Death Ambient

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Robgoroth

Death Ambient

Bericht door Robgoroth » di sep 21, 2004 10:26 pm

Onlangs heb ik het album Synaesthesia op aanraden van iemand op Soulseek gedownload. De enige informatie die ik meekreeg was: 'vreemde Ambient met een hoop invloeden van buitenaf'. Goed, dat beloofde een hoop, dus heb ik het album maar richting harde schijf getrokken.

Na een paar keer luisteren is het album relatief goed tot me doorgedrongen, waarna ik maar een topic aan besloot te maken. Voor een topic is wel de nodige informatie op zoek, dus middels mijn grote vriend die de naam Google draagt, ben ik op zoek gegaan. Bedroevend weinig heb ik kunnen vinden, toch heb ik de nodige informatie bijeen kunnen schrapen een enigzins relevant topic te openen.

Ik heb kunnen uitvinden dat Death Ambient bij het label Tzadik zit. Een Amerikaans label waar ik zelf nog nooit van gehoord had, maar aldus de website een label is voor expirimentele & Avant Garde muziek.

Wat Google mij verder nog kon vertellen is dat het uit 1999 afkomstige album waar ik het over heb, het tweede album is van drie heren. Vermoedelijk tevens uit Amerika, gezien de afkomst van het label, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. De namen van de project-members geven geenszins zekerheid, daar ze Ikue Mori, Kato Hideki en Fred Frith heten.

Goed, dan waar het om draait: de muziek zelf.
Dit album is 13 zeer krachtige nummers rijk, die op het eerste gezicht achtergrond-nummers lijken. Echter is niets minder waar. Daar het begin van het album erg rustig is, en neigt naar meditiatie-muziek, wordt er naarmate het album vordert meer gespeeld met andere, vreemde instrumenten. Het is een album waarop zowel een akoestische gitaar, alsook electronische geluiden en andere instrumenten te horen zijn.

Om even terug te komen op het 'op het eerste gezicht rustgevende' waar ik het zojuist over had: zo zou het wel kunnen fungeren. Feit is alleen, dat bij het beter bestuderen van de muziek je tot hele andere conclusies komt. Her en der hoor ik wat Neptune Towers, wat voor velen een reden is het niet uit te proberen. Het is alleen zo, dat de nummers geenszins met elkander te vergelijken zijn. In de meeste gevallen is dit een zeer groot minpunt, omdat de samenhang dan ver te zoeken is. Deze drie mannen hebben er toch voor gezorgd een goed geheel te vormen, door niet tussen (bijvoorbeeld) nummer 3 en 4 abrupt van stijl te veranderen. Nee, langzaam worden er nieuwe invloeden toegevoegd, of oude laten vallen.

Je hoort zo af en toe ook wat Noize in de muziek, wat dan vooral blijkt uit de wat chaotische achtergrond-geluidjes. De productie is zoals het een goed Ambient-project betaamt perfect, daar is niets op aan te merken. Heel weinig minpunten heb ik gevonden wat dit album betreft, misschien dat nummers als The Deep af en toe net iets te lang duren. In dat nummer worden veel natuurgeluiden gebruikt, hetgeen op ten duur iets gaat vervelen.

Er zijn mijns inziens niet echt nummers die er heel sterk uitspringen, zie het als een prachtig geheel. Zeker geen geval van 'met de hakken over de sloot nét een 6je'. Nee, de muziek zit dermate goed in elkaar, dat dit van mij met een 9 een gouden plak in ontvangst mag nemen. Uniek in haar genre, een aanrader voor hij die open-minded is. Niet-verwachtend dat dit iets is voor de doorsnee-Metalhead, maar zeker het uitchecken waard.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

TELEPETHERION
Contacteer:

Bericht door TELEPETHERION » di sep 21, 2004 10:28 pm

Zal het eens proberen gozer !
"Drinking your own blood is the paradigm of recycling"
- Gary Busey

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di sep 21, 2004 10:38 pm

hmm klinkt interessant..

al vind ik dat Aryan Goddess wat je luistert maar pauperige kut ambient
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di sep 21, 2004 10:45 pm

Dat kan, maar niet alles van Aryan Goddess is Ambient, zeker niet pauperig zoals jij het omschrijft. De muziek zit terdege goed in elkaar, zeker m'n favoriete nummer wat ik zojuist draaide.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » wo sep 22, 2004 9:35 am

Jeroen schreef:hmm klinkt interessant..

al vind ik dat Aryan Goddess wat je luistert maar pauperige kut ambient
:lolup:
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo sep 22, 2004 2:57 pm

De naam is inderdaad ietwat kinderachtig, toch is de muziek zeer zeker de moeite waard.
Iemand het al uitgeprobeerd trouwens?
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma okt 25, 2004 12:37 am

Iemand nog gechecked?
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma okt 25, 2004 12:55 pm

Ik zoek nog wel ff, anders moet je maar wat sturen dude.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » ma okt 25, 2004 5:25 pm

Oke.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Fusion

Bericht door Fusion » ma okt 25, 2004 5:29 pm

Hmmm Tzadik label? Dat voorspeelt veel goeds! Is het label van John Zorn, de legende achter de legendes Naked City, Mr. Bungle, Masada etc!!!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Plaats reactie