Als je komt met mededelingen als Vader wordt overtroffen, wordt het interessant, want als er één band imo overrated is, is het Vader. Niet slecht, maar een tikie overschat.XnegativeX schreef:Ik wou mijn gal even spuwen over mijn 2 nieuwste death metal aanwinsten (en in dit topic is dat natuurlijk alleen maar positief).
Exmortem - Nihilistic contentment
Met hun cd Bezerker legions uit 2001 wisten deze heren al een goede indruk op mij te maken met hun snelle death metal. Het vervolg op dat album genaamd Pestilence empire vond ik zelf een beetje een tegenvallen. Qua techniek en extreemheid was deze cd een stapje voorwaards vanaf Bezerker legions maar ik vond het allemaal nogal kil en stilistisch aandoen. De muziek bleef op geen enkele manier hangen bij mij. Daarom was ik nogal sceptisch over Nihilistic contentment. Maar al mijn twijfels worden bij het eerste nummer direkt al het raam uit geblazen. Bijna letterlijk. Deze cd ramt als een gek maar laat ook ruimte over voor nuances. En het geluid doet ook al een stuk warmer aan.
Lost soul - Chaostream
Om maar direkt met de deur in huis te vallen... Dit is een van de beste death metal cd's die ik de laatste tijd heb gehoord. Op hun debuut uit 2000, Scream of the Mourning Star speelde deze band nog een redelijk originele vorm van death metal met een black metal randje. Dit kwam vooral door het gebruik van keyboards om de sound wat extra sfeer te geven. Hier en daar deden ze zelfs een beetje denken aan Agiel (bestaan die nog?). Ubermensch (death of god) uit 2002 was jammer genoeg een teleurstelling. Hun sound was opgeschoven naar behoorlijk standaard Poolse death metal. Chaostream ligt nogsteeds in die lijn maar is wel stukken bruter en beter uitgewerkt. Het nummer Godstate vind ik bijvoorbeeld echt geniaal. Super snelle blastbeats, rollen bassdrums, dissonante riffs en vooral de korte, stuwende, beukende stukken, die Decapitated op Nihility ook veelvuldig gebruikt, doen het bij mij erg goed. Wat mij betreft overtreft Lost soul met deze cd hun "grote broers" Vader en Decapitated op hun laatste werkjes.
Death metal II
Kop dicht, Thorko