De band bestaat uit 5 leden, de broers Niko en Maik - de eerste doet de drums en vocals en de tweede speelt gitaar - Thomas zorgt voor de piano en de synths, Christoph heeft de bass in handen en Torsten - tevens het nieuwste lid - speelt de tweede gitaar.
Hun stijl is dus een mixtuur van Death en Progressive, wat ze zelf Dark Progressive Metal noemen. Nu wordt Dark Metal niet echt als een genre gezien hier, maar bij deze band kun je niet ontkennen dat ze de naam eer aan doen, niet Black of Death, maar iets dat daar net boven zit, wat 'lichter' om 't zo maar te zeggen

Nadat ze hun eerste demo hadden opgenomen, begon Dark Suns meteen aan een full-length. Resultaat:

Swanlike, een album van meer dan een uur met enkel acht nummers. Wat weer een referentie oproept naar Opeth (maar daar zou ik m'n mond eigenlijk over houden). Lange nummers, zwevende gitaarlijntjes, soms heftig beuken, maar het draait toch vooral om het woord sfeer.
Ik raad iedereen aan die toch wel behoefte heeft aan wat anders dan Opeth, Anathema en andere soortgelijke Doom bands om eens snel naar www.darksuns.de te gaan en de SOUND-sectie eens onder de loep te nemen! Dit is machtig interessant en ik hoop dat jullie dat ook doorhebben