Rascul schreef:
Kalm aan man, denk aan je bloeddruk. Ten eerste heb ik niets gezegd over wat is, ik VIND zijn composities over het algemeen wat minder, te veel suf-thema-solo x 10000-thema.
Maar het feit dat zijn stijl van componeren zo ongeveer de grondslag was van bebop is telt niet? En verder, bijna alle traditionele en bebop jazz composities bestaan uit een thema en improvisatie daarop. Monk is naar mijn mening juist heel origineel omdat hij compleet nieuwe technieken introduceerde om maar niet te spreken over zijn gestoorde harmonieen.
Wat ik ook heb bij een aantal standards van Trane, Davis, Parker en noem ze maar op. Da's mijn persoonlijke voorkeur, mijn jazzliefhebberij gaat meer richting hardbop, fusion en jazzrock. Bovendien speel ik al jaren werken van Monk met mijn bigband, dus ik weet echt wel waar ik over praat.
Ik zou nou niet zeggen dat monk's composities bijzonder geschikt zijn voor een bigband formatie. Zelf voerde hij ze bijna altijd in quartet of quintet uit. Ik ben dus wel benieuw hoe dat klinkt. Hoe heten jullie?
Straight, No Chaser kan ik misschien fout hebben, maar boven mijn partirtuur en in mijn platen staat als componist Davis/Trane (van de cd Milestones). Lezen dus, voordat je zo van krikkelos gaat.
Excuses als ik wat al te agressief over kom. Het is gewoon zo dat ik mij mateloos erger aan mensen die zonder kennis van zaken interessant proberen te doen.
Nog steeds vind ik het apart dat je postte dat hij nogal vaak composities van anderen speelt, omdat dit gewoon helemaal niet waar is. Dan geef je als reden dat zijn eigen composities niet zo sterk zijn, wat impliceert dat hij en anderen dat zelf ook vonden. Het is gewoon een feit dat Monk juist een van de meest geniale componisten in jazz is geweest vandaar dat ik je opmerkingen nogal frappant vond.