Afkomstig uit Noorwegen en ze spelen Black Metal. 'Wow,' denk je dan, 'da's weer eens wat anders

En ik zeg: 'Ja, inderdaad.'
Je moet namelijk niet denken aan de BM van de vroege jaren '90. Juist eerder het tegenovergestelde in de BM-scène, meer de richting die Arcturus is opgegaan, Avant-garde zoals sommigen het noemen. Maar ook vind je erg sterke sporen van Industrial en Gothic terug, dit met name door het gebruik van samples en vrouwelijke vocalen. Ook de drums voegen gaafheid toe aan de Industrial sound, lekker pompend, doet me soms wel eens denken aan Fear Factory.
Wat je je moet voorstellen bij de nummers is dat ze het ene moment catchy zijn en dan opeens weer heel erg raar, met venijnige gitaarsolo's e.d. Of krachtige pompende drums, waarna het nummer opeens overgaat in een vocaal/keyboard-Ambient stijl. Lekker afwisselend dus!
Jammer genoeg heb ik alleen nog maar hun 2e album in m'n bezit, maar er is binnenkort weer kans om dat goed uit te breiden, nl. met hun nieuwe album, dat op het moment van typen wordt opgenomen en voltooid zal worden in het begin van november.

Wel kan ik jullie zeggen dat dit album 'Escape' werkelijk een juweeltje is, echt een prachtstuk. Het is een concept over een man die in een gekkenhuis zit en langzamerhand bevriend raakt met een verpleegster...
Maar op de helft van het album - het nummer dat niet bestaat: 'Peace' - neemt dat even een héél andere wending, waar je nog versteld van zult staan! Tekstueel zit alles dus meer dan snor in elkaar.
Als je kijkt naar de recording line-up van dit album, kun je ook al heel wat verwachten:
Sfinx: lead vocals
Kuth: drums
Magnus: keyboards/stuff
Zet: lead vocals/guitars/stuff
Solem: bass
Sareeta: violins/backing vocals
Additional musicians:
The choir
Ane Thune Borresen
Renate Grimsbo Kuldbrandstad
Mari Bakke Ottinsen
Randi Strombu
Sissel Strombu
Zet is dus de frontman van de band en verzint de meeste muziek en teksten. 2 vrouwelijke zangers, Sfinx en Sareeta, zorgen voor de Gothische klanken in het geheel en Sareeta laat me soms kippenvel krijgen met de lichtelijk gestoorde vioolpassages die ze teweeg brengt. In coöperatie met de zeer strak, maar niettemin zeer maf, bespeelde gitaren krijg je hier een uniek effect, dat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Iets wat je echt zélf moet horen! De drums zijn zoals ze juist niét moeten zijn op een standaard album: progressief, pompend, maar toch helemaal passend in de muziek. Ook een mooie zet is overigens dat Kuth, de drummer, nu ook bij the Kovenant zit! Als hij zo goed drumt bij the Kovenant en in dezelfde stijl als bij Ram-Zet, kan ik je bijna verzekeren dat het nieuwe album van the Kovenant op z'n minst een zeer degelijk album wordt.
Ik zeg over 'Escape': 96/100. Een lust voor het oor.
Dus ik zou zeggen: 'Ga luisteren dit album!!1!11!!one1!!'
En dan vooral als één van de volgende bands je aanspreekt:
» Arcturus
» Fear Factory
» the Kovenant
» Lunaris
En meer van dat soort bands met een futuristische sound eraan.
Kijk maar eens rond op www.ram-zet.com en luister eens naar de samples en demo-teasers. Ook is er een clip te vinden van de verkorte versie van het nummer Queen, die wel goed het concept en de sfeer van de band indiceert.
Een must voor fans van gestoorde muziek.