Bericht
door toffe_ellende » zo jul 18, 2004 2:40 pm
Black metal - Ooit vond ik Dimmu Borgir en Covenant leuke bandjes. Toen was Blackmetal gewoon erg populair. Nu is voor mij amper luisterbaar. Ik moet telkens lachen, en dat kan nooit de bedoeling zijn van deze muziek.
Progmetal - voor mij de meest waardevolle van het genoemde rijtje. Altijd een groot fan geweest van Dream Theater. Nu is dat minder geworden omdat die laatste plaat gewoon progressief meer is. Bands als Symphony X, Shadow Gallery en Pain of Salvation mochten ook zijn. Die laatste is de meest originele van het rijtje.
Power metal - vreselijke muziek. Ik snap dit echt niet. Zo gevoelloos allemaal. Alle zangers kopieren elkaar en er is niks vernieuwends aan, al jaren niet meer.
Thrash - een dood genre. Al sinds Metallica het niet meer maakt. Als de meesters er mee kappen dan weet je genoeg lijkt me.
Folkmetal - Alleen Skyclad ken ik als pure folkmetal. Hoewel puur, in het begin was het meer thrash en later meer folkrock. Die andere folk (zoals Viking) beschouw ik als een spin off van Blackmetal.
Death Metal - kun je ook beter omdopen tot Dead Metal. Het enige vermeldwaardig van dit genre is dat veel bands die beginnen met deathmetal te spelen later door crossovers uitgroeien tot aardige metalbands. Denk maar eens aan Paradise Lost, Amorphis, Tiamat, My Dying Bride en Sentenced. Hoewel ik bij sommige bands een vraagteken moet zetten of het nu black of deathmetal is waarmee ze begonnen. De scheiding tussen die genres is soms gewoon ook veel te klein. Niet voor niks dat men in Amerika de termen gewoon door elkaar gebruikt (zie allmusic)
Gothic Metal - Was leuk tot men allemaal Tristania begon te kopieren. Paradise Lost luister ik nog wel. De rest zelden. Als mens kan ik er ook weinig mee. De teksten zijn voor mij nietzeggend. Maar daar heeft het gros van de metalbands mee te maken.
Industrial metal - Ministry uiteraard. Een band die een genre kan dragen. Met dank aan Trent Reznor natuurlijk. Fear Factory wil ik er eigenlijk niet bij betrekken. Alleen de remixen zijn echt industrial te noemen. Tegenwoordig speelt iedereen zo strak als Fear Factory.
Nu-metal - Korn en Slipknot beschouw ik niet als Nu-Metal. In Nu-Metal zitten raps en om Korn nu nu-metal te noemen omdat ze ooit 3 nummers met rappers hebben opgenomen gaat me te ver. Limp Bizkit en Linkin Park zijn de twee enige echte bands die een beetje ken. Toolzanger Maynard James Keenan zei ooit over Limp Bizkit: " het enige verschil tussen de fans van LB en onze is dat onze een IQ hebben. Als Toolfan sluit ik me daarbij aan.
Heavy Metal - Is volgens mij gewoon een verzamelnaam die in de jaren tachtig veel gebruikt werd als genreaanduiding. Tot de scene begon te versnipperen. Termen als Powermetal vind ik overbodig. Zover zit dat soort muziek niet af van die van Manowar en Maiden (iemand noemde die twee bands typische heavy metal). Ik luister er niet na. Het klinkt mij allemaal te jaren tachtig.
Doom metal - Langzaam spelen als reactie op punk en speed metal. Melvins en Soundgarden deden dat al in 1985 of zo. Dat werd toen Doom genoemd, maar dat ging verder dan alleen doom. Voor mij begint het ergens met candlemass. Maar dat vind ik niet interessant. Voor mij telt My Dying Bride alleen. Dat komt door de gothicinvloeden (uit de gothic, dezelfde invloeden als die van Paradise Lost en dus niet de invloeden die latere bands hadden). Anathema's doomperiode vind ik ook niet interessant. Anathema werd pas goed na het verwijderen van Darren White.
De metal die ik nog het vaakst luister kun je helemaal niet in deze hokjes duwen. Allmusic heeft het over Alternative metal (tja, sorry Tokus, daar ben ik weer, kan er niks aan doen, maar ik zie het nog steeds zo.) bij bands die eind jaren tachtig en in de jaren negentig alle metal clicheés negeerden en gewoon muziek maakten die heavy was, vaak metal te noemen was maar veel verder dan alleen metal was. Muzikanten die hun mosterd uit de rock, jazz, blues, dance, avant garde, industrial en gothic haalden.
Jane's Addiction was de eerste band die metal en rock met elkaar versmold. En die band was daarom ook een van de belangrijkste invloeden voor die rare crossoverbands. Ik hou het meeste van bands als Tool, Helmet, The God Machine, Soundgarden, Faith No More, Therapy?.. vul ze maar allemaal in.
Laatst gewijzigd door
toffe_ellende op zo jul 18, 2004 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]