Black Metal is Dood, 3rd wave zuigt
Black Metal is Dood, 3rd wave zuigt
Toen Varg in 1993 de black metal de nek omdraaide en hij met de bekentenis van een aantal kerkbranden alle schijnwerpers op de 'scene' richtte, ging het al snel neerwaarts met de black metal. Dit was het moment dat de black metal verspreid raakte over gans der aard en een spoor van vernieling achter zich liet. Nu wil ik niet zeggen dat dat opzich een slechte zaak is, want anders zou ik de muziek niet kennen, maar het heeft er uiteindelijk toch voor gezorgd dat er veel bands en individuele projecten ontstonden die zich op de black metal gingen richten, muzikaal resulterend in een slap aftreksel van wat eens al het kwaad in de mensch verwoorde! Ik durf de stelling aan te gaan dat na Emperors Anthems to the Welkin at Dusk geen degelijk black metal album meer is gemaakt. Nu is Emperor mijns inziens altijd al een band geweest die op de rand van de black metal balanceert (ze noemden het zelf aanvankelijk ook Witching Metal), maar toch sluit het een tijdperk af.
Nu bands als Cradle of Filth en Dimmu Borgir hebben laten zien dat zogenaamde black metal verkoopt, is het nog maar de vraag of er ooit nog een album zal verschijnen dat ook maar 50% van de sfeer op kan roepen zoals bands in de second wave dat deden. Niet zozeer door die stijl te kopieren, want wat dat betreft is al veel cliché geworden (net als dat ontzettende ge-evil), maar door een originele aanpak, want dit is iets wat zowel vroeger als nu belangrijk is. Mayhem, Darkthrone, Immortal en Emperor speelden alle black metal, maar toch allemaal op een andere manier en dat is iets wat ik tegenwoordig mis. Veelal zijn black metal bands slechte aftreksels van slechte aftreksels (misschien kan je inmiddels al spreken van 4th Wave of Black Metal, of 2nd Wave of Ultra Stupid Black Metal) en daarom zeg ik: Black Metal is Dood en zal misschien wel altijd Dood blijven. En misschien is dat ook wel het beste, black metal is in essentie het beste af dood.
Nu bands als Cradle of Filth en Dimmu Borgir hebben laten zien dat zogenaamde black metal verkoopt, is het nog maar de vraag of er ooit nog een album zal verschijnen dat ook maar 50% van de sfeer op kan roepen zoals bands in de second wave dat deden. Niet zozeer door die stijl te kopieren, want wat dat betreft is al veel cliché geworden (net als dat ontzettende ge-evil), maar door een originele aanpak, want dit is iets wat zowel vroeger als nu belangrijk is. Mayhem, Darkthrone, Immortal en Emperor speelden alle black metal, maar toch allemaal op een andere manier en dat is iets wat ik tegenwoordig mis. Veelal zijn black metal bands slechte aftreksels van slechte aftreksels (misschien kan je inmiddels al spreken van 4th Wave of Black Metal, of 2nd Wave of Ultra Stupid Black Metal) en daarom zeg ik: Black Metal is Dood en zal misschien wel altijd Dood blijven. En misschien is dat ook wel het beste, black metal is in essentie het beste af dood.
Kuttopic.
Natuurlijk is black metal niet dood, het mag dan een tijdje neerwaarts gegaan zijn nadat Varg Euronymous doodde door al de kutbands die er kwamen.
Maar de Franse, Amerikaanse, .... scenes zijn enkele van de grootstgroeiende scenes die ik ken.
Ik begrijp niet hoe je Black Metal dood kunt noemen als we bands zoals Blut Aus Nord, Nehemah, Leviathan, ...... hebben.
3d wave is juist vet.
Black metal in essentie dood, als je hiermee het gevoel in de muziek bedoelt dan raad ik je bands zoals Antaeus, Tsjuder, Frozen Shadows ...... aan die soms precies aanvoelen alsof ze al sinds 1992 bestaan.
Natuurlijk is black metal niet dood, het mag dan een tijdje neerwaarts gegaan zijn nadat Varg Euronymous doodde door al de kutbands die er kwamen.
Maar de Franse, Amerikaanse, .... scenes zijn enkele van de grootstgroeiende scenes die ik ken.
Ik begrijp niet hoe je Black Metal dood kunt noemen als we bands zoals Blut Aus Nord, Nehemah, Leviathan, ...... hebben.
3d wave is juist vet.
Black metal in essentie dood, als je hiermee het gevoel in de muziek bedoelt dan raad ik je bands zoals Antaeus, Tsjuder, Frozen Shadows ...... aan die soms precies aanvoelen alsof ze al sinds 1992 bestaan.
Re: Black Metal is Dood, 3rd wave zuigt
Nou, dat denk ik niet.Rhijnauwe schreef:Toen Varg in 1993 de black metal de nek omdraaide en hij met de bekentenis van een aantal kerkbranden alle schijnwerpers op de 'scene' richtte, ging het al snel neerwaarts met de black metal. Dit was het moment dat de black metal verspreid raakte over gans der aard en een spoor van vernieling achter zich liet. Nu wil ik niet zeggen dat dat opzich een slechte zaak is, want anders zou ik de muziek niet kennen, maar het heeft er uiteindelijk toch voor gezorgd dat er veel bands en individuele projecten ontstonden die zich op de black metal gingen richten, muzikaal resulterend in een slap aftreksel van wat eens al het kwaad in de mensch verwoorde! Ik durf de stelling aan te gaan dat na Emperors Anthems to the Welkin at Dusk geen degelijk black metal album meer is gemaakt. Nu is Emperor mijns inziens altijd al een band geweest die op de rand van de black metal balanceert (ze noemden het zelf aanvankelijk ook Witching Metal), maar toch sluit het een tijdperk af.
Je moet wel een hele specifieke sfeer zoeken wanneer je Anthems To The Welkin At Dust het laatste echte Black Metal album noemt. Ik weet zeker dat er talloze bands zijn, die jij niet blind kunt dateren door er enkel naar te luisteren. Er zijn genoeg bands met het echt oude, goede geluid. Dat er, vooral in de Noorse scene, een hele hoop kankerbands zitten klopt natuurlijk, maar is het leuke niet dat je goed moet zoeken alvorens je weer een écht goede band tegenkomt? Dat houdt het voor mij leuk.
Verder, trekt de laatste 'wave' je niet? De wat ingewikkeldere Black Metal zoals dat gemaakt wordt door Leviathan, Krohm, Xasthur en consorten? Die hele stroom Amerikaanse bands met allen een zeer apart, gaaf geluid?
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Forseti's Justice
der zijn nog zat bands te vinden die de essentie nog wel snappen en toepassen zoals watain, kill, necroplasma, katharsis, funeral winds, galgeras, funeral mist, ondskapt, paria, mütiilation, enz enz
bm is geen uiterlijk vertoon, als je zit te janken dat ze er niet meer zijn, ben je daar wél schuldig aan. misschien ben je wel gewoon je gevoel ernaartoe verloren.
dus niet zeiken
bm is geen uiterlijk vertoon, als je zit te janken dat ze er niet meer zijn, ben je daar wél schuldig aan. misschien ben je wel gewoon je gevoel ernaartoe verloren.
dus niet zeiken
"This unholy place is where the black sacrifices are performed... Here is where He kills..."
Inderdaad een pot gelul als je het mij vraagt.
Nee, er worden tegenwoordig geen kerken meer afgefikt (toch jammer, had ik best eens willen zien op het moment van spreken i.p.v 10 jaar later), maar naast de rochel aan goedkope tinnef waar je gewoon langs moet kijken zijn er ook nu zat bands met een prachtige sfeer, een ware ideologie in hun teksten en een essentieel of origineel geluid. Wel mis ik af en toe het added gevoel dat je écht met iets verbodens en undergrounds bezig bent, wat waarschijnlijk zal komen door het feit dat je tegenwoordig alles doodsimpel van internet kunt plukken en geen moeite (tape-trading) meer hoeft te doen om bands te leren kennen. Dat haalt toch een beetje het gevoel weg dat je iets echt zelf ontdekt hebt. Maar misschien wordt de periode '91-'93 wel teveel opgehemeld door mensen die het meegemaakt hebben, ik zou het niet weten.
Nee, er worden tegenwoordig geen kerken meer afgefikt (toch jammer, had ik best eens willen zien op het moment van spreken i.p.v 10 jaar later), maar naast de rochel aan goedkope tinnef waar je gewoon langs moet kijken zijn er ook nu zat bands met een prachtige sfeer, een ware ideologie in hun teksten en een essentieel of origineel geluid. Wel mis ik af en toe het added gevoel dat je écht met iets verbodens en undergrounds bezig bent, wat waarschijnlijk zal komen door het feit dat je tegenwoordig alles doodsimpel van internet kunt plukken en geen moeite (tape-trading) meer hoeft te doen om bands te leren kennen. Dat haalt toch een beetje het gevoel weg dat je iets echt zelf ontdekt hebt. Maar misschien wordt de periode '91-'93 wel teveel opgehemeld door mensen die het meegemaakt hebben, ik zou het niet weten.
Hêhêh, vishandel Berekoek.
- metal-willem
- Samoht Slegov
Oneens, mijn inziens zijn er nog genoeg gave black metal bands tegenwoordig met een goede sfeer. Black Metal blijft zich ontwikkelen of je het wil of niet. En dingen als Leviathan, Krohm, Xasthur en Blut aus Nord spreken mij erg aan. Je moet niet letten op bands als Dimmu Borgir en Cradle of Filth met betrekking tot black metal. Zij hebben er iets heel anders mee gedaan dan oorspronkelijk de bedoeling was met black metal. Onder de oppervlakte zitten nog genoeg goede bands. Ik kan helaas niet echt vergelijken met de oude noorse black metal scene omdat ik die niet bewust heb meegemaakt.
er gebeurt nog zat hoor, alleen wordt het niet meer opgeblazenMeltdown schreef:Inderdaad een pot gelul als je het mij vraagt.
"This unholy place is where the black sacrifices are performed... Here is where He kills..."
Om de ideologie of om de muziek? Daar het gros der Oostblok-bands ontzettende ruisbende is.Falkh schreef:Ik ben het er ook niet mee eens, er komen tegenwoordig veel crap bands uit, maar daarentegen als je goed zoekt, kun je echt voor een verassing komen te staan. Waar ik vooral positief over ben is de hele golf black metal die uit het oostblok en ukraine enz komen.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Draconian
- Lult over cdtjes
Ik ben het met de meeste meningen hier eens: er komt nog veel te veel goede black metal uit om van een dood genre te spreken. Het is allemaal niet meer nieuw misschien, maar het gaat vaak om sfeer, en er zijn nog genoeg bands die een even sterke (of zelfs nog sterkere) sfeer weten op te roepen dan de oude grootheden.
Het feit dat black metal zich over de wereld verspreidt heeft, kan zowel voordelig als nadelig zijn: het stelt veel meer individuen in staat zich te uiten via deze muziekvorm, maar anderzijds komt er zo ook een hoop stront uit van bands die meteen de eerste rehearsal als demo uitgeven.
Aan de hierboven genoemde namen zou ik nog bands als Lucifugum, Blodulv, Astrofaes en Dub Buk willen toevoegen, die allen wat mij betreft de juiste sfeer weten op te roepen en nog relatief nieuw zijn.
Het feit dat black metal zich over de wereld verspreidt heeft, kan zowel voordelig als nadelig zijn: het stelt veel meer individuen in staat zich te uiten via deze muziekvorm, maar anderzijds komt er zo ook een hoop stront uit van bands die meteen de eerste rehearsal als demo uitgeven.
Aan de hierboven genoemde namen zou ik nog bands als Lucifugum, Blodulv, Astrofaes en Dub Buk willen toevoegen, die allen wat mij betreft de juiste sfeer weten op te roepen en nog relatief nieuw zijn.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
Je hebt een beetje gelijk, er zit wel een gros bands bij die qua productie niveau erg slecht zijn maar bands als Dub Buk, Warhead, Temnozor (geen black eigelijk) Hate Forest, Drudkh, Pantheon, Der Sturmer zijn toch echt wel bands van een bepaald niveau, en doormiddel van de ideologie heeft het zeker weer een gevoel van haat, en dat je luisterd naar muziek die weer verboden is.Robgoroth schreef:[..]
Om de ideologie of om de muziek? Daar het gros der Oostblok-bands ontzettende ruisbende is.
Ja, er zijn inderdaad zeer gave bands die daaruit komen, alleen vind ik Der Stürmer bijvoorbeeld hier een beetje misplaatst. Voeg dan Lucifugum er nog aan toe.Falkh schreef:[..]
Je hebt een beetje gelijk, er zit wel een gros bands bij die qua productie niveau erg slecht zijn maar bands als Dub Buk, Warhead, Temnozor (geen black eigelijk) Hate Forest, Drudkh, Pantheon, Der Sturmer zijn toch echt wel bands van een bepaald niveau, en doormiddel van de ideologie heeft het zeker weer een gevoel van haat, en dat je luisterd naar muziek die weer verboden is.
Over dat de muziek een bepaald haat-gevoel heeft, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het draagt een hele grote rots aan de muziek bij, die haat die voortkomt uit de ideologie. Je leest het niet alleen in de titels of teksten, maar je hoort het ook. Dat is het gave eraan inderdaad.
Edit: en Old Wainds trouwens, uit Rusland! Zéér gave, pakkende riffs.
Laatst gewijzigd door Robgoroth op za nov 06, 2004 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
Wanneer komen de patches op de markt met "black metal is dead!" ?
Total crap als je het mij vraagt, zoals hier al genoemd is komen er nog zat goede albums uit, je moet gewoon je best doen om die te vinden tussen de vele shit die ook uitkomt.
Total crap als je het mij vraagt, zoals hier al genoemd is komen er nog zat goede albums uit, je moet gewoon je best doen om die te vinden tussen de vele shit die ook uitkomt.
[i]Well these might be my last days
Because I am about to eclipse my sun[/i]
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y74/Dirk86/avatar2.gif[/img]
- XnegativeX
- Contacteer:
D'r kwam vroeger ook een hele hoop crap uit. Als sommige (of bijna alle) cd's uit dat tijdperk nu op de markt gebracht zouden worden zouden ze door iedereen uitgekost worden. Maar ja, nu wordt het beschouwd kvlt (met een v).
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- zwarte krijser
Ik vind dit weer typisch zo'n onderwerp van een kleuter die ook denkt wat muziek te kennen en z'n enorme kennis gaat onderbouwen met bands die m'n oma nog kent.
Er is genoeg goede brol nu, alleen je wat meer verdiepen dan de plaatselijke FRS binnenlopen is dan wel noodzakelijk.\
En Anthems... is ZWAAR overrated.
Er is genoeg goede brol nu, alleen je wat meer verdiepen dan de plaatselijke FRS binnenlopen is dan wel noodzakelijk.\
En Anthems... is ZWAAR overrated.
Hehe, Mayhem met Pure Fucking Armageddon als je 't mij vraagt.Draconian schreef:
Juistem, ook de oude grootheden hebben rotzooi uitgebracht.
- XnegativeX
- Contacteer:
Mayhem heeft, naast De Mysteriis Dom Sathanas, bar weinig goeds uitgebracht in die tijd. Maar ja, nu is het kvlt en moet iedere BM fan alle cd's in huis hebben.Meltdown schreef:[..]
Hehe, Mayhem met Pure Fucking Armageddon als je 't mij vraagt.
Juistem, ook de oude grootheden hebben rotzooi uitgebracht.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
idd, veel oudere zooi is natuurlijk ook kut.XnegativeX schreef:D'r kwam vroeger ook een hele hoop crap uit. Als sommige (of bijna alle) cd's uit dat tijdperk nu op de markt gebracht zouden worden zouden ze door iedereen uitgekost worden. Maar ja, nu wordt het beschouwd kvlt (met een v).
[i]Well these might be my last days
- XnegativeX
- Contacteer:
- Draconian
- Lult over cdtjes
Ik hoop dat je sarcastisch bent. Ik vind de nieuwe Leviathan heel wat beter, beklemmender en sfeervoller dan Satanic Blood, dat me echt te eentonig is. De cover van Haatstrijd vind ik dan wel weer gaaf, vreemd...XnegativeX schreef:Von - Satanic blood vs. Leviathan - Tentacles of whorror...
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Dat is best een grappige cover ja.Draconian schreef:[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent. Ik vind de nieuwe Leviathan heel wat beter, beklemmender en sfeervoller dan Satanic Blood, dat me echt te eentonig is. De cover van Haatstrijd vind ik dan wel weer gaaf, vreemd...
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
- Samoht Slegov
Nachtmystium heeft ook Satanic Blood gecovered, die is ook wel erg gaafDraconian schreef:[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent. Ik vind de nieuwe Leviathan heel wat beter, beklemmender en sfeervoller dan Satanic Blood, dat me echt te eentonig is. De cover van Haatstrijd vind ik dan wel weer gaaf, vreemd...
Hee, ik dacht dat jij dat zulke troep vond of in ieder geval sceptisch was.Robgoroth schreef:[..]
Ja, er zijn inderdaad zeer gave bands die daaruit komen, alleen vind ik Der Stürmer bijvoorbeeld hier een beetje misplaatst. Voeg dan Lucifugum er nog aan toe.
Over dat de muziek een bepaald haat-gevoel heeft, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het draagt een hele grote rots aan de muziek bij, die haat die voortkomt uit de ideologie. Je leest het niet alleen in de titels of teksten, maar je hoort het ook. Dat is het gave eraan inderdaad.
Edit: en Old Wainds trouwens, uit Rusland! Zéér gave, pakkende riffs.
Valt toch goed mee he, dat bandje?

- XnegativeX
- Contacteer:
Als de topicopener trouwens nog bands met het oude gevoel zoekt, laat 'm dan Angantyr's Kampen Forsaetter eens proberen.
Daaaamn, dat is me even een partij kankergave rauwe christenhaat! En dat afgewisseld met prachtig sfeervolle en koude ambient. Verder is het afsluitnummer "Sidste Kapitel I En Endeløs Fortælling" één van de mooiste instrumentalen die ik ooit gehoord heb. Ongelovelijk hoeveel sfeer je eigenlijk kunt creëeren met één riff en wat drumwerk. Die ene riff zal nog jarenlang door je hoofd blijven spoken. Je ziet Ynleborgaz gewoon op je netvlies geprojecteerd, na een grote zware reis (de voorafgaande nummers) z'n eindbestemming bereiken en een enorme kathedraal platbranden. Serieus, dat beeld krijg ik onmiddelijk hierbij zonder ook maar enige moeite te hoeven doen, en dat is zeldzaam. Schitterende plaat waar die grote boze second wave nog iets van kan leren!
Daaaamn, dat is me even een partij kankergave rauwe christenhaat! En dat afgewisseld met prachtig sfeervolle en koude ambient. Verder is het afsluitnummer "Sidste Kapitel I En Endeløs Fortælling" één van de mooiste instrumentalen die ik ooit gehoord heb. Ongelovelijk hoeveel sfeer je eigenlijk kunt creëeren met één riff en wat drumwerk. Die ene riff zal nog jarenlang door je hoofd blijven spoken. Je ziet Ynleborgaz gewoon op je netvlies geprojecteerd, na een grote zware reis (de voorafgaande nummers) z'n eindbestemming bereiken en een enorme kathedraal platbranden. Serieus, dat beeld krijg ik onmiddelijk hierbij zonder ook maar enige moeite te hoeven doen, en dat is zeldzaam. Schitterende plaat waar die grote boze second wave nog iets van kan leren!
- Sturmblast
mijn opinie, black metal blijft zich net als andere stromingen doorontwikkelen, en idd is het niet meer de black metal waar wij ,t vertrouwd mee zijn.
toch vind ik wel dat er naast de tig cradle en Dimmu kloontjes wel redelijk orginele bandjes rondlopen, je moet gewoon open staan voor deze ontwikkeling.
Ik ben ,t wel ergens met TS eens maar ik zou dan eerder zeggen dat de black metal zoals wij ,t kennen langzaam aan het verdwijnen is, met hier en daar wat uitzonderingen.
toch vind ik wel dat er naast de tig cradle en Dimmu kloontjes wel redelijk orginele bandjes rondlopen, je moet gewoon open staan voor deze ontwikkeling.
Ik ben ,t wel ergens met TS eens maar ik zou dan eerder zeggen dat de black metal zoals wij ,t kennen langzaam aan het verdwijnen is, met hier en daar wat uitzonderingen.
I,ve got a fever, and the only perscription is more cowbell!
[img]http://www.thebleedingsun.com/pics/mdb_banner.jpg[/img]
Ik?nuberus schreef:Black Metal dood? Getuige bands als Inquisition, Nachtmystium, Krohm, Leviathan, DSO, Katharsis, Funeral Mist, Svartsyn en bijv. opkomende bands als Glorior Belli, Eljudner en Jernbyrde lijkt het daar helemaal niet op.
Het lijkt eerder of jij er een beetje klaar mee bent Rob.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
Had ik het over vijf? Zal best, kan ik me niks meer van herinneren.dako schreef:He maar Rob, vieze blekkie, vorige week mekkerde jij in laveloze toestand wat over VIJF waves van blekkie metal, en die lullo die de topic starte meldt dat nu de derde pas aan de gang is. Hoe zit dat, nitwit?
Hij slaat de 'NSBM-wave' over denk ik, maar ook die van Xasthur, Deathspell Omega etc. lijkt hij te zijn vergeten.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.
---
Dood account.
Re: Black Metal is Dood, 3rd wave zuigt
Ondskapt, Angantyr, Frostkrieg, Keep of Kalessin, Deathspell Omega, Xasthur, Ohtar, Bilskirnir, Watain, Krohm, Abyssic Hate, Mutiilation, Ad Hominem, Grand Belial's Key, Drudkh, Graveland, Shining, Aborym, Anaal Natrakh, Dimension F3H, Malignant Eternal, 1349, Clandestine Blaze, Dub Buk, Leviathan, Angra Mainyu, Frost, Tsjuder, Gontyna Kry (etc) nog nooit gehoord zeker?Rhijnauwe schreef: Ik durf de stelling aan te gaan dat na Emperors Anthems to the Welkin at Dusk geen degelijk black metal album meer is gemaakt.
P.S.:
Ik volg Black Metal sinds ca. 1995 en reken 1993 tot het jaar met het hoogste aantal kwaliteitsreleases in het genre. Emperor noemde ik t/m Anthems... mijn favoriete band.
The True North, Strong and Free
Ik hou me niet zo bezig met golfjes, maar waren Venom/Celtic Frost/Bathory niet de eerste golf, Mayhem/Darkthrone en de grote namen van 1990-1996 de tweede, alle commie crap daarna de derde? Indien ja, dan denk ik dat men bands als Xasthur en DSO tot de voortrekkers van een vierde golf rekent. Maar zoals ik al zei, het zal mij worst wezen. Waar het om gaat is dat al zo'n 20 jaar lang genoeg bands bestaan die degelijke albums uitbrengen, en wie te lui is om diep genoeg te graven om ze te vinden moet zich niet met BM bezighouden en er al helemaal geen mening over hebben.dako schreef:He maar Rob, vieze blekkie, vorige week mekkerde jij in laveloze toestand wat over VIJF waves van blekkie metal, en die lullo die de topic starte meldt dat nu de derde pas aan de gang is. Hoe zit dat, nitwit?
The True North, Strong and Free
- Sturmblast
Meltdown schreef:Da's ook onzin, want ik zie nog altijd honderden "in the vein of old Darkthrone/Mayhem" bandjes.
Een stuk meer eigenlijk dan Dimmu klonen.
ik heb ook niet gezegd dat er alleen maar dimmu en cradle clones zijn.
wat die darkthrone bandjes betreft is gewoon een lame excus voor sukkels die geen instrumenten beheersing hebben en dus maar dit soort black gaan maken.
wat de mayhem klonen betreft is gewoon teren op oude glorie.
I,ve got a fever, and the only perscription is more cowbell!
- Sturmblast
- Sturmblast