Thelonious Monk

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Emmaneul
Contacteer:

Thelonious Monk

Bericht door Emmaneul » wo mar 16, 2005 3:06 am

Hij is de pianist die mij jazz leerde kennen, leerde apprecieren.

Dat deed het nummer evindence om precies te zijn. (de versie van rond de 7 a 8 minuten is het gaafst)

Thelonious Monk was zijn tijd ver vooruit. Hij bracht jazzmuziek het hard bop-genre (zeg maar progressieve jazz), alleen veel te vroeg, rond 1945. Mensen versleten hem daarom voor gek. Maar, ongeveer 10 jaar later begonnen jazz-mensen te begrijpen wat hij deed en 'em daarom te respecteren.

Met zijn losse hakkelige staccato-stijl en zijn pakkende solo's, die redelijk trouw zijn aan het thema, is hij uniek en herkenbaar uit duizenden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

samples:
http://www.emusic.com/album/10603/10603225.html

Ik raad Thelonious Monk - Straight, No Chaser of Brilliant Corners aan (of, zoals vaker bij jazz, elk goed verzamelalbum.)
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]

Emmaneul
Contacteer:

Bericht door Emmaneul » wo mar 16, 2005 1:24 pm

Het is weer duidelijk. Jazztopics zijn gedoemd om vroeg te sterven.

Rascul

Bericht door Rascul » wo mar 16, 2005 5:15 pm

In dat geval zal ik enige reanimatie toepassen, want Monk is inderdaad een grootheid waar een beetje jazzliefhebber zeker wat van gehoord moet hebben. Het enige reserve wat ik bij hem heb is dat hij nogal vaak composities van anderen speelt omdat zijn eigen stukken niet zo sterk zijn (Straight, No Chaser is van Coltrane bijvoorbeeld).
Makkers staakt uw wild geraas

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » wo mar 16, 2005 6:36 pm

JE WEET NIKS!

Ik snap echt niet warom mensen zoals jij zo nodig moeten doen alsof ze kennis van zaken hebben.

Monk staat JUIST bekend als geniaal componist, hij speelde JUIST bijna enkel eigen composities.

Monk is de componist van een groot aantal jazzstandaarden, WAARONDER straight, no chaser.

:roll: x miljard

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » wo mar 16, 2005 6:37 pm

Als je het niet weet post het dan niet.

ALLES uit jouw post is fout.

Fusion

Bericht door Fusion » wo mar 16, 2005 6:41 pm

Jazz is zowiezo natuurlijk ondergeschikt aan death metal, zowel compositie-technisch, speel-technisch als qua emotie.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » wo mar 16, 2005 6:41 pm

:lol:

Emmaneul
Contacteer:

Bericht door Emmaneul » wo mar 16, 2005 6:42 pm

:lolup:

Fusion

Bericht door Fusion » wo mar 16, 2005 6:44 pm

Wat is er?
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » do mar 17, 2005 10:43 pm

Geen interesse? Ultieme gayness.

yowannuzz

Bericht door yowannuzz » do mar 17, 2005 11:40 pm

Er zou een verband kunnen bestaan tussen het feit dat dit een metalforum is en dat dit onderwerp gaat over jazz....
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » vr mar 18, 2005 1:08 am

yowannuzz schreef:Er zou een verband kunnen bestaan tussen het feit dat dit een metalforum is en dat dit onderwerp gaat over jazz....
Ten eerste: Een onderwerp gaat niet ergens over, iets gaat over een onderwerp.

Ten tweede: Dit is het non-metal bands forum. Je zou van zulke fervente muziekfans :roll: verwachten dat er toch iemand interesse heeft.

Fusion

Bericht door Fusion » vr mar 18, 2005 11:34 am

@Abe: zolang jij mij uitlacht, terwijl mijn 'now playing onderschriftje' toch duidelijk zou moeten aangeven dat het sarcastisch bedoeld was, hoef ik ook niet hier te discussieren met je.

yowannuzz

Bericht door yowannuzz » vr mar 18, 2005 11:37 am

AbeTheCop schreef:[..]

Ten eerste: Een onderwerp gaat niet ergens over, iets gaat over een onderwerp.

Ten tweede: Dit is het non-metal bands forum. Je zou van zulke fervente muziekfans :roll: verwachten dat er toch iemand interesse heeft.
Ten eerste ; Dat is mierenneuken
Ten tweede ; Ben bang dat je iets te hoge verwachtingen hebt van de gemiddelde MF-er.Veel mensen luisteren echt alleen maar metal.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Korefuji
Grote boze forum moddereter

Bericht door Korefuji » vr mar 18, 2005 11:58 am

yowannuzz schreef:[..]

Ten tweede ; Ben bang dat je iets te hoge verwachtingen hebt van de gemiddelde MF-er.Veel mensen luisteren echt alleen maar metal.
En dat is erg jammer, vooral omdat de metal zijn basis heeft liggen in dit soort muziek. Zelf van mening dat je alle soorten muziek zeker moet beluisteren....anders mis je zoveel....
Maar ik vind het juist goed dat er dit soort topics zijn, mensen kunnen zo op een muziekartiest stuitten waarvan ze nog nooit hebben gehoord....en dan is het toch altijd leuk om dan wat van die onbekende artiest op te zoeken en te beluisteren!

Edit: Deze artiest kende ik al, maar niks dan hulde over deze man en zijn diverse stijl van muziek!
The secret of life is honesty and fair dealing..if you can fake that, you've got it made.

Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it and then misapplying the wrong remedies.

- Groucho Marx

Rascul

Bericht door Rascul » vr mar 18, 2005 6:54 pm

AbeTheCop schreef:Als je het niet weet post het dan niet.

ALLES uit jouw post is fout.
Kalm aan man, denk aan je bloeddruk. Ten eerste heb ik niets gezegd over wat is, ik VIND zijn composities over het algemeen wat minder, te veel suf-thema-solo x 10000-thema. Wat ik ook heb bij een aantal standards van Trane, Davis, Parker en noem ze maar op. Da's mijn persoonlijke voorkeur, mijn jazzliefhebberij gaat meer richting hardbop, fusion en jazzrock. Bovendien speel ik al jaren werken van Monk met mijn bigband, dus ik weet echt wel waar ik over praat. Straight, No Chaser kan ik misschien fout hebben, maar boven mijn partirtuur en in mijn platen staat als componist Davis/Trane (van de cd Milestones). Lezen dus, voordat je zo van krikkelos gaat.

Rascul

Bericht door Rascul » vr mar 18, 2005 6:56 pm

Fusion schreef:@Abe: zolang jij mij uitlacht, terwijl mijn 'now playing onderschriftje' toch duidelijk zou moeten aangeven dat het sarcastisch bedoeld was, hoef ik ook niet hier te discussieren met je.
Nu veronderstel je wel dat deze agressieve (zeg, is dat jazz?) uberjazzer een vrije geest als Trilok Gurtu kent...

Abe, doe me een lol, ga aan de Prozac of rot op. Iemand die op die manier zijn mening meent te moeten verkondigen over een juist vrij kalm genre als jazz heeft het duidelijk niet begrepen.

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » vr mar 18, 2005 7:02 pm

tering....ze zeggen wel eens dat ik veel van muziek weet....maar jullie....

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » za mar 19, 2005 11:25 am

Fusion schreef:@Abe: zolang jij mij uitlacht, terwijl mijn 'now playing onderschriftje' toch duidelijk zou moeten aangeven dat het sarcastisch bedoeld was, hoef ik ook niet hier te discussieren met je.
Ik lachte je niet uit, ik lachte om je grap.

AbeTheCop

Bericht door AbeTheCop » za mar 19, 2005 11:38 am

Rascul schreef: Kalm aan man, denk aan je bloeddruk. Ten eerste heb ik niets gezegd over wat is, ik VIND zijn composities over het algemeen wat minder, te veel suf-thema-solo x 10000-thema.
Maar het feit dat zijn stijl van componeren zo ongeveer de grondslag was van bebop is telt niet? En verder, bijna alle traditionele en bebop jazz composities bestaan uit een thema en improvisatie daarop. Monk is naar mijn mening juist heel origineel omdat hij compleet nieuwe technieken introduceerde om maar niet te spreken over zijn gestoorde harmonieen.
Wat ik ook heb bij een aantal standards van Trane, Davis, Parker en noem ze maar op. Da's mijn persoonlijke voorkeur, mijn jazzliefhebberij gaat meer richting hardbop, fusion en jazzrock. Bovendien speel ik al jaren werken van Monk met mijn bigband, dus ik weet echt wel waar ik over praat.
Ik zou nou niet zeggen dat monk's composities bijzonder geschikt zijn voor een bigband formatie. Zelf voerde hij ze bijna altijd in quartet of quintet uit. Ik ben dus wel benieuw hoe dat klinkt. Hoe heten jullie?
Straight, No Chaser kan ik misschien fout hebben, maar boven mijn partirtuur en in mijn platen staat als componist Davis/Trane (van de cd Milestones). Lezen dus, voordat je zo van krikkelos gaat.
Excuses als ik wat al te agressief over kom. Het is gewoon zo dat ik mij mateloos erger aan mensen die zonder kennis van zaken interessant proberen te doen.

Nog steeds vind ik het apart dat je postte dat hij nogal vaak composities van anderen speelt, omdat dit gewoon helemaal niet waar is. Dan geef je als reden dat zijn eigen composities niet zo sterk zijn, wat impliceert dat hij en anderen dat zelf ook vonden. Het is gewoon een feit dat Monk juist een van de meest geniale componisten in jazz is geweest vandaar dat ik je opmerkingen nogal frappant vond.

Fusion

Bericht door Fusion » za mar 19, 2005 3:35 pm

Ik lachte je niet uit, ik lachte om je grap.
Mooi.

Rascul

Bericht door Rascul » za mar 19, 2005 5:53 pm

Nog steeds vind ik het apart dat je postte dat hij nogal vaak composities van anderen speelt, omdat dit gewoon helemaal niet waar is. Dan geef je als reden dat zijn eigen composities niet zo sterk zijn, wat impliceert dat hij en anderen dat zelf ook vonden. Het is gewoon een feit dat Monk juist een van de meest geniale componisten in jazz is geweest vandaar dat ik je opmerkingen nogal frappant vond.
Dat laatste is niet een verband wat ik bedoelde. Hij speelde wel degelijk veel werk van anderen (zoals andere bebopgrootheden dat ook deden), maar daarbij vind ik zijn eigen werk niet zo sterk. Het mist de hooks van Davis en Parker maar ook de poliritmiek van Coltrane. Dat hij origineel was betwist ik overigens niet, zijn harmonische benadering is even revolutionair als Davis' stilistische dat was. Ik hou ook wel van Monk, evenals dat ik van andere bebop hou, maar dat is voor mij nog geen reden om er niet kritisch tegenover te staan. Zeker niet als het gaat om persoonlijke voorkeur.

Overigens, mijn bigband bestaat uit een ritmesectie, een stel saxofonen, drie klarinettisten en een stel trompettisten, geen traditionele bigbandbezetting dus. We spelen dus ook stukken die origineel voor kleinere bezetting bedoeld zijn. Voorbeelden: Milestones, Blue Trane, Blue Monk, Ain't Misbehavin' en dergelijke stukken.

Plaats reactie