mij hoor je niet klagen als je meerdere topics over black metalbands opent, beter dan het zoveelste onzinnig gezeik topic. Maar ontopic: ik heb de naam van deze band (of moet ik zeggen 'project'?) al vaker horen vallen, maar ben nog niet eraan toe gekomen om de albums ook daadwerkelijk te beluisteren. Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat het enigszins vergelijkbaar is met Dark Funeral, of is dat onzin?
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di jul 06, 2004 10:14 pm

Yep, gaaf bandje. Gewoon de Hypocrisy opstelling van destijds, maar dan op andere instrumenten. Heerlijk raggen
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di jul 06, 2004 10:15 pm

ken het ook alleen van naam

som eens wat bands op waarop het gelijkt?
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:15 pm

Draconian schreef:Mij hoor je niet klagen als je meerdere topics over black metalbands opent, beter dan het zoveelste onzinnig gezeik topic. Maar ontopic: ik heb de naam van deze band (of moet ik zeggen 'project'?) al vaker horen vallen, maar ben nog niet eraan toe gekomen om de albums ook daadwerkelijk te beluisteren. Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat het enigszins vergelijkbaar is met Dark Funeral, of is dat onzin?
Daar kan ik vrij duidelijk in zijn.
Nee.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:16 pm

Niet te vergelijken bedoel ik dus, wel onzin.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:17 pm

Kristof schreef:ken het ook alleen van naam

som eens wat bands op waarop het gelijkt?
Ik zou zo gauw geen band weten die er mee te vergelijken is.
Instrumentaal is het dan wel strak, maar niet vernieuwend of bijzonder. Wat deze band niet te vergelijken valt, zijn zoals eerder vermeld de vocalen, waar ik zeer erg van onder de indruk ben.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Alexus

Bericht door Alexus » di jul 06, 2004 10:24 pm

echt

ik deze vakantie zeer veel bands even gaan uitchecken
(nu maar wachten tot de nieuwe harde schijf aangesloten kan worden)

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:26 pm

Voor de liefhebbers overigens, tevens zijn er prachtige passages in dit al zo mooie album verwerkt, de band heeft perfect gebruik gemaakt van haar twee gitaristen, en tussen het rossen door wordt er dan ook af en toe eens een mooi stukje (rustig) gitaarspel geperformed. Fenominaal, eigenlijk.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di jul 06, 2004 10:34 pm

He ruk, weet alleen ff niet meer hoe dat ene liedje heette dat op die Nuclear Blast verzamelaar stond :?
Iig prachtige opbouw, best zweverig eigenlijk, ietwat op Blut Aus Nord gelijkend, waarna ze opeens volledig beginnen te thrashen, geweldig is dat. En de vocalen, ja, wat je zei Robin, schreeuwen/huilen, het kan niet op!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di jul 06, 2004 10:35 pm

Blut aus Nord?
Als je doelt op The Work Which Transforms God dan kan ik alleen wat truiheid betreft gelijkenissen vinden, verder zie ik deze twee albums totaal verschillend. Ik vind The Abyss dan ook niet meeslepend, niet op de Blut aus Nord manier in ieder geval.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di jul 06, 2004 10:43 pm

Ja, dat album bedoel ik. Het zweverige erachter dan vooral, de sfeer, de tonen
Front voor/der Matigheid
last.fm

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo jul 07, 2004 11:15 am

Dan kijk jij naar dat album vanuit een ander perspectief, maar misschien leg ik deze twee prachtplaten nog eens goed naast elkaar.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Svenson

Bericht door Svenson » wo jul 07, 2004 2:16 pm

The Abyss, daar heb ik lange tijd niks over gehoord. Was Hypocrisy na Into the Abyss maar gestopt en doorgegaan met dat fantastische project. Ik heb zelf ook alleen maar The Other Side, maar het is een geweldige plaat. Lekker rauw, snel en verassend dat de leden van Hypocrisy misschien wel beter zijn in elkaars instrumenten.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo jul 07, 2004 2:18 pm

Ik ken Hypocrisy eigenlijk niet, zal wel komen omdat dat Death Metal is.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Svenson

Bericht door Svenson » wo jul 07, 2004 2:23 pm

Hypocrisy is toch wel verplichte kost op metalgebied vind ik.

Het valt me de laatste tijd op dat heel veel bands waarvan nieuwe topics worden geopend allemaal bands zijn die voor mensen nieuw zijn terwijl ik er echt lang geleden naar luisterde. Ik zie dat als verplichte kost, maar dat is het schijnbaar niet.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot

NecroNoud

Bericht door NecroNoud » do jul 08, 2004 11:44 am

The Abyss is inderdaad een geweldige Black Metalband. Ben trouwens wel blij dat hun 2 cd's beide gewoon kort gehouden zijn, anders zou het gaan vervelen.
Ik heb in '96 ooit het nummer "Satan's Majestic Empire" opgenomen van het metalprogramma Bad Girl op 3fm, alleen toen was ik dus vergeten om de aankondiging/afkondiging erbij op te nemen... Dus heb ik jaren niet geweten welke band het was, tot op een paar jaar geleden toen een vriend van me een verzamel cd van Nuclear Blast aanzette. En ja hoor daar kwam ineens dat nummer voorbij. Ik die cd's downen van internet, waren destijds niet meer te krijgen. En toen heb ik later de re-release gekocht (allebei de albums op 1 cd). Een van m'n favoriete Black Metal cd's allertijden.

Luistertip: het nummer "Satan's Majestic Empire"

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do jul 08, 2004 12:49 pm

ja, best leuke film ! :wink:

de band ken ik niet !

chiel

Re: The Abyss

Bericht door chiel » do jul 08, 2004 8:00 pm

[quote="Robgoroth"]

Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede en tevens laatste album Summon Of The Beast, dat hopelijk een verlengde van dit album is, maar hopelijk kan iemand mij hier daar meer duidelijkheid over geven.

de tweede vind ik minder, een marduk kopie.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » vr jul 09, 2004 9:40 am

Klinkt kut.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

NecroNoud

Re: The Abyss

Bericht door NecroNoud » vr jul 09, 2004 6:54 pm

chiel schreef:
Robgoroth schreef:

de tweede vind ik minder, een marduk kopie.
"Summon the Beast" is idd meer "straightforwarded" en wat extremer dan de eerste cd. Maar echt een Marduk kopie, nee dat vind ik niet.

Plaats reactie