Black Metal Topic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma jan 10, 2005 5:11 pm

Samoht Slegov schreef:Wat ik dan persoonlijk goed vind aan Judas Iscariot is de simpelheid en effectiviteit van de muziek. Bovendien spreken zijn riffs me ook erg aan. De zang vind ik ook erg typerend voor JI en ook erg gaaf. Akhenaten heeft in ieder geval een heel eigen geluid gegeven aan JI en dat is tegenwoordig ook wel belangrijk denk ik. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het simplistische kutzooi vinden maar is bij de oude Darkthrone (het TH album bijv.) dat ook niet?

@Rob: Volgens mij is Midnight Frost de opnieuw uitgebrachte demo uit '92 en dat kan je dus niet echt als zijn laatste volwaardige release beschouwen.
De oude Darkthrone heeft dat ook, ja. Beherit is ook simplistich, Black Crucifixion ook. Toch onderscheiden deze bands zich van Judas Iscariot omdat het sfeer heeft, hetgeen bij Judas Iscariot duidelijk ontbreekt. Akhenaten produceert met zijn strot vreemd gewauwel, leuk voor even, om strontziek van te worden na het een paar keer luisteren van een album. Je hoort op elk album weer dezelfde riffs, veel te vaak herhaald, uitgezogen, uitgeplozen en uitgemolken. Gezien het grote aanbod aan Black Metal-bands moet een band er gewoon uitspringen. Zarathustra om het stevige Thrash-geluid, Blut Aus Nord om het hypnotiserende en meeslepende, Ad Hominem door de ijzersterke riffs en Leviathan door de intensiviteit, bijvoorbeeld. Judas Iscariot bezig geen enkel facet wat mij het als 'goed' zou doen bestempelen. Bij muziek wegen de contra's nou eenmaal zwaarder dan de pro's.

Oh, geinig, dat wist ik niet. Als dat een heruitgave is, wil ik niet weten hoe het origineel klinkt overigens.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 5:17 pm

Robgoroth schreef:[..]

De oude Darkthrone heeft dat ook, ja. Beherit is ook simplistich, Black Crucifixion ook. Toch onderscheiden deze bands zich van Judas Iscariot omdat het sfeer heeft, hetgeen bij Judas Iscariot duidelijk ontbreekt. Akhenaten produceert met zijn strot vreemd gewauwel, leuk voor even, om strontziek van te worden na het een paar keer luisteren van een album. Je hoort op elk album weer dezelfde riffs, veel te vaak herhaald, uitgezogen, uitgeplozen en uitgemolken. Gezien het grote aanbod aan Black Metal-bands moet een band er gewoon uitspringen. Zarathustra om het stevige Thrash-geluid, Blut Aus Nord om het hypnotiserende en meeslepende, Ad Hominem door de ijzersterke riffs en Leviathan door de intensiviteit, bijvoorbeeld. Judas Iscariot bezig geen enkel facet wat mij het als 'goed' zou doen bestempelen. Bij muziek wegen de contra's nou eenmaal zwaarder dan de pro's.

Oh, geinig, dat wist ik niet. Als dat een heruitgave is, wil ik niet weten hoe het origineel klinkt overigens.
Nou ja, ik vind dat het wel sfeer heeft. Maar ja iets als sfeer is natuurlijk erg abstract en relatief. Niet al zijn releases zijn even sterk geef ik toe maar wel allemaal een luisterbeurt waard in mijn ogen.

Volgens mij klinken de originele gewoon hetzelfde. Maar ik heb die demo nog nooit gehoord. Midnight Frost is inderdaad pure bagger.

Plaag

Bericht door Plaag » ma jan 10, 2005 5:19 pm

Sfeer is iets dat je voelt. Het is een vrij subjectief iets. De een proeft een bepaalde sfeer, en de ander totaal niet. Daar kun je kort over zijn, je kan er ook uren oeverloos over lullen.
Kop dicht, Thorko

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma jan 10, 2005 6:08 pm

Over sfeer valt wel degelijk te twisten, zo ademt Britney Spears geen grimmige, duistere sfeer uit, hoe dan ook.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Sater

Bericht door Sater » ma jan 10, 2005 6:22 pm

Maar ik denk dat mijn oma de geniale sfeer van Under A Funeral Moon niet weet te proeven.
Dictius Te Necare

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma jan 10, 2005 6:24 pm

Al zou je dan wel een gave oma hebben.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 6:57 pm

Voor een groot gedeelte mee eens. Ik deel de mening dat Burzum destijds al geniaal was, dat je de sfeer pas later te pakken krijgt etc. Echter, het oude werk van Darkthrone, Mayhem en Beherit doet mij dan weer wel een hoop. Ik denk dat het er aan ligt met welke intentie je een plaat opzet. Darkthrone rost gewoon enorm, Mayhem doet haar naam eer aan en Beherit heeft een perfecte, grimmige, vreemde sfeer om de muziek. Vooral Beherit heeft me altijd al aangetrokken, hoe simplistische troep toch zo gaaf kan zijn. Vooral die gorgelende strot van Holocausto heeft het bij mij altijd goed gedaan, de overtuiging die in zijn stem ligt en de rechttoe rechtaan teksten daarmee in combinatie. Topband mijns inziens.
Dat is dan een kwestie van smaak. Darkthrone vind ik enorm saai, Beherit eigenlijk hetzelfde. Ik voel de sfeer totaal niet. En Mayhem...laten we zeggen dat de tranen me van Deathcrush in de ogen springen. Zo vreselijk slecht.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

ruben somewhere online

Bericht door ruben somewhere online » ma jan 10, 2005 7:02 pm

XnegativeX schreef:En Mayhem...laten we zeggen dat de tranen me van Deathcrush in de ogen springen. Zo vreselijk slecht.
Ik snap het ook niet wat er zo geweldig aan die plaat is, klinkt nergens naar. Naar mijn inziens rost hun meest recente album Chimera Deathcrush er helemaal eruit.
[img]http://members.lycos.nl/rubensomewhereonline/avatars/rotator.php[/img]

Plaag

Bericht door Plaag » ma jan 10, 2005 7:03 pm

XnegativeX schreef:[..]

Dat is dan een kwestie van smaak. Darkthrone vind ik enorm saai, Beherit eigenlijk hetzelfde. Ik voel de sfeer totaal niet. En Mayhem...laten we zeggen dat de tranen me van Deathcrush in de ogen springen. Zo vreselijk slecht.
En ik maar niet kunnen wennen aan die irritante kutstem op DMDS. Het enige van Mayhem dat mij echt bekoort is Wolf's Lair Abyss en Mediolanum Capta Est (live).
Kop dicht, Thorko

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 7:06 pm

Chimera vind ik ook een heerlijk album.
Maar het feit is gewoon dat de echte kv(l)t albums behoorlijk overrated zijn. Zoals eigenlijk in bijna alle genres het geval is.
Burzum heeft, in mijn ogen, in zijn begin jaren een paar zeer sterke releases uitgebracht. Maar deze torenen niet met kop en schouders uit boven wat er tegenwoordig uit komt. Iets wat veel echt black metal fans wel zullen claimen.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma jan 10, 2005 7:11 pm

XnegativeX schreef:Chimera vind ik ook een heerlijk album.
Maar het feit is gewoon dat de echte kv(l)t albums behoorlijk overrated zijn. Zoals eigenlijk in bijna alle genres het geval is.
Dan kijken we op een andere manier naar (deze) muziek. Ik kijk namelijk niet alleen naar het muzikale aspect, maar ook naar de sfeer die het overbrengt. Dat komt bij jou schijnbaar niet over, maar dat is wel zo'n beetje het enige wat die oude albums de moeite waard maakt. De 'échte' sfeer proef je daarop nog geweldig.
Chimera vond ik dan, hoe cliché ook, erg kut. Misschien is het ook wel zo dat, wanneer het onder een andere naam was uitgebracht, het van mij meer aandacht zou krijgen. Niet geheel onterecht, gezien ik mij altijd zal blijven vastklampen aan 'de goede oude Mayhem met die o zo heersende sfeer en dat grimme, koude, lege geluid'. Dat nu alleen Hellhammer nog over is blijkt uit alles wat er uitgebracht wordt. Ik vind de drums nog steeds geweldig, maar verder vind ik Chimera, net zoals De Mysteriis Dom Sathanas, een middelmatig album in vele opzichten.
XnegativeX schreef: Burzum heeft, in mijn ogen, in zijn begin jaren een paar zeer sterke releases uitgebracht. Maar deze torenen niet met kop en schouders uit boven wat er tegenwoordig uit komt. Iets wat veel echt black metal fans wel zullen claimen.
Eens eens eens! Heden ten dage is er zoveel beter spul.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 7:13 pm

Robgoroth schreef:Al zou je dan wel een gave oma hebben.
*ziet zijn oma met corpsepaint en pinbanden darkthrone luisterend voor zich* ja idd, hehe

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 7:16 pm

Dan kijken we op een andere manier naar (deze) muziek. Ik kijk namelijk niet alleen naar het muzikale aspect, maar ook naar de sfeer die het overbrengt. Dat komt bij jou schijnbaar niet over, maar dat is wel zo'n beetje het enige wat die oude albums de moeite waard maakt. De 'échte' sfeer proef je daarop nog geweldig.
Je gaat me toch niet vertellen dat jij op Deathcrush enige sfeer hoort? Trouwens, vertel me nou niet dat ik geen oor heb voor sfeer want ik sta net helemaal uit te leggen hoe het bij de albums van Burzum draait om de sfeer. Sterker nog, ik hoor smerige, boosaardige sfeer op Chimera wel, terwijl jij die blijkbaar niet hoort.
Daar komt nog eens bij dat De Mysteriis Dom Sathanas het enige kvlt albums is van Mayhem dat die titel ook nog waard is.
Het oude werk van Darkthrone waren misschien goed toen ze net uitkwamen. Maar als je bands als Leviathan, Xasthur, Ondskapt, Craft, etc. etc. et-fucking-cetera gewend bent dan stellen de oude albums van Darkthrone niet zoveel meer voor.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 7:18 pm

Toch heeft de muziek (oude werk) van bands als Burzum, Darkthrone etc. zelfs vandaag de nog wel zijn charme. Ik luister het, en velen met mij, graag zonder de hele black metal ontwikkeling te hebben meegemaakt. En natuurlijk ben ik niet doof voor alle nieuwe black metal die de oude shit er mischien toch wel uitrost.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma jan 10, 2005 7:20 pm

Je gaat me toch niet vertellen dat jij op Deathcrush enige sfeer hoort? Trouwens, vertel me nou niet dat ik geen oor heb voor sfeer want ik sta net helemaal uit te leggen hoe het bij de albums van Burzum draait om de sfeer. Sterker nog, ik hoor smerige, boosaardige sfeer op Chimera wel, terwijl jij die blijkbaar niet hoort.
Daar komt nog eens bij dat De Mysteriis Dom Sathanas het enige kvlt albums is van Mayhem dat die titel ook nog waard is.
Het oude werk van Darkthrone waren misschien goed toen ze net uitkwamen. Maar als je bands als Leviathan, Xasthur, Ondskapt, Craft, etc. etc. et-fucking-cetera gewend bent dan stellen de oude albums van Darkthrone niet zoveel meer voor.
Ik had het niet over Deatcrush specifiek, meer over de oude Mayhem in het algemeen. Het is best goed mogelijk dat ik op het ene album een andere sfeer proef dan jij, daar is niks mis mee. Ik suggereer ook niet dat je geen gevoel voor sfeer of iets dergelijks hebt.
Wat jouw laatste alinea betreft: ik geef je volkomen gelijk.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 7:25 pm

Ja maar...eh...dan blijft dus alleen Pure Fucking Armageddon nog over.

Othrys

Bericht door Othrys » ma jan 10, 2005 8:47 pm

Iemand Deliverers of Faith van Clandestine Blaze al gehoord?
The True North, Strong and Free

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 8:48 pm

XnegativeX schreef:Ja maar...eh...dan blijft dus alleen Pure Fucking Armageddon nog over.
Hehe, die is het bespreken niet eens waard. Verschrikkelijk.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jan 10, 2005 9:48 pm

Nou, dan zijn we uitgelult.

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » ma jan 10, 2005 9:56 pm

Eh, Live In Leipzig?
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

ruben somewhere online

Bericht door ruben somewhere online » ma jan 10, 2005 10:01 pm

Nidhuggur schreef:Eh, Live In Leipzig?
Zo, ook uit de kast gekomen? :lol:
[img]http://members.lycos.nl/rubensomewhereonline/avatars/rotator.php[/img]

K.

Bericht door K. » ma jan 10, 2005 10:02 pm

Live in Leipzig vind ik wel een aardig CD-tje voor eens in de zoveel tijd. Dead's vocale prestaties zijn wel goed op dat album.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 10:03 pm

Alleen ontzettend uit de maat, maar wel gaaf ja

K.

Bericht door K. » ma jan 10, 2005 10:04 pm

Het gaat om de sfeer. En die zit er goed in.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » ma jan 10, 2005 10:05 pm

K. schreef:Het gaat om de sfeer. En die zit er goed in.
Zekers.
In tegenstelling tot andere live cds van Mayhem

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » ma jan 10, 2005 11:03 pm

Robgoroth schreef:Oh, geinig, dat wist ik niet. Als dat een heruitgave is, wil ik niet weten hoe het origineel klinkt overigens.
Whahaha... internet-blekkie, weer enkel mp3-tjes geluisterd? :D
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Svenson

Bericht door Svenson » ma jan 10, 2005 11:14 pm

Ik vind dat je op Chimera werkelijk waar helemaal géén sfeer hoort, het is een lelijk, gelikt en vooral erg typische plaat, terwijl ik bij een band als Satyricon wél degelijk vooruitgang zie. Volcano is een hele goed, stevig in elkaar stekende plaat, terwijl Chimera een slap verzamelingetje halve nummers is.

En over de oude darkthrone platen? Darkthrone heeft vier geweldige platen gemaakt (naar mijn mening weliswaar) en dat zijn de eerste vier. De eerste valt niet te vergelijken met de rest van darkthrone, maar is gewoon een stevige deathmetal plaat (voor die tijd, en zulke muzikanten). Die drie die daarop volgen vind ik allen ook erg gaaf, met name omdat het toen nog gaaf was om zulke muziek te maken. En al die honderden bandjes die dat tegenwoordig proberen, tja, ze kunnen het allemaal wel, maar ze moeten het gewoon niet meer doen. Wat die sfeer betreft, iedereen kan dat wel neerzetten met dat receptje, maar of het nog stevige platen zijn? Ho maar.

En hoe je Craft ook maar durft te noemen als zijnde beter dan Darkthrone, tsk tsk tsk, dat vind ik echt absurd, want wat is dat een belabberde rotband zeg! Die leveren echt enkel slappe platen af.

En nu ik toch weer eens bezig ben: De nieuwe marduk (die ik nu toevallig draai) steekt ook toch beter in elkaar dan ALLE voorgangers van diezelfde band. Nieuwe zanger *thumbs up* .
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot

Amibor

Bericht door Amibor » ma jan 10, 2005 11:18 pm

Over Mayhem heb ik een verdeelde mening. Chimera is na een paar keer saai, Grand declaration kan ik waarderen vanwege de progressieve en elektronische inslag, maar veel met BM heeft het niet van doen. DMDS vind ik muzikaal geweldig, maar als Atilla nou de vocalen had gehad die hij NU heeft, (ik noem een Keep of Kalessin) dan was het een stuk gaver geweest. Alhoewel dat rare gegrom wel een sfeertje heeft. En Wolf's Lair Abyss is nog steeds mijn favoriet, dat album blijft maar doorhakken, en is qua gitaargeluid en vocalen erg scherp opgenomen, wat een hoop agressie met zich meebrengt, erg fijn.

Darkthrone's A Blaze.. vind ik geniaal, het album als geheel is geweldig, Under a funeral moon en Transylvanian Hunger zijn wel ok, maar draai ik niet erg vaak. De rest is gewoon doodsaai. Zeker de nieuwe plaat.

Beherit ken ik niet, dat komt vanzelf.

En de rauwe bands met een thrashy inslag kunnen mij ook zeer veel deugd doen, met name Zarathustra en Aura Noir.

En Burzum, tja, de Bm-albums zijn gewoon geweldig, mooie sfeer, lange nummers waardoor je opgeslokt wordt.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar de helder geproduceerde kant van de BM. Het rauwe en simplistische is soms leuk, maar het gaat meestal vervelen. De BM die gigantisch slijt in mijn cdspeler is toch vooral Satyricon, Abigor, Emperor, Immortal (vooral de laatste) en Menhir en Enslaved. Keep of Kalessin heeft ook een vermelding nodig, zeker door het nr. Come Damnation, maargoed, dat heb ik al zo vaak genoemd.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » ma jan 10, 2005 11:21 pm

the true Thorko schreef:[..]

Whahaha... internet-blekkie, weer enkel mp3-tjes geluisterd? :D
Ik koop zat.
Niet van Judas Iscariot.
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

Amibor

Bericht door Amibor » ma jan 10, 2005 11:23 pm

Heb jij nou ook weer je naam zitten veranderen. Godverdomme zeg.
een haiku is een
nietszeggend te zijn

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » ma jan 10, 2005 11:25 pm

In hoeverre is Aura Noir met Zarathustra te vergelijken? Als het te vergelijken is, dan met de Dogma Anrichrist of Perpetual Black Force periode?
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » ma jan 10, 2005 11:26 pm

Amibor schreef:Heb jij nou ook weer je naam zitten veranderen. Godverdomme zeg.
Wacht maar tot het moment dat jij 15200-zoveel posts hebt, dan voel je je wel zo kansloos, dan moet je wel. :lol:
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

Amibor

Bericht door Amibor » ma jan 10, 2005 11:31 pm

Nidhuggur schreef:In hoeverre is Aura Noir met Zarathustra te vergelijken? Als het te vergelijken is, dan met de Dogma Anrichrist of Perpetual Black Force periode?

Het is niet helemaal te vergelijken, het is allebei thrash/black, dat is het zo'n beetje. Denk ik. Moet ik het nog eens een vergelijkende luisterbeurt geven. Misschien vallen me dan dingen op.
een haiku is een
nietszeggend te zijn

zwarte krijser

Bericht door zwarte krijser » di jan 11, 2005 12:11 am

Amibor schreef:Heb jij nou ook weer je naam zitten veranderen. Godverdomme zeg.
Hij is in het tumult ook meteen z'n geslacht vergeten.

Nidhuggur
Contacteer:

Bericht door Nidhuggur » di jan 11, 2005 12:24 am

Nee, Fred, je snapt het niet. Zo weinig mogelijk informatie van jezelf prijsgeven is true!
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.

Svenson

Bericht door Svenson » di jan 11, 2005 1:23 am

Amibor schreef:Over Mayhem heb ik een verdeelde mening. Chimera is na een paar keer saai, Grand declaration kan ik waarderen vanwege de progressieve en elektronische inslag, maar veel met BM heeft het niet van doen. DMDS vind ik muzikaal geweldig, maar als Atilla nou de vocalen had gehad die hij NU heeft, (ik noem een Keep of Kalessin) dan was het een stuk gaver geweest. Alhoewel dat rare gegrom wel een sfeertje heeft. En Wolf's Lair Abyss is nog steeds mijn favoriet, dat album blijft maar doorhakken, en is qua gitaargeluid en vocalen erg scherp opgenomen, wat een hoop agressie met zich meebrengt, erg fijn.
Ik ben juist echt zwaaaaar te spreken over de vocalen van Atilla, die maken heel DMDS tot wat het is! Briljant, absurd en ziekelijk, verdomme wat kan ik daar van genieten. Maniac, daarentegen, krijst als een zwijntje, verschrikkelijk, al helemaal live!

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » di jan 11, 2005 2:22 am

Svenson schreef:[..]

Ik ben juist echt zwaaaaar te spreken over de vocalen van Atilla, die maken heel DMDS tot wat het is! Briljant, absurd en ziekelijk, verdomme wat kan ik daar van genieten. Maniac, daarentegen, krijst als een zwijntje, verschrikkelijk, al helemaal live!
Precies...

Mausoleum

Bericht door Mausoleum » di jan 11, 2005 10:55 am

Dubbelpost.

Meltdown

Bericht door Meltdown » di jan 11, 2005 2:57 pm

Nicht mee eens.
Het is mij veruit bovenal om de sfeer van een plaat te doen, en dat is iets dat die ouden van dagen vaak nog steeds niet verloren hebben.
Neem nou Under A Funeral Moon; eenvoudig, repetief, stofzuigergeluid, maar jongens, die sfeer die het uitademt! Ik weet niet waar het aan ligt. Misschien het idee van binnen dat je naar het 'echte' werk zit te luisteren en niet naar de "ik wil ook Black Metal maken" opvolgers van tegenwoordig die -hoe goed ze kwalitatief ook klinken- toch altijd klonen van het originele kluitje ziekelingen zullen blijven. Het kan ook aan de manier liggen waarop welke riffs aan elkaar verbonden zijn die de sfeer creeëren. Riffjes kunnen op zichzelf goed zijn, ze moeten echter maar net dát geheel vormen om het nummer zelf sfeer te bezorgen. Om de een of andere reden beheersten de oude meesters dit perfect, en niet iedere na-aper die dit ook wil kunnen, slaagt daar ook in (Judas Iscariot, om maar even op die discussie terug te komen). Er zijn nu zeker bands die het kunstje ook goed uitvoeren, maar die klassieke platen hebben iets extra's. Relatief natuurlijk, het is immers slechts een gevoel, maar ondanks dat veel bands technisch progressie tonen tegenover deze oude albums, schrijf ik ze zeker niet af. Er is iets met die platen dat ze anders maakt dan het gros van de huidige. Burzum was ook doodsimpel, maar elk nummer steekt zo geweldig in elkaar dat de eenvoud er niet meer toe doet. De riffs zijn simpel, maar klinken niet naar plakkerij. Ze lijken gemaakt te zijn om bij elkaar te horen.

BM = sfeer , en dat is altijd hetgene waar ik het meest om geef bij het beoordelen ervan. Het zal me dikke stront wezen dat het simpel is.

Geniaal klein truukje trouwens, op UAFM, om tussen elk nummer een stilte van zo'n 10 seconden te stoppen. Ik betrap mezelf steeds weer op het kijken naar het klokje van m'n speler en aftellen. Het werkt perfect om je steeds het gevoel te geven dat je totaal overspoelt wordt door de volgende bak al dan niet simplistische zwarte herrie. Bewijst opnieuw hoe briljant iets eenvoudigs (in dit geval het truukje) kan zijn.
Laatst gewijzigd door Meltdown op di jan 11, 2005 4:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Svenson

Bericht door Svenson » di jan 11, 2005 4:19 pm

Meltdown schreef:
BM = sfeer , en dat is altijd hetgene waar ik het meest om geef bij het beoordelen ervan. Het zal me dikke stront wezen dat het simpel is.
Jammer dat dat veel te vaak ten koste van de muziek gaat.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » di jan 11, 2005 4:28 pm

Meltdown schreef:Ik weet niet waar het aan ligt. Misschien het idee van binnen dat je naar het 'echte' werk zit te luisteren en niet naar de "ik wil ook Black Metal maken" opvolgers van tegenwoordig die -hoe goed ze kwalitatief ook klinken- toch altijd klonen van het originele kluitje ziekelingen zullen blijven. Het kan ook aan de manier liggen waarop welke riffs aan elkaar verbonden zijn die de sfeer creeëren. Riffjes kunnen op zichzelf goed zijn, ze moeten echter maar net dát geheel vormen om het nummer zelf sfeer te bezorgen. Om de een of andere reden beheersten de oude meesters dit perfect, en niet iedere na-aper die dit ook wil kunnen, slaagt daar ook in (Judas Iscariot, om maar even op die discussie terug te komen).
Na-aaperij vind ik het niet echt. Zeker niet de bands die nu nog vernieuwende elementen in hun muziek hebben. Alle bands zijn geinspireerd door de bands waar ze van houden. Dan kan je alle metalband wel na-aapers noemen. Bovendien bestaat Judas Iscariot al sinds 1992. Big deal... maar toch

Meltdown

Bericht door Meltdown » di jan 11, 2005 4:41 pm

Bovendien bestaat Judas Iscariot al sinds 1992.
Maar startte niet tegelijk met de oude Noorse club.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » di jan 11, 2005 4:43 pm

Qua releases wel

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » di jan 11, 2005 5:10 pm

Dat heb je nou met die internet-blekkies: ze trekken alle releases binnen een dag van het net, luisteren alles tegelijkertijd en gaan dan een oordeel vormen (als ze dat al doen...)

Je moet platen, ook die van JI, gehoord hebben op het moment dat ze uitkwamen, in dat tijdsbeeld en in relatie tot andere releases van die dagen... dan kun je waarschijnlijk meer begrip opbrengen voor de voortrekkersrol die JI (en bijv. Krieg) hebben gespeeld in de opkomst van USBM...

Denk er ook maar eens aan dat de Europese releases destijds bijna onmogelijk te verkrijgen waren in de US of A...

Meltdown

Bericht door Meltdown » di jan 11, 2005 5:20 pm

Dus ik ben een internet-blekkie (ben niet eens een blekkie, man) omdat ik Judas Iscariot weinig speciaal vind t.o.v de Noren waarmee het allemaal begon?
Nee, ik heb die tijd niet meegemaakt. Maar ik heb wél een grote waardering voor het oude werk van bovengenoemde Scandinaviërs.

Tijdsbeeld? Tegen de tijd dat Heaven In Flames uitkwam was dat album allang gemaakt door een andere band. Transilvanian Hunger, heet het volgens mij.
En wat kan mij het nou schelen wat die band voor USBM betekend heeft? Op zich al een vrij loze term, daar het gewoon BM is, maar als ik je goed begrijp moet je elke band die een begin betekende voor BM in het land van herkomt dus maar gaaf vinden, ongeacht wat je oren over het materiaal zeggen? Zo ken ik ook wel een paar, da's pas internet-blekkie.

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » di jan 11, 2005 5:21 pm

the true Thorko schreef:Dat heb je nou met die internet-blekkies: ze trekken alle releases binnen een dag van het net, luisteren alles tegelijkertijd en gaan dan een oordeel vormen (als ze dat al doen...)

Je moet platen, ook die van JI, gehoord hebben op het moment dat ze uitkwamen, in dat tijdsbeeld en in relatie tot andere releases van die dagen... dan kun je waarschijnlijk meer begrip opbrengen voor de voortrekkersrol die JI (en bijv. Krieg) hebben gespeeld in de opkomst van USBM...

Denk er ook maar eens aan dat de Europese releases destijds bijna onmogelijk te verkrijgen waren in de US of A...
Je hebt volkomen gelijk.

Helaas is dat 'die platen op het moment dat ze uit komen luisteren' voor de meeste hier nier weggelegd (including me)

Samoht Slegov

Bericht door Samoht Slegov » di jan 11, 2005 5:22 pm

Meltdown schreef:Dus ik ben een internet-blekkie (ben niet eens een blekkie, man) omdat ik Judas Iscariot weinig speciaal vind t.o.v de Noren waarmee het allemaal begon?
Nee, ik heb die tijd niet meegemaakt. Maar ik heb wél een grote waardering voor het oude werk van bovengenoemde Scandinaviërs.

Tijdsbeeld? Tegen de tijd dat Heaven In Flames uitkwam was dat album allang gemaakt door een andere band. Transilvanian Hunger, heet het volgens mij.
En wat kan mij het nou schelen wat die band voor USBM betekend heeft? Op zich al een vrij loze term, daar het gewoon BM is, maar als ik je goed begrijp moet je elke band die een begin betekende voor BM in het land van herkomt dus maar gaaf vinden, ongeacht wat je oren over het materiaal zeggen? Zo ken ik ook wel een paar, da's pas internet-blekkie.
Dit is echt ontzettende onzin

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » di jan 11, 2005 5:23 pm

Samoht Slegov schreef:Helaas is dat 'die platen op het moment dat ze uit komen luisteren' voor de meeste hier nier weggelegd (including me)
Dat hoeft ook niet, als je ze maar in hun context weet te plaatsen...

Oblivion
Contacteer:

Bericht door Oblivion » di jan 11, 2005 5:26 pm

Meltdown schreef:
Geniaal klein truukje trouwens, op UAFM, om tussen elk nummer een stilte van zo'n 10 seconden te stoppen. Ik betrap mezelf steeds weer op het kijken naar het klokje van m'n speler en aftellen. Het werkt perfect om je steeds het gevoel te geven dat je totaal overspoelt wordt door de volgende bak al dan niet simplistische zwarte herrie. Bewijst opnieuw hoe briljant iets eenvoudigs (in dit geval het truukje) kan zijn.
nou briljant hoor, ik schrik me elke keer kapot als die muziek ineens na 10 seconden weer aan brult.
Nee ik heb liever een cd waar de nummers achter mekaar doorrossen.
"Poep, Zweet en Tranen"

[quote="Fear_Of_The_Dark"]Hij heb een beetje een roggelstem, vind ik eigenlijk wel lache[/quote]

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » di jan 11, 2005 5:26 pm

Meltdown schreef:Dus ik ben een internet-blekkie (ben niet eens een blekkie, man) omdat ik Judas Iscariot weinig speciaal vind t.o.v de Noren waarmee het allemaal begon?

Jij snapt het niet...

Gesloten