Bericht
door Robgoroth » zo jul 11, 2004 3:05 pm
Tot voor kort kende ik deze band enkel van een live-optreden. Gelukkig heeft gitarist Bart deze demo voor mij ter beschikking gesteld, om hem te laten reviewen. Daar ik eigenlijk geen fan ben van Melodische Black Metal was ik behoorlijk onder de indruk van dit schijfje uit Leiden.
Aan intro's doen deze heren niet, en het eerste nummer zit dan ook al gelijk vol pit. Na een tijdje vrij hard te keer gegaan te zijn, volgt er een sfeervolle keyboardpassage, waarna het weer op volle snelheid doorgaat. Een niet al te bijzondere opener, zeker niet als je het vergelijkt met de rest van de CD.
Het tweede nummer is echter een stuk gaver, beginnend met het peilsnelle drumwerk van Jasper, en staccato gespeeld keyboard werk van Rudi. De zanger die de naam Gilles draagt, laat in dit nummer zeer zeker zien een vocalist van formaat te zijn. Met zijn zieke hoge uithalen en de af en toe wat grommige schreeuwen houdt hij de release interessent en veelzijdig. Ondanks dat dit slechts de eerste release van Apocrypha is, is het er zeker eentje om af en toe eens in de CD-speler te laten draaien.
Het derde nummer draagt de naam Suspended Animation en is mijn persoonlijke favoriet. Het gitaarwerk lekker op de achtergrond, de drums duidelijk aanwezig en de keyboards die het een symphonisch geheel maken, is dit een prachtnummer. Zeker als je je ook nog eens bedenkt dat de zanger hierbij ook cleane zang gebruikt, zonder een seconde écht vals te zingen. Een erg mooi nummer, die ook weer vele variaties wat zang betreft kent.
Het volgende nummer met de wellicht dubieuze naam Genocide (wat overigens niets met racisme of iets dergelijks te maken heeft) doet niet onder voor de rest. Ook dit nummer kent cleane vocalen die mijns inziens in dit nummer iets minder goed geperformed zijn, maar niet als slecht mag worden bestempeld. Dit op een na laatste nummer ligt in het verlengde van zijn voorgangers, en biedt verder weinig speciaal.
Het slotnummer bevat misschien nog wel de meest zieke vocalen. Vergelijkbaar met de bands waaruit zij hun inspiratie putten (Dimmu Borgir, Emperor en Dark Funeral) is wat zang betreft niet op te merken uit dit nummer. Van de ijzersterke krijs zou zelfs Shagrath onder de indruk zijn.
Als slotconclusie mag je stellen dat ik zeer zeker onder de indruk ben van deze mannen. Het belooft zeer zeker wat voor de toekomst, en met een ferme 8 becijfer ik deze release. Ze zijn zich momenteel vooral aan het richten op optredens, maar aan een nieuwe release wordt al wel gewerkt. De volgende release zal zeker in m'n platenkast terecht komen, absoluut!
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.