Bericht
door Antonn » wo aug 11, 2004 12:59 pm
Ik had al wat gepost op hun guestbook, maar de heren en dame van Infinite Dawn kunnen slecht tegen kritiek.
Op hun gastenboek posten twee Amerikaanse dames die hen 'the future of gothic' noemden, 'the coming band of the year'. Deze dames schrijven heel slecht Engels, maar kunnen Groningen prima spellen.
Als je ze dan aanspreekt op het feit dat ze niet 'the future of gothic' zijn, maar slechts het verleden, krijg je postings waarin allerlei triviale dingen erbij gesleept worden zoals of je wel genoeg aandacht van je moeder hebt gehad, en dat Infinite Dawn nooit beweerd heeft the future of gothic te zijn.... Ik schreef ook dat dat elders in hun gastenboek werd beweerd, niet noodzakelijkerwijs door één van de leden. Bij die posting van de twee Amerikaanse dames zet ik mijn vraagtekens, vooral vanwege het 'Nederlandse' karakter van het Engels.
Welnu. Infinite Dawn: volgens Daan, de bassist zijn het geen death grunts maar screams. Hier post iemand weer het woord 'grunts' en toevallig is dat Newbreed, de grootste fan van Infinite Dawn op dit forum. Het vermoeden dat het hier om een bandlid gaat is al uitgesproken, ik wil er alleen nog even op wijzen dat je op internet heel erg anoniem kunt zijn.
De composities: dertien in een dozijn gothic-metal. Hier en daar hoor ik wat Nocturnus, maar dan hebben we het ook wel gehad.
Het feit dat de zangeres een week bij de band zat zou ontzag moeten oogsten, ik denk dat het de domste zet van de band is geweest om de opnames niet af te blazen. Zij heeft het materiaal niet goed in de vingers, en dat hoor je als luisteraar. Verder ligt de zang veel te hard in de mix, zijn de riffs inspiratieloos, je hoort de bas niet en de drums hadden net zo goed uit een computer kunnen komen. De productie is redelijk goed, ware het niet dat de mix een hoop dingen verkloot.
De band laat horen dat ze wat kunnen spelen, maar feitelijk is het kopiëren. Ik kan mijn CD collectie induiken en zo een aantal voorbeelden tevoorschijn halen waar ze zich op gebaseerd hebben. En dat Newbreed durft te beweren dat ze beter klinken dan After Forever???? Straks zijn ze ook superieur aan Nightwish?
Het hele concept van Grunt en Sopraan is uitgemolken. De gothic scene zelf is al aan het veranderen. Wees eens avontuurlijk, durf eens invloeden van buiten je eigen muziek aan te pakken, creëer nou eens in plaats van kopiëren. Kijk naar de reacties hier, want ik sta blijkbaar niet alleen in dat oordeel. En ik ben het eens dat Newbreed waarschijnlijk een bandlid van Infinite Dawn is. Post dan onder je eigen naam en zeg: dit is mijn CD, wat vinden jullie ervan, en niet met zo'n omweg.
En zo is het.