Beste plaat van de jaren negentig !

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Joris
Contacteer:

Beste plaat van de jaren negentig !

Bericht door Joris » do sep 30, 2004 1:21 pm

AMSTERDAM - 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana is door de luisteraars van 3FM uitgeroepen tot beste plaat van de jaren negentig. De plaat staat op 1 in de Top 90's Request. Guns 'N Roses en U2 bezetten de 2e en 3e plaats. De hoogst genoteerde Nederlandse plaat is van Anouk met Nobody's wife op nummer 20.

3FM zendt deze lijst van 90 populairste platen uit de jaren 90 uit op vrijdag 1 oktober van 10.00 tot 18.00 uur. Op MTV zijn dezelfde dag van 8.00 tot 17.00 de beste clips uit de Top 90s Request te zien.

1. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)
2. Guns 'N Roses - November Rain (1992)
3. U2 - One (1992)
4. Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge (1992)
5. Pearl Jam - Black (1992)
6. Metallica - One (1994)
7. Oasis - Wonderwall (1995)
8. Live - Lightning Crashes (1995)
9. Ac/Dc - Thunderstruck (1990)
10. R.E.M. - Losing My Religion (1991)
Zijn we het hier een beetje mee eens of niet?

Ik vind smells... wel een heel cool nummer, maar beste van de jaren negentig.... neej, lang niet, niet eens top tien materiaal. De rest van de top 10 kan ik toch best goed mee leven.
(meer metal had er toch nooit in kunnen staan).

fetuskiller
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do sep 30, 2004 1:23 pm

Mental funeral van Autopsy moet op 1 :wink:
Open Your Closed Mind, Close Your Open Mouth!

Last.fm

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » do sep 30, 2004 1:27 pm

het lijstje is natuurlijk nogal mainstream. Daardoor echter niet minder goed.

Al zijn er wel een paar metalnummers die er wmb tussen mogen.

Equinox
Contacteer:

Bericht door Equinox » do sep 30, 2004 1:29 pm

Opeth - Godhead's Lament (1999)
...the end of eternity...
[url]http://www.dimaeon.com[/url]
progressive death metal

Meltdown

Re: Beste plaat van de jaren negentig !

Bericht door Meltdown » do sep 30, 2004 1:30 pm

Joris schreef:
AMSTERDAM - 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana is door de luisteraars van 3FM uitgeroepen tot beste plaat van de jaren negentig. De plaat staat op 1 in de Top 90's Request. Guns 'N Roses en U2 bezetten de 2e en 3e plaats. De hoogst genoteerde Nederlandse plaat is van Anouk met Nobody's wife op nummer 20.

3FM zendt deze lijst van 90 populairste platen uit de jaren 90 uit op vrijdag 1 oktober van 10.00 tot 18.00 uur. Op MTV zijn dezelfde dag van 8.00 tot 17.00 de beste clips uit de Top 90s Request te zien.

1. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)
2. Guns 'N Roses - November Rain (1992)
3. U2 - One (1992)
4. Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge (1992)
5. Pearl Jam - Black (1992)
6. Metallica - One (1994)
7. Oasis - Wonderwall (1995)
8. Live - Lightning Crashes (1995)
9. Ac/Dc - Thunderstruck (1990)
10. R.E.M. - Losing My Religion (1991)
Zijn we het hier een beetje mee eens of niet?

Ik vind smells... wel een heel cool nummer, maar beste van de jaren negentig.... neej, lang niet, niet eens top tien materiaal. De rest van de top 10 kan ik toch best goed mee leven.
(meer metal had er toch nooit in kunnen staan).
'Beste' zou in dit soort gevallen vervangen moeten worden door 'populairste'.
Nirvana is overrated tot en met hier, en Smells Like.. al helemaal.
Het is best een goed nummer, maar in dit soort top zoveels verschijnen nooit de beste nummers, maar logischerwijs de nummers die destijds het meest door de strot van de massa zijn gedrukt. Als het niet bekend is wordt er natuurlijk amper op gestemd.
Laatst gewijzigd door Meltdown op do sep 30, 2004 1:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

fetuskiller
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do sep 30, 2004 1:30 pm

Tis altijd het zelfde met dat soort dingen, je hebt rond oudjaar ook altijd een top 100 of 1000 en daar staan altijd de zelfde nummers in, dus ik vind het niet boeiend! het zijn altijd Nirvana, Queen, Metallica, Pearl jam en dat soort dingen, D.O.M om dat 3 keer per jaat uit te zenden

Last.fm

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do sep 30, 2004 1:38 pm

fetuskiller schreef:Tis altijd het zelfde met dat soort dingen, je hebt rond oudjaar ook altijd een top 100 of 1000 en daar staan altijd de zelfde nummers in, dus ik vind het niet boeiend! het zijn altijd Nirvana, Queen, Metallica, Pearl jam en dat soort dingen, D.O.M om dat 3 keer per jaat uit te zenden

naja, ik vind het allemaal beter om aan te horen, dan dat wat men dagelijks uitzend. Van mij mogen ze zo'n top 100 of 1000 dus wel 10x per jaar uitzenden. (al luister ik toch bijna nooit radio).

Liever 10x een lijstje met 1000 'populaire' rocksongs, dan 354x dezelfde bagger elke dag !

fetuskiller
Contacteer:

Bericht door fetuskiller » do sep 30, 2004 1:40 pm

daar heb je zeker gelijk in.

Last.fm

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do sep 30, 2004 2:14 pm

gedurft om Smells Like Teen Spirit 'overrated' te noemen. Een nummer dat het de muzikale koers van de jaren negentig totaal veranderde. Daarnaast een anthem van een generatie. Maar goed. Ik kan het mis hebben (ik denk van niet).

Verder is dit een goede lijst met een paar van mijn favoriete jarennegentig nummers (One van U2, Black, Pearl Jam).

Snap alleen niet goed waarom One hierin doet. Klopt, dat het pas een hit geworden is in 1994, en dan nog niet eens globaal. Bovendien gaat het niet alleen om singles want Black is nooit uitgebracht. Maar goed, de radio3luisteraars hebben smaak. Nu de radio3programmeurs nog.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » do sep 30, 2004 2:14 pm

Thunderstruck moet hoger 8)
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

The Horseman

Bericht door The Horseman » do sep 30, 2004 2:16 pm

Soundgarden met Black Hole Sun had ook wel in de top 10 mogen staan.
[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do sep 30, 2004 2:23 pm

toffe_ellende schreef: One hierin doet. Klopt, dat het pas een hit geworden is in 1994, en dan nog niet eens globaal.
Ja idd, ik twijfelde al, of het nou al '90 was... maar One is ouder, hoort er dus niet in thuis !

AltarOfSacrifice
Contacteer:

Bericht door AltarOfSacrifice » do sep 30, 2004 2:48 pm

Draconian schreef:Thunderstruck moet hoger 8)
Die hoeft niet eens in de top10...
Vigilance is, the order of the day.

MegaDood

Bericht door MegaDood » do sep 30, 2004 2:53 pm

losing my religion BOEHOE wat een grafkankernummer

R3 is echt 3x niks!

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » do sep 30, 2004 2:54 pm

toffe_ellende schreef:gedurft om Smells Like Teen Spirit 'overrated' te noemen. Een nummer dat het de muzikale koers van de jaren negentig totaal veranderde. Daarnaast een anthem van een generatie. Maar goed. Ik kan het mis hebben (ik denk van niet).

Verder is dit een goede lijst met een paar van mijn favoriete jarennegentig nummers (One van U2, Black, Pearl Jam).

Snap alleen niet goed waarom One hierin doet. Klopt, dat het pas een hit geworden is in 1994, en dan nog niet eens globaal. Bovendien gaat het niet alleen om singles want Black is nooit uitgebracht. Maar goed, de radio3luisteraars hebben smaak. Nu de radio3programmeurs nog.
helemaal waar. Maar ik ben een Nirvana fan tot in den treure. En programmeurs denken de smaak van de massa te kenne. Maar probeer maar eens iedereen blij te maken...

Amibor

Bericht door Amibor » do sep 30, 2004 2:55 pm

Equinox schreef:Opeth - Godhead's Lament (1999)

Het gaat om singles. Kan niet echt herinneren dat deze op single is uitgekomen.

Verder vind ik deze lijst behalve mainstream erg voorspelbaar, maar dat heb je in Nederland altijd met die top100tjes.

Vrij lastig om een 'beste plaat' uit te kiezen, aangezien metal amper per single uitkomt. Je kunt het dus sowieso niet vergelijken met deze lijst.
Maargoed, wat uitgebrachte nummers met videoclip betreft, is het natuurlijk Satyricon - Mother North.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do sep 30, 2004 3:27 pm

Black is ook nooit op single uitgebracht. Met opzet trouwens, want dat zou wel erg makkelijk scoren zijn.

(stel je voor Black met een typische jarennegentig videoclip. Dan ben je als band verzekerd van een wereldwijde nr.1 hit.)
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » do sep 30, 2004 3:29 pm

Waarom zouden ze dat niet willen dan????

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » do sep 30, 2004 3:33 pm

zwarte krijser schreef:Waarom zouden ze dat niet willen dan????
idd, en zeg nou niet "omdat pearl jam underground wilde blijven" !

Djaser

Bericht door Djaser » do sep 30, 2004 3:43 pm

Die lijst had een stuk erger gekunt.
[img]http://www.jamba.nl/storage/view/upload/logo/image_multianimscreensaver/SweetyHeul5.gif[/img]

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do sep 30, 2004 3:55 pm

Omdat Pearl Jam niet een band was die bekend wilde staan als een band die alleen kon scoren ballads. Het grappige is dat Epic toen Oceans uitbracht dat helemaal niet geschikt was als single. En die flopte natuurlijk. Pearl Jam was sowieso na het succes van Ten niet erg commercieel bezig. Geen videoclips (tot 1998), geen interviews.

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » do sep 30, 2004 3:57 pm

Nee, dan zou je denken dat ze de zaken verkeerd aangepakt hebben, niet dat ze niet beroemd WILDEN worden en veel knaken verdienen. Dat wil namelijk iedere band wel, alleen liegen veel erover, om cool (true, necro, grim) over te komen.

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do sep 30, 2004 3:58 pm

Joris schreef:[..]

idd, en zeg nou niet "omdat pearl jam underground wilde blijven" !
Nee, natuurlijk niet. Pearl Jam wilde altijd muziek maken voor zoveel mogelijk mensen. Daarom haatte iedereen die band opeens. Als het aan Pearl Jam had gelegen waren er nooit videoclips voor ALive, Jeremy, Oceans en Even Flow gekomen. Maar het moest omdat dit in hun contract stond.

Je moet verder niet vergeten dat tegen 1993 de hype zo groot was dat Pearl Jam bijna dood was. Vandaar de 'terugtrekking' uit de media. Zeker na de dood van Kurt Cobain.

Sandr
Contacteer:

Bericht door Sandr » do sep 30, 2004 4:10 pm

uiteraard is het een redelijk mainstream-lijstje, dat de top10 uitsluitend uit (een soort van) rockmuziek bestaat maakt echter wel heel duidelijk in welke hoek radio3 haar luisteraars moet zoeken
'Tuez-les tous, Dieu reconnaîtra les siens'
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x1/Sandr616.jpeg[/img]

Lost One
Contacteer:

Bericht door Lost One » do sep 30, 2004 4:12 pm

Sandr schreef:uiteraard is het een redelijk mainstream-lijstje, dat de top10 uitsluitend uit (een soort van) rockmuziek bestaat maakt echter wel heel duidelijk in welke hoek radio3 haar luisteraars moet zoeken
Maargoed, voor een non-mainstream lijst is op zo'n groot commercieel station geen plaats en vooral vraag..
Ihr werdet nicht vom heiligen Geist gerettet, ihr werdet nicht vom Plutonium gerettet. In wirklichkeit werdet ihr gar nicht gerettet...

[img]http://www.eluveitie.ch/img/banner1.jpg[/img]

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » do sep 30, 2004 4:46 pm

radio 3 is natuurlijk niet commercieel want de burger betaalt voor de crap die daar uitgezonden wordt. Maar radio3 gaat wel commercieel te werk qua reclame en inderdaad ook qua muziek. Muziek die iedereen moet leuk vinden.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » do sep 30, 2004 4:53 pm

1. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991) Ik kan hier niks over zeggen, daar ik altijd een hekel aan Nirvana heb gehad.
2. Guns 'N Roses - November Rain (1992) Deze hoort er absoluut in, een wereldnummer uit de tijd dat GNR nog iets voorstelde.
3. U2 - One (1992) Eveneens een prachtig nummer, ondanks dat het minder is dan de jaren 80 songs.
4. Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge (1992) Mmm, een classic, dat wel, maar niet echt mijn smaak.
5. Pearl Jam - Black (1992) P.R.A.C.H.T.I.G. Pearl Jam heeft naar mijn mening veel meer recht op de naam beste grungeband dan Nirvana.
6. Metallica - One (1994) nah, leuk nummer, maar past er niet echt in thuis.
7. Oasis - Wonderwall (1995) Luisterde ik vroeger erg vaak, en het is nog steeds een mooi nummer.
8. Live - Lightning Crashes (1995) Prachtig, beste nummer uit dit lijstje
9. Ac/Dc - Thunderstruck (1990) Heersch
10. R.E.M. - Losing My Religion (1991) mooi, maar te vaak gehoord.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie