Orphaned Land is een band uit Israël en is opgericht in 1991, ze brachten 2 jaar hierna een demo uit getiteld 'The Beloved's Cry,' welke later nog als een full-length zou verschijnen, met wat andere nummers erbij. Het jaar hierna verscheen alweer hun debuutalbum: Sahara.

Dit was al heel wat aparts en werd beschreven als 'Oriental Doom Death Metal.' Dit kwam met name door het gebruik van instrumenten als de tarbuka en de kannun. Maar dit zou later nog grootsere vormen aannemen...
2 jaar later had de band een enorme stap voorwaarts gemaakt met het album El Norra Alila.

Ze hadden hun technieken geperfectioneerd, hun schrijfkunsten verbeterd en nog een heel stel aparte instrumenten aan de setting toegevoegd!Namelijk:
De Kannun, Zil, Bendir, Tar, Dumbek, Darbuka, Tambourine, Viool, Shofar en de Oud.
Dit zorgde dus echt voor een Orientaals sfeertje, welke gecombineerd met de Doom Metal-achtige gitaren toch wel heel erg apart klonk.
En toen... Was er een gigantisch leeg gat.
Want van 1997 tot 2003 heeft Orphaned Land aan het werkelijk majestueuze concept-album 'Mabool' - The Story of the Three Sons of Seven gewerkt. En de moeite loonde. Meer dan dat zelfs...
Om het eens even te illustreren...

De bezetting van alle instrumenten voor dit album was als volgt:
Album Line Up:
Kobi Farhi - Vocals, Back Vocals, Growls, Chants, Reading
Yossi Sassi - Electric, Clean, Acoustic and Classic Guitars, Saz, Buzuki, Oud
Matti Svatitzki - Electric, Clean & Acoustic Guitars, Solos
Uri Zelcha - Bass, Fretless Bass
Eden Rabin - Synths, Piano
Session Members & Guests:
Avi Diamond - Drums
Avi Agababa - Percussions
Shalomit Levi - Female Vocals
Oriental Choir:
David Sassi, Avi Ratzon, Yariv Malka, Kobi Farhi, Yossi Sassi, Eden Rabin, Erez Caspi
Moran Ensemble:
Tali Ketzef, Neta Gev, Neta Kirschenbaum, Michal Front, Yael Front, Naama Aharony, Reut Venforero, Noa Kalush, Liad Dahari, Rachel Reuven, Yair Goren, Yair Polishuk, Eden Rabin, Kobi Farhi, Yossi Sassi
Oren - Violin
Noam Wiesenberg - Cello
Gezongen op het album word in 4 verschillende talen, namelijk Engels, Hebreeuws, Latijn en Yemen. "All Hebrew & Latin texts taken from the book of Genesis (Flood Story). Hebrew & Yemen texts taken from Rabbi Shalom Shabazi's (1619 - 1720) poems and from "Halel" praising song." Ook dus werkelijk een 'openbaring' om zoveel verschillende invloeden op één album te horen, al die talen, al die genres.
Een samenvatting van het concept:
"The lyrical content of the album is as complex as its music: Mabool (= the flood) - The Story Of The Three Sons Of Seven (= the heroes) is a concept album with every song reflecting another part of the story. It is starting with the birth of the three heroes, then describes their whole journey including all their adventures and finally ends with the flood which fills, covers and destroys the sinful Orphaned Land by a raging storm. The three heroes are the Snake, the Eagle and the Lion (check their sign, the triangle of the three which will be included in the artwork of the album) and they are described as the sons of Seven. They are the sons of the three monotheistic religions (Judaism, Christianity, Islam) and despite the war of beliefs running in today's reality the heroes to prevent more bloodshed. Sadly their mission fails and thus they have to face the flood."
Nogal zware kost dus, maar het loont!
Verder zal ik nog eens wat bands aanhalen die in sommige factoren op Orphaned Land (en dan vooral het laatste album) lijken:
» Amorphis, vanwege de zweverige gitaarlijntjes en het Doom-aspect
» Fear Factory, deze overeenkomst is vooral te wijden aan het drum werk van Avi Diamond, zeer zware dubbelbas
» Meshuggah, vanwege de 'stoek'-beats in het gitaar- en drumwerk
» Theory in Practice, in bepaalde liedjes bereikt de muziek van Orphaned Land wel degelijk de moeilijkheidsgraad van de riffs van TiP; ook de gitaar vs keyboard-solo's zijn een lust voor het oor en lijken veel op die van TiP
Al met al, als je
- redelijk openminded bent
- Doom en Death Metal op prijs stelt
- het niet erg vindt dat er Arabische folkmuziek als invloed gebruikt wordt
- houdt van iets origineels
Stel ik voor dat je nu meteen dit liedje downloadt - Ocean Land (The Revelation) - en eens luistert waartoe deze band in staat is.
Wat oudere mp3'tjes voor diegenen die meer willen horen (niet representatief voor de hedendaagse kwaliteit van de band, alhoewel nog steeds erg goed!):
The Beloved's Cry
Thee By the Father I Pray
Hier zijn nog wat (zeer) goede tabs te vinden van het laatste album:
http://www.mysongbook.com/tab-tab_list- ... t=5367.htm
Wel moet je ervoor zorgen dat je Guitar Pro 4 hebt, te vinden op www.guitar-pro.com
Denk er wel aan dat deze tabs enkel de gitaargeluiden bevatten en dus niet representatief zijn voor het totale geluid (en de totale sfeer), inclusief alle extra instrumenten. Maar ze scheppen alvast wel een aardig beeld!
Info over de band zelf is te vinden op www.orphaned-land.com
(Hier zijn ook nog meer tabs te vinden)
Nog even een voetnootje:
Dit is het laatste topic dat ik open voor meer dan 2 weken en tevens ook één van de laatste posts, ik vertrek morgenvroeg naar Toscane en ben dan weer pas de 31e terug. Daarom leek me dit ook een mooi afscheidstopic voor even, het heeft tenminste nog een nuttige inhoud in tegenstelling tot andere afscheidstopics

Ik hoop dat jullie je vermaken zonder mij (misschien zelfs meer), ik groet degenen die ik ken, degenen die mij moeten, degenen die mij niet moeten en degenen die niks van me willen weten. Dat het jullie goed moge gaan! Tot in de pruimentijd!