Nightingale

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
XnegativeX
Contacteer:

Nightingale

Bericht door XnegativeX » vr dec 31, 2004 6:50 pm

Zijn er hier mensen bekend met Nightingale?
Deze band bestaat uit:
Dan Swano - Lead and backing vocals, guitars, keyboards
Tom Nouga - Guitars, keyboards, backing vocals
Erik Oskarsson - Bass, lead and backing vocals
Tom Bjorn - Drums and cymbals

Nu weet ik dat iedereen Dan Swano wel kent van Edge of sanity, Bloodbath, Infestdead etc. etc. Maar met dit bandje van hem en zijn broer (Tom Nouga) heb je dan wel even heel ander vlees in de kuip. Nightingale maakt namelijk meer melodieuse hardrock met lichte progressieve metal invloeden. Alles klinkt lekker donker en emotioneel. De songs zijn ook erg sterk. Ik denk dat de beste referenties nog te maken vallen met de rustige stukken op Crimson van Edge of sanity en de rustige stukken in Moontower. Ook valt het hier en daar wat te vergelijken met de rustige kant van Ayreon. Volgens Swano's eigen zeggen zitten er invloeden in die reiken van Judas Priest, Cheap Trick, Genesis tot ABBA.

Vooral de laatste 2 albums: Alive again en Invisible zijn erg aan te raden.

http://nightingale.ultimatemetal.com/
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

iscariah

Bericht door iscariah » vr dec 31, 2004 7:12 pm

Alive Again is 1 van de gavere cd's in dit type van muziek, zeer goed, ik heb jammer genoeg niet meer in huis van.

MetalBanger

Bericht door MetalBanger » za jan 01, 2005 4:56 pm

Heb Alive Again hier liggen, bevalt me heel goed.
topnummer: Shadowman

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za jan 01, 2005 5:08 pm

Van Alive again vind ik Eternal helemaal te gek. Dat is echt een schitterende, dromerige power-ballad. Van de nieuwe ligt Stalingrad mooi in die lijn.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo jan 02, 2005 2:20 pm

Hmmm, ondanks dat de heer Swano in deze band zit, zijn te toch niet erg populair. Niet bruut genoeg voor de gemiddelde MF-er?

POS

Bericht door POS » ma jan 03, 2005 12:11 pm

Vooral de 1e 2 cd's (the breathing shadows en the closing chronicles) zijn meesterwerken. Voor de mensen die van meer houden dan enkel brute metal maar ook van mooi epische progressieve muziek een echte aanrader. Swano is bovendien als hij gewoon zingt 1 vd beste zangers die er is.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jan 03, 2005 12:12 pm

XnegativeX schreef:Hmmm, ondanks dat de heer Swano in deze band zit, zijn te toch niet erg populair. Niet bruut genoeg voor de gemiddelde MF-er?
Eerlijk gezegd is het nog een beetje overal zo voor deze band dat niemand ze kent blijkbaar.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 03, 2005 12:20 pm

Ik vrees dat ik die zin niet helemaal begrijp.

Trouwens, ligt het aan mij of is Invisible minder donker dan Alive again?

iscariah

Bericht door iscariah » ma jan 03, 2005 12:23 pm

Ahhhhhhhhh kut dubbelpost
Laatst gewijzigd door iscariah op ma jan 03, 2005 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iscariah

Bericht door iscariah » ma jan 03, 2005 12:24 pm

:silly:

Euh, de band is gewoon niet zo bekend.

MadTinus

Bericht door MadTinus » di jan 04, 2005 1:26 am

Ken eigenlijk alleen The Breathing Shadow, dat vind ik een erg goed album, vooral het openingsnummer Nightfall Overture is meesterlijk. Heb wel wat later materiaal op mijn HD staan, maar dat spreekt me minder aan.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di jan 04, 2005 12:50 pm

Wat is daar precies zoveel beter aan? Of is het alleen dat dat toevallig de oudere albums zijn?

Ik hoor namelijk niet zoveel verschil tussen Alive again en Invisible. Alleen misschien dat Alive again wat donkerder is.

MadTinus

Bericht door MadTinus » di jan 04, 2005 7:56 pm

Pas ná The Breathing Shadow kreeg het die wat progressievere 'sympho' touch, dat vind ik minder tof.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Last.fm

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 7:36 pm

20-4 komen ze naar de Goudvishal!!!

MadTinus

Bericht door MadTinus » di jan 11, 2005 2:03 pm

Hmm, dat is wel tof!

Last.fm

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » di jan 11, 2005 3:25 pm

heb er ooit wel eens een cd van geluisterd. De stem van Dan Swano begint snel te vervelen valt mij op. Bij Star One valt het wel mee, maar bij Therion en Nightingale wel.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

pier_hier
Contacteer:

Bericht door pier_hier » vr jan 14, 2005 7:50 pm

zo ongeveer alles waar swano muzikaal mee in aarnaking komt is uitermate geniaal

behalve star one natuurlijk, dat was niet meer te redden

toffe_ellende

Bericht door toffe_ellende » vr jan 14, 2005 8:01 pm

pier_hier schreef:zo ongeveer alles waar swano muzikaal mee in aarnaking komt is uitermate geniaal

behalve star one natuurlijk, dat was niet meer te redden
Ik vond hem daarin nog wel een lichtpunt, maar dat is waarschijnlijk wat je bedoelt.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jul 16, 2007 10:11 pm

Heeft iemand White darkness al gehoord? Ik moet zeggen dat dit nieuwe album ERG goed klinkt. Prachtige progressieve rock/metal. Swano omschrijft in de tekst de depressie waar hij doorheen ging toen zijn relatie werd verbroken. En dit wordt schitterend vertaalt in de muziek.

Fans van Ayreon en aanverwanten moeten dit gewoon eens checken.

http://www.myspace.com/nightingalesweden

MadTinus

Bericht door MadTinus » ma jul 16, 2007 11:30 pm

Precies de gelijkenis met Ayreon viel mij ook op en is voor mij een minpunt, het is me weer te 'sympho', te veel van dat keyboard gepingel enzo. "Trial and Error" heeft dan wel weer een aardig refrein.

Enige tijd geleden heb ik die limited CD "Nightfall Overture" bemachtigd, dat is een compilatie van heropgenomen Nightingale 'classics', vooral de heropgenomen versie van het nummer "Nightfall Overture" vind ik hélemaal te gek, echt ge-wel-dig gepassioneerd gezongen! Dat is dan eigenlijk ook wel weer het enige nummer op die CD dat ik goed vind.

Last.fm

Plaats reactie