Edge of Sanity

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Edge of Sanity

Bericht door Kriestof » ma jul 19, 2004 10:30 am

Wat blijft deze band toch geweldig, ongetwijfeld het beste werk ooit van Dan Swano. Ik luister momenteel naar de geweldige kraker 'Unorthodox'; een plaat die een uur lang blijft boeien.

Ik vind vreemd dat ik veel lees over Grave, Entombed, Unleashed, maar iedereen vergeet steeds weer Edge of Sanity!

een site met goede en uitgebreide informatie over deze old school Zweedse deathmetal band en mp3 stukjes:

http://www.metalprovider.com/eos/
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Frituurmaster
Contacteer:

Bericht door Frituurmaster » ma jul 19, 2004 10:51 am

"The Spectral Sorrows"....blijft nog steeds mijn favoriet. Eén van de grondleggers van melodieuze Death.

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma jul 19, 2004 10:55 am

Frituurmaster schreef:"The Spectral Sorrows"....blijft nog steeds mijn favoriet. Eén van de grondleggers van melodieuze Death.
ongetwijfeld, daarom snap ik niet dat mensen het nooit over deze groep hebben

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » ma jul 19, 2004 11:11 am

Kristof schreef:[..]

ongetwijfeld, daarom snap ik niet dat mensen het nooit over deze groep hebben
:cry:

Beter het DM-topic lezen!!!

Maar je hebt gelijk, deze band wordt wel een beetje gepasseerd hier...

Edge of Sanity is wat mij betreft 1 van de betere melodieuze DM-bands. Daarvan ken ik Unorthodox, Spectral Sorrows en Purgatory Afterglow ( dit was tevens ook de plaat die me in contact bracht met de band).
Ik heb overigens van een aantal lieden mogen vernemen dat de 2 Crimsons niet echt opzienbarende kwaliteit leveren. Vandaar dat ik er eigenlijk ook niet aan toe ben gekomen deze te evalueren.

Kan iemand daar es een zinnig woordje over melden?
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma jul 19, 2004 11:36 am

Gr. Dracula schreef:[..]

:cry:

Beter het DM-topic lezen!!!

Maar je hebt gelijk, deze band wordt wel een beetje gepasseerd hier...

Edge of Sanity is wat mij betreft 1 van de betere melodieuze DM-bands. Daarvan ken ik Unorthodox, Spectral Sorrows en Purgatory Afterglow ( dit was tevens ook de plaat die me in contact bracht met de band).
Ik heb overigens van een aantal lieden mogen vernemen dat de 2 Crimsons niet echt opzienbarende kwaliteit leveren. Vandaar dat ik er eigenlijk ook niet aan toe ben gekomen deze te evalueren.

Kan iemand daar es een zinnig woordje over melden?
ik lees niet elke topics

en heb die zanger die zong op crimson geinterviewd, en ja die platen zijn zeker niet slecht, maar een vervolg zal er niet snel aankomen

maar goed, binnenkort nieuwe Paganizer!

Frituurmaster
Contacteer:

Bericht door Frituurmaster » ma jul 19, 2004 12:35 pm

Vind persoonlijk beide Crimson platen wat minder dan de "normale" albums van Edge of Sanity, al vind ik Crimson II wel erg gaaf, vooral hoe sommige stukken van Crimson I zijn gerecycled en opnieuw opgenomen.
Maar ik prefereer toch nummers als "Jesus Cries" en "On the other Side"

MadTinus

Bericht door MadTinus » ma jul 19, 2004 1:55 pm

Kristof schreef:[..]

ik lees niet elke topics

en heb die zanger die zong op crimson geinterviewd, en ja die platen zijn zeker niet slecht, maar een vervolg zal er niet snel aankomen

maar goed, binnenkort nieuwe Paganizer!
Je zult denk ik Cryptic bedoelen, want op Crimson zingt Swanö nog gewoon (met wat gastzang van Mikael Akerfeldt van Opeth). Cryptic is inderdaad een wat minder album, maar de beide Crimsons zeker niet. Crimson I is een favoriet van velen en staat in het algemeen zeer hoog aangeschreven en niet onterecht. Ze waren ook een van de eersten (in de extreme Metal) die een album bestaande uit 1 nummer uitbrachten.

Echter, mijn favoriet is ook nog steeds "The Spectral Sorrows", een onmisbare klassieker. En EoS is sowieso natuurlijk een stuk muzikaler en getalenteerder dan het redelijk simpele hakwerk van een Grave en Unleashed.

Het nieuwe Ribspreader album is ook al in de maak trouwens.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Sander
Contacteer:

Bericht door Sander » za aug 14, 2004 4:35 pm

Ik hoor nu voor het eerst hun debuut Nothing But Death Remains. Een stuk rauwer en harder dan hun bekende werk, maar wat rost die plaat hard zeg!!

Sai
Contacteer:

Bericht door Sai » za aug 14, 2004 6:16 pm

Van het luisteren naar Losing myself krijg ik altijd zin in vroeger tijden.

Heb ik verder niet bij veel nummers.
Under The Banner Of Death

Killjoy

Bericht door Killjoy » za aug 14, 2004 6:23 pm

Crimson & Infernal

Infernal is zo'n briljante plaat :shock:
Heerschen en laten Heerschen!

Killjoy

Bericht door Killjoy » za aug 14, 2004 6:25 pm

http://www.metal-archives.com/band.php?id=1500

Infest Dead, zij-project van Dan Swäno

Hellfuck is een aanrader qua cd

Angelizer
Contacteer:

Bericht door Angelizer » zo aug 15, 2004 4:58 pm

crimson! crimson II!! geweldig!!

overigens is Dan Swanö in Bloodbath natuurlijk ook fantastisch. En, Star One niet te vergeten
[url]http://www.teotwawki.nl[/url]

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo aug 15, 2004 5:14 pm

Ik ben altijd helemaal ondersteboven geweest van Crimson. Crimson II is ook erg goed maar haalt het niveau van zijn voorganger toch net niet.

Ik ben, in dit geval, het tegenovergestelde van Gr. Dracula.
Ik had juist gehoord dat het andere werk totaal anders was als de Crimsons en daardoor heb ik er eigenlijk nog nooit aandacht aan besteed.

Dus voor iemand die Grave en Dismember kan waarderen zou Edge of sanity een aanrader zijn?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Killjoy

Bericht door Killjoy » zo aug 15, 2004 5:27 pm

Luister dan ook maar eens naar Infernal 8)

Angelizer
Contacteer:

Bericht door Angelizer » zo aug 15, 2004 5:33 pm

en spectral sorrows

oh, en Untill eternity ends, maar das een ep.

Killjoy

Bericht door Killjoy » zo aug 15, 2004 5:40 pm

Infest Dead is, zoals ik eerder al meldde, een bruut zijproject

The Desecration Of Christ is een nummer met hoog bruutheids gehalte

Dit nummer staat overigens ook als hidden/vergeten in de inlay te vermelden track aanwezig op een Hammerheart compilatie cd.

Killjoy

Bericht door Killjoy » zo aug 15, 2004 5:41 pm

Afbeelding

Sander
Contacteer:

Bericht door Sander » zo aug 15, 2004 5:46 pm

Killjoy schreef:Infest Dead is, zoals ik eerder al meldde, een bruut zijproject

The Desecration Of Christ is een nummer met hoog bruutheids gehalte

Dit nummer staat overigens ook als hidden/vergeten in de inlay te vermelden track aanwezig op een Hammerheart compilatie cd.
Infestdead is inderdaad gaaf, heerlijk bruut en direct. Ik ken alleen het album jesuSatan.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo aug 15, 2004 6:30 pm

Tsja, zo kan ik hier ook wel over Nightingale gaan beginnen. Ook prachtig. Maar dit is een Edge of sanity topic. Geen Swano topic.

De relatie Swano-Edge of sanity is sowieso een beetje wazig. Zo heeft de rest van EoS niks met de Crimson serie van doen en zit Swano niet meer in EoS tijdens de laatste cd (voor Crimson II). Tenmindste, voor zover ik weet dan.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » zo aug 15, 2004 10:14 pm

Ik geloof zelfs dat Swano zich tijdens "infernal" al teruggetrokken had uit de band en alleen maar wat aan het produceren was, maar dat kan ik mis hebben.
Naast "infernal" wat een erg catchy doch goed lopende en gevariëerde plaat is heb ik ook nog "purgatory afterglow" die ik ooit eens voor het magistrale bedrag van 5 euro heb weten aan te schaffen. Zeer sterke plaat met goede songdevelopment die ondanks de rauwe zang toch erg emotioneel is.
Enige nadeel erbij is dat ik voordat ik bij het eind van de cd kom al iets teveel van hetzelfde soort muziek gehoord heb. Variatie, zoals bij Infernal wel het geval was, was welkom geweest. Toch zijn op "Purgatory" de nummers zelf wat sterker.

Crimson heb ik ALLEEN MAAR goede dingen over gehoord, zal hem zo dus maar eens necrodownloaden. Breedband heerst.
Laatst gewijzigd door zwarte krijser op ma aug 16, 2004 2:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

webwim
Contacteer:

Bericht door webwim » zo aug 15, 2004 11:03 pm

MadTinus schreef:[..]
Ze waren ook een van de eersten (in de extreme Metal) die een album bestaande uit 1 nummer uitbrachten.
Mwoah, ik heb een lp van Saw Throat: Inde$troy en die komt uit 1989.

1 nummer.

Maar goed, ik heb alle releases van EOS, maar Unorthodox en purgatory zijn mijn fav's.

Die Ribspreader plaat is btw echt vet, labelgenoten van ons.
http://www.myspace.com/wansmaakwim

webwim
Contacteer:

Bericht door webwim » zo aug 15, 2004 11:05 pm

zwarte krijser schreef: Naast "infernal" wat een erg catchy doch goed lopende en gevariëerde plaat is heb ik ook nog "purgatory afterglow" die ik ooit eens voor het magistrale bedrag van 5 euro heb weten aan te schaffen.

Infernal heb ik ALLEEN MAAR goede dingen over gehoord, zal hem zo dus maar eens necrodownloaden. Breedband heerst.

:?:
http://www.myspace.com/wansmaakwim

Fat Bastard
Contacteer:

Bericht door Fat Bastard » ma aug 16, 2004 12:47 am

EoS rules!

Waarschijnlijk een van de beste bands uit de Zweedse DM scene, maar inderdaad hoorde je er verder weinig over. Ik heb zelf ongeveer alle releases van EoS en heel veel van side-projects van Dan Swano.

Jammer, dat Swano er uit stapte.
Ik heb in november '98 nog met ze gespeeld in de Baroeg in Rotterdam. Erg toffe gasten en waanzinnig goede muzikanten.

Een band die toen ook speelde was Centinex. Ook zo'n ondergewaardeerde Zweeds band.
[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style5,Fat-spc-Bastard.png[/img][/url]

[url]http://www.profanation.nl[/url] | [url]http://www.myspace.com/profanenl[/url]

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » ma aug 16, 2004 2:51 am

webwim schreef:[..]

:?:
idd ik bedoelde Crimson

Angelizer
Contacteer:

Bericht door Angelizer » ma aug 16, 2004 11:24 am

volgens mij is het zo dat Swanö er enkel op Cryptic en Infernal niet bij was, maar zeker wel bij de beide Crimson's aanwezig was, juist weer terugkomend op Crimson 2.

Het volgende is te vinden op http://www.allmusic.com
There are two ways of looking at Crimson II: optimistically, it represents a long hoped for, never expected second installment to Swedish death metal legends Edge of Sanity's greatest triumph; pessimistically, it sees only one of said predecessor's original participants using his not inconsiderable talents and a few hired henchmen to usurp a band's good name for a personal project. A means to a selfish end? Wait, it gets even more complicated. The first fact: yes, Crimson (the original) was the work of a fully functioning band, Edge of Sanity. The second fact: yes, Crimson was also, for all intents and purposes, a solo effort by that band's dominant songwriter and undisputed driving force, Dan Swano, whose personal vision had guided Edge of Sanity's trajectory, though previously never as completely. So what's a well-intentioned metalhead to do here? Clearly, there's really no satisfying conclusion to be had; Edge of Sanity fans will simply have to make a personal choice (pick their poison, if you will) when approaching Crimson II. Judged on a purely musical basis, the album indeed represents a worthy and natural successor to the original, successfully transporting the listener back to a fantastical realm of apocalyptic science fiction — brought to you by the wonders of progressive death metal. Of course, in a final, necessary twist, all of this is rendered whole via a single, 40-plus minute "song" (or "song suite") containing literally dozens upon dozens of riffs partitioned into oft-recurring themes, numerous soft/hard interludes, and synthesizer embellishments for added effect — all of it combining into a canvas of downright panoramic scope. Swano really pulls out all the stops, and whether you choose to condemn or applaud him in the end, there's no denying his amazing achievement — again. Of course, Crimson II is thematically useless without its slightly superior first chapter, and though it may only nominally qualify as an Edge of Sanity record, right now that's all listeners have.

MadTinus

Bericht door MadTinus » ma aug 16, 2004 11:33 am

Op Infernal was Swanö er zekers wel bij, de beste nummers op dat album komen van hem. Op Cryptic was hij er idd niet (meer) bij.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

goatworshipper

Bericht door goatworshipper » ma aug 16, 2004 5:35 pm

ben alleen niet bekend met de crimsonII en cryptic, voor de rest heb ik sinds vorige week alle full-lengths. eos is 1 van de betere zweeds melodische deathmetal bands.
met unorthodox toch zeker als mijn favoriet.
alcohol in my veins...

Sander
Contacteer:

Bericht door Sander » ma aug 16, 2004 6:40 pm

Crimson (1) is ook heel erg gaaf zeg. Klinkt heel episch voor een DM band.

the_dying

Bericht door the_dying » ma aug 16, 2004 11:10 pm

EOF is gewoon supergoed! Jammer dat de drumsound van CRIMSON2 zo tegenvalt. Mijn persoonlijke fav moet Infernal zijn, denk ik. Ze zijn allemaal aan elkar gewaagd.
http://addergebroed.wordpress.com - http//www.facebook.com/Hemelbestormer

Plaats reactie