ik vind het belangrijk om te melden dat de drums geen dubblebass bevatten en niet verschillen van pop grooves, ditzelfde geld ongeveer voor de gitaar met hun technieken, maar dat weet ik niet precies.CoenV schreef:Nu-metal is vaak wel experimenteel en flirt met meerdere genre's.
Er zijn diverse dingen die nu-metal kenmerken maar die geen verplicht onderdeel zijn.
Bijvoorbeeld:
- Raps
- Scratches
- Nauwelijks tot geen solo's
Dus de muziekstijl loopt verschrikkelijk uit een, en datzelde is zo met de kwaliteits van de bands, want geen genre waarin zoveel rotzooi gemaakt is.
En wat Amibor zei, het wordt allemaal verschrikkelijk gehyped en de fanbase is kut.
Ongelooflijk kut, en vooral dom en vaak ook nog eens irritant. En ja, dat was een directe verwijzing naar de topicopener.
O ja, Linkin Park - Hybrid Theory is een geweldige cd. Eikels.
Nu-metal
- Audiophile
[quote="Black No. 1"][..]
Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]
En dat gezeik over termologie. Je weet heus wel wat iemand bedoelt, als hij of zij het over nu-metal heeft.
Nu-metal is gewoon een verzamelnaam voor nieuwe wave van metal die half jaren '90 middels Korn etc. boven water kwam. Voor mij zijn de kenmerken niet kledij etc., meer de inhoud van de teksten in vergelijking met de rest van de metalscene en de leeftijd van de nu-metal acts. Grotendeels uit Amerika overgevlogen, early 20s, zingen over liefde, haat, sex, geld en hier en daar een jeugdtrauma. Teksten die normaal niet zo vaak voorkwamen in de metalscene, neem nu cru genomen, ruw over een kam scherend Death (dood, gore), Black (satan, bossen, kou) Power (ridder en draak) Doom (dood en begrafenis) gothic (verloren geliefdes) etc. etc.
Alle andere metalstromingen hadden iets zwarts, episch, bovennatuurlijks of kwaadaardigs. Omdat nu-metal die eigelijk niet had, werd het direct bestempeld alszijnde ontrui en gay. Het was niet stoer in de metalwereld. Maar wat mensen meestal vergeten, is dat deze bands niet bepaald richten op de metalwereld als hun doelgroep. Het is meer dat ze het metal-element uit de metal gebruiken om nummers te maken met een algemenere, meer mensen aansprekende boodschap. De boze puberhorde blijkt een stuk groter dan de metallaars. Aldus mijn visie.
Bands die in mijn visie tot de nu-metal behoren, met het in acht nemen van mijn bovengenoemde punten;
Slipknot, Limp Bizkit, Korn, Deftones, Coal Chamber, Disturbed, Static-X, Mushroomhead, Staind, System Of A Down, Mudvayne, Linkin Park, Papa Roach, Spineshank etc,etc.
Bij deze opeenscharing mag het duidelijk zijn dat ik bij mijn definitie van nu-metal niet afga op het geluid van bands, want die verschilt hier per band nogal. Zo heeft Static-X meer industrial invloeden en Limp Bizkit hiphop-invloeden. Het is geen stijl, het is meer een fase. Net als de NWOBHM. Al lijken die bands onderling een stuk meer op elkaar.
Dan zijn er ook nog twijfelgevallen die als nu-metal worden bestempeld, omdat exact dezelfde doelgroep ook patches van deze bands op hun rugtas heeft. Ik kan er echter maar 2 noemen, terwijl er hier een hoop rondlopen die alle bovenstaande bands als twijfelgevallen of nee-gevallen bestempelen.
Soulfly bijvoorbeeld, is meer Max die solo gaat, en hard en percussie op zijn manier uitwerkt, binnen een simpel kader, wat dus blijkbaar is aangeslagen.
Tool, nog zoiets, maar mensen, dit is prog metal, en heeft niets met nu-metal van doen, en eigelijk ook met andere prog metal bands. Tool is ondefinieerbaar.
Goed, nu wel genoeg geluld, kom maar op met het geflame.
Overigens nog een voetnoot, ik weet al dat Jan en Piet band 1 en band 5 geen nu-metal vinden, dus sla dat geschreeuw even over.
Nu-metal is gewoon een verzamelnaam voor nieuwe wave van metal die half jaren '90 middels Korn etc. boven water kwam. Voor mij zijn de kenmerken niet kledij etc., meer de inhoud van de teksten in vergelijking met de rest van de metalscene en de leeftijd van de nu-metal acts. Grotendeels uit Amerika overgevlogen, early 20s, zingen over liefde, haat, sex, geld en hier en daar een jeugdtrauma. Teksten die normaal niet zo vaak voorkwamen in de metalscene, neem nu cru genomen, ruw over een kam scherend Death (dood, gore), Black (satan, bossen, kou) Power (ridder en draak) Doom (dood en begrafenis) gothic (verloren geliefdes) etc. etc.
Alle andere metalstromingen hadden iets zwarts, episch, bovennatuurlijks of kwaadaardigs. Omdat nu-metal die eigelijk niet had, werd het direct bestempeld alszijnde ontrui en gay. Het was niet stoer in de metalwereld. Maar wat mensen meestal vergeten, is dat deze bands niet bepaald richten op de metalwereld als hun doelgroep. Het is meer dat ze het metal-element uit de metal gebruiken om nummers te maken met een algemenere, meer mensen aansprekende boodschap. De boze puberhorde blijkt een stuk groter dan de metallaars. Aldus mijn visie.
Bands die in mijn visie tot de nu-metal behoren, met het in acht nemen van mijn bovengenoemde punten;
Slipknot, Limp Bizkit, Korn, Deftones, Coal Chamber, Disturbed, Static-X, Mushroomhead, Staind, System Of A Down, Mudvayne, Linkin Park, Papa Roach, Spineshank etc,etc.
Bij deze opeenscharing mag het duidelijk zijn dat ik bij mijn definitie van nu-metal niet afga op het geluid van bands, want die verschilt hier per band nogal. Zo heeft Static-X meer industrial invloeden en Limp Bizkit hiphop-invloeden. Het is geen stijl, het is meer een fase. Net als de NWOBHM. Al lijken die bands onderling een stuk meer op elkaar.
Dan zijn er ook nog twijfelgevallen die als nu-metal worden bestempeld, omdat exact dezelfde doelgroep ook patches van deze bands op hun rugtas heeft. Ik kan er echter maar 2 noemen, terwijl er hier een hoop rondlopen die alle bovenstaande bands als twijfelgevallen of nee-gevallen bestempelen.
Soulfly bijvoorbeeld, is meer Max die solo gaat, en hard en percussie op zijn manier uitwerkt, binnen een simpel kader, wat dus blijkbaar is aangeslagen.
Tool, nog zoiets, maar mensen, dit is prog metal, en heeft niets met nu-metal van doen, en eigelijk ook met andere prog metal bands. Tool is ondefinieerbaar.
Overigens nog een voetnoot, ik weet al dat Jan en Piet band 1 en band 5 geen nu-metal vinden, dus sla dat geschreeuw even over.
Laatst gewijzigd door Amibor op di mar 08, 2005 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
nietszeggend te zijn
- Metal_heart
Cool Rhapsody is nu metal... zit veel folk en klassiek inCoenV schreef:Nu-metal is vaak wel experimenteel en flirt met meerdere genre's.
Thyrfing ook... lekker folky nu metal whahhahaa
[url=http://www.huubboel.nl][img]http://i12.photobucket.com/albums/a222/Wouter_devries/banner_gitaarnet.gif[/img][/url]
muziek is gewoon geen makkelijk onderwerpXnegativeX schreef:[..]
De term nu-metal is niet bedoelt voor een genre. De bands die onder dit kopje worden gezet lijken vaak totaal niet op elkaar. Simpel voorbeeld: Korn, Limb bizkit en Slipknot worden allemaal nu-metal genoemd maar lijken muzikaal voor geen meter op elkaar.
Nu-metal is gewoon een verzamelnaam voor de moderne vorm van metal.
(Je kiest geen makkelijk onderwerp uit zeg)

time to go
- XnegativeX
- Contacteer:
Klopt, daarom is het ook zo lekker om daar eens stevig over in discussie te treden *grijns*DoDo schreef:[..]
muziek is gewoon geen makkelijk onderwerp
Maaruh, je moet die bandjes die ik je net heb aangeraden echt even gaan checken hoor. Daar vind je vast wel wat interessants tussen.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- Audiophile
Thnx , en als anderen nog eventueel enigste wat (onbekende of net niet nu-metal / nu-metal achtige bandjes ) kent , hoor ik ook graag wat namen vallenXnegativeX schreef:[..]
Klopt, daarom is het ook zo lekker om daar eens stevig over in discussie te treden *grijns*
Maaruh, je moet die bandjes die ik je net heb aangeraden echt even gaan checken hoor. Daar vind je vast wel wat interessants tussen.

time to go
- XnegativeX
- Contacteer:
[offtopic]Amibor schreef:[..]
Ja. Grindcore is een vertakking van Death. Het neemt Death als basis en doet daar z'n ding mee. Net als Viking metal een vertakking is van Black Metal.
Grindcore heeft meer verwant met hardcore/punk dan met death metal. Maar dat wist je vast al.

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
Dan zou tegenwoordig Immortal etc. ook nu-metal zijnAmibor schreef: Dan zijn er ook nog twijfelgevallen die als nu-metal worden bestempeld, omdat exact dezelfde doelgroep ook patches van deze bands op hun rugtas heeft.

[url=http://www.sloganizer.net/en/][img]http://www.sloganizer.net/en/style3,Indur.png[/img][/url]
- Audiophile
ja maar ja maar.... http://www.anus.com/metal/about/grindcore.htmlAmibor schreef:[..]
Ja. Grindcore is een vertakking van Death. Het neemt Death als basis en doet daar z'n ding mee. Net als Viking metal een vertakking is van Black Metal.
[quote="Black No. 1"][..]
Indur schreef:[..]
Dan zou tegenwoordig Immortal etc. ook nu-metal zijn
Idd, het was bij Tool bijvoorbeeld ook meer zo dat de nogal onwetende journalisten (leken) niet wisten waar ze het onder moesten scharen, de rugtassen zagen, en het nu-metal noemden. Maar ach, dat vakjes handig is zonder meer waar, maar er zijn zoveel bands waarbij ik het niet ga proberen. En ik hoop dat er nog vele komen, ik welkom originaliteit met open armen en een flinke pul bier.
een haiku is een
nietszeggend te zijn
nietszeggend te zijn
- MindlessMayo
Meen je nou serieus dat je het verschil niet kan horen tussen death en black? Natuurlijk zijn er bandjes die het een beetje overlappen, maar je zou toch minstens wel een heel klein beetje verschil moeten kunnen horen dacht ik zo..DoDo schreef:[..]
hoe moet ik verschil tussen black en death horen ?

Let op! Bandopgave Occultfest 2006 binnenkort weer mogelijk.
See You At Occultfest 2006!
http://www.occultfest.nl
Sorry , blond , nooit uitleg gehad .. tjaMindlessMayo schreef:[..]
Meen je nou serieus dat je het verschil niet kan horen tussen death en black? Natuurlijk zijn er bandjes die het een beetje overlappen, maar je zou toch minstens wel een heel klein beetje verschil moeten kunnen horen dacht ik zo..
Ik heb ooit gehoort dat het verschil tussen scream of grunt zit , maarja zoals ik al eerder heb vermeld (sorry sorry ik schaam me er echt dood voor en ik meen het) ik weet het gewoon niet , niemand heeft ooit de moeite genomen om de feiten ff op een rijtje te zetten om het zo maar te noemen
time to go
- MindlessMayo
Mijn goede daad van vandaag.. de stromingen vertaald loll
http://www.basverbeek.nl/heavymetal/genreindex.htm
- MindlessMayo
Zie mn link, google is your friendddd... hehe heb alleen niet gelezen wat die kerel verkondigt.DoDo schreef:[..]
Sorry , blond , nooit uitleg gehad .. tja
Ik heb ooit gehoort dat het verschil tussen scream of grunt zit , maarja zoals ik al eerder heb vermeld (sorry sorry ik schaam me er echt dood voor en ik meen het) ik weet het gewoon niet , niemand heeft ooit de moeite genomen om de feiten ff op een rijtje te zetten om het zo maar te noemen
Bas Verbeek is een leugenachtige eikel.MindlessMayo schreef:Mijn goede daad van vandaag.. de stromingen vertaald loll
Daarnaast is het verschil tussen black- en deathmetal makkelijker uit te leggen met ondersteunend audiomateriaal.
Wantlist cd/lp:
Original Sin – Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
Original Sin – Sin Will Find You Out
Sindrome - Into the Halls of Extermination
Sindrome - Vault of Inner Conscience
Vulture - Easier to Lie
Paradox - Heresy
- XnegativeX
- Contacteer:
Daar moet je ook niet over lezen. Dat moet je gewoon horen.DoDo schreef:[..]
Sorry , blond , nooit uitleg gehad .. tja
Maar als die muziekstromingen jou niet kunnen boeien dan is daar niks mis mee.
- MindlessMayo
Hij is wel grappig jaCoenV schreef:[..]
Bas Verbeek is een leugenachtige eikel.
Daarnaast is het verschil tussen black- en deathmetal makkelijker uit te leggen met ondersteunend audiomateriaal.
- Audiophile
- MindlessMayo
Zijn poging is best leuk, heb maar niet alles doorgelezen hehe.. maarre met google komt men best een eind. Alhoewel gewoon horen het makkelijkst isAmibor schreef:[..]
Een idioot die geen idee heeft waar die het over heeft, maar er wel even een site over weet vol te lullen.
36 Crazyfist maakt een lekkere pot Nu Metal. Zonde dat veel mensen die band niet kennen.
Alleen de zanger is het al waard om de band is een kans te geven. Het lijkt wel alsof die gast een vibrator heeft ingeslikt. Luister maar is naar een track als Slit Wrist Theory.
The Heart and the Shape is ook een luisterbeurt waard.
Voor de rest boeit die hele Nu Metal scene mij niet. Als ik agressie en emotie horen wil dan gooi ik bijvoorbeeld Killswitch Engage in mn CD speler.
Alleen de zanger is het al waard om de band is een kans te geven. Het lijkt wel alsof die gast een vibrator heeft ingeslikt. Luister maar is naar een track als Slit Wrist Theory.
Voor de rest boeit die hele Nu Metal scene mij niet. Als ik agressie en emotie horen wil dan gooi ik bijvoorbeeld Killswitch Engage in mn CD speler.
"Did I not make it clear?
This debate is over
I will never part from this puppet, my son..."
This debate is over
I will never part from this puppet, my son..."
-
ehhehe ! sommige nu-metal bands zijn echt heel erg simpel.. maar ja dat kan je ook over andere muziek soorten zeggen eigenlijk.
Maar nu-metal bands die ik gaaf vind zijn Slipknot, Mudvayne, System of a down is opzich ook nog wel leuk...
Maar nu-metal bands die ik gaaf vind zijn Slipknot, Mudvayne, System of a down is opzich ook nog wel leuk...
[img]http://www.icedtears.com/musica/logos/97.gif[/img]
!! Maar ik heb besloten om niet meer te posten op metalfan, heel mischien soms nog maar mij zul je hier niet echt meer treffen. !!
!! Maar ik heb besloten om niet meer te posten op metalfan, heel mischien soms nog maar mij zul je hier niet echt meer treffen. !!
- Metallicbreath
-
grotendeels mee eens jaAmibor schreef:En dat gezeik over termologie. Je weet heus wel wat iemand bedoelt, als hij of zij het over nu-metal heeft.
ik verbaas mij als tool nu-metal wordt genoemd idd, heb in de nu-metal nog nooit iets progressiefs ontdekt, meestal zijn het korte nummers die een standaard-opbouw volgen...
alleen mudvayne zou daar aan kunnen voldoen.
ook system of a down vind ik niet echt in het rijtje thuishoren, maar dat is mijn mening
...the end of eternity...
[url]http://www.dimaeon.com[/url]
progressive death metal
[url]http://www.dimaeon.com[/url]
progressive death metal
- CALIBANaan
- Contacteer:
Chimaira is geen numetal, dat is er veel te hard voor.
Nu metal zijn rappende metalbands met iiritant ritmische pieptjes en tuutjes tussen riffs door.
oh en de texten zijn meestal depressieve texten over hoe kut de wereld is en hoe zn moeder zn pa verleidde tot zelfmoord blabla..( is miin visie over numetal)
Nu metal zijn rappende metalbands met iiritant ritmische pieptjes en tuutjes tussen riffs door.
oh en de texten zijn meestal depressieve texten over hoe kut de wereld is en hoe zn moeder zn pa verleidde tot zelfmoord blabla..( is miin visie over numetal)
Gelegenheids Satanist
Weet ook niet precies wat t is, nu-metal. Maar ik luister Disarmonia Mundi (hoewel hun eerste album echt verschrikkelijk goede melodieuze death/thrash was!!!), tegenwoordig nu-metal. En Killswitch Engage soms. Korn ken ik alleen de hitjes van, vind ik op zich wel goed.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
Altijd maar weer die hokjesmentaliteiten 
Maar Chimaira is in mijn inziens ook niet echt onder nu-metal te plaatsen..
Zijn ook zoveel bands die met eerder werk niet bepaald onder de noemer vallen en met nieuwer werk wel vaak onder deze noemer worden geplaatst.

Maar Chimaira is in mijn inziens ook niet echt onder nu-metal te plaatsen..
Zijn ook zoveel bands die met eerder werk niet bepaald onder de noemer vallen en met nieuwer werk wel vaak onder deze noemer worden geplaatst.
It is my job as a human being to let my ignorance take control
Maar dat eerste album is echt GOED!!! Die tweede is wel nu-metal denk ik (ken Soilwork niet), maar check die eerste maar s. Das errrrug lekkerrrr!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
- fetuskiller
- Contacteer:
Ik ken er 1 nummer van en dat klinkt wel lekker, maar eens opzoek naar meer.miez-o schreef:36 Crazyfist maakt een lekkere pot Nu Metal. Zonde dat veel mensen die band niet kennen.
- The Horseman
Orklord schreef:Aan Nu-Metal vind ik bands als, Soulfly
Is Metal met tribal invloeden maar goed...
Je kunt het ook NU-Metal noemen

[i]Thorns and shroud like it's the coming of the Lord
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]
And I swear to you that I would never feed you pain
But you're staring at me like I'm driving the nails
In your Jesus Christ pose... [/i]
-
-
- Contacteer: