Mastodon: Remission vs Leviathan
Mastodon: Remission vs Leviathan
Er zijn al miljard topics en dingen gezegd over mastodon op dit forum maar ik wil toch graag een poll-topic starten omdat ik benieuwd ben naar de MF-ers mening
Mijn mening:
Van de bedompte sfeer, aggresieviteit en berperkte choas van Remission krijg ik altijd het gevoel van verdrukking, alsof er een mammoet op mijn borstkas staat en ik geen lucht meer kan krijgen en een raar zenuwachtig en onpasselijk gevoel in mijn maag**. Remission is voor mij meer een belevenis dan een album.
Ten tijde van Remission had ik dus hele hoge verwachting van zijn opvolger, maar toen ik voor 't eerst nummers van Leviathan en later het hele album hoorde was ik erg teleurgesteld. Hun kracht was weg, het gevoel van de dikke muziekale deken was verruild voor een helderder en netter geluid, de gitaren klonken voor mijn gevoel als muggen in plaats van mammoets en de nummers klonken allemaal zo beheerst en lichtelijk ingehouden.
Ik luister nu sinds een tijdje weer Mastodon en verbaas me er weer over hoeveel bruter Remission is dan Leviathan. En aangezien ik eigenlijk alleen maar reacties om me heen hoor dat Leviathan veel beter is dan Remission (mijns inziens echt onmogelijk) vraag ik me af wat de meningen zijn op metalfan.
Trouwens, ik vind Leviathan echt een geweldig album maar omdat ik zijn voorganger van goddelijk allooi vind valt 'ie voor mij bij deze in het niet. Het heeft dan ook lang geduurd voordat ik Leviathan volledig kon accepteren. De productie van Leviathan is vele malen beter, de bas is helderder en mooi vol, het gecontrolleerde geluid heeft, vind ik achteraf, ook wel wat prettigs.
enkele elementen die toevoegen aan het beschreven gevoel
** Trampled Under Hoof, de riff op 0:23
** Trainwreck, hoe de gitaar als een bom binnenkomt op 2:11
** Ole' Nessie, de slide omlaag naar een lage noot van de riff op 2:08, sowieso, de bas in dat nummer
** Workhorse, het longverscheurende schreeuwen vanaf 0:41 met climax op 1:02
edit: typo
Mijn mening:
Van de bedompte sfeer, aggresieviteit en berperkte choas van Remission krijg ik altijd het gevoel van verdrukking, alsof er een mammoet op mijn borstkas staat en ik geen lucht meer kan krijgen en een raar zenuwachtig en onpasselijk gevoel in mijn maag**. Remission is voor mij meer een belevenis dan een album.
Ten tijde van Remission had ik dus hele hoge verwachting van zijn opvolger, maar toen ik voor 't eerst nummers van Leviathan en later het hele album hoorde was ik erg teleurgesteld. Hun kracht was weg, het gevoel van de dikke muziekale deken was verruild voor een helderder en netter geluid, de gitaren klonken voor mijn gevoel als muggen in plaats van mammoets en de nummers klonken allemaal zo beheerst en lichtelijk ingehouden.
Ik luister nu sinds een tijdje weer Mastodon en verbaas me er weer over hoeveel bruter Remission is dan Leviathan. En aangezien ik eigenlijk alleen maar reacties om me heen hoor dat Leviathan veel beter is dan Remission (mijns inziens echt onmogelijk) vraag ik me af wat de meningen zijn op metalfan.
Trouwens, ik vind Leviathan echt een geweldig album maar omdat ik zijn voorganger van goddelijk allooi vind valt 'ie voor mij bij deze in het niet. Het heeft dan ook lang geduurd voordat ik Leviathan volledig kon accepteren. De productie van Leviathan is vele malen beter, de bas is helderder en mooi vol, het gecontrolleerde geluid heeft, vind ik achteraf, ook wel wat prettigs.
enkele elementen die toevoegen aan het beschreven gevoel
** Trampled Under Hoof, de riff op 0:23
** Trainwreck, hoe de gitaar als een bom binnenkomt op 2:11
** Ole' Nessie, de slide omlaag naar een lage noot van de riff op 2:08, sowieso, de bas in dat nummer
** Workhorse, het longverscheurende schreeuwen vanaf 0:41 met climax op 1:02
edit: typo
Laatst gewijzigd door Emmaneul op vr mei 20, 2005 1:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
[img]http://imagegen.last.fm/3blackrows/recenttracks/Emmaneul.gif[/img]
- Oblivion
- Contacteer:
Ik vind Remission ook echt stukken beter
en Trampled under Hoof heeft idd een keihard beukende riff!
Edit: Mother Puncher is ook een erg gaaf nummer van die cd en wat een brute titel zeg!
en Trampled under Hoof heeft idd een keihard beukende riff!
Edit: Mother Puncher is ook een erg gaaf nummer van die cd en wat een brute titel zeg!
"Poep, Zweet en Tranen"
[quote="Fear_Of_The_Dark"]Hij heb een beetje een roggelstem, vind ik eigenlijk wel lache[/quote]
[quote="Fear_Of_The_Dark"]Hij heb een beetje een roggelstem, vind ik eigenlijk wel lache[/quote]
- Soulcollector
- Contacteer:
- stuk drijfhout
Ik vind de vocalen juist gaaf bij Remission, die zitten diep begraven in de mix maar er wordt wel keihard geschreeuwd, zoals Neurosis. Maar de vocalen op Leviathan zijn wel veel diverser.stuk drijfhout schreef:Leviathan vind ik zeker gaver,juist omdat het allemaal wat minder rauw klinkt.Ook vind ik de vocalen veel beter.
- Metalmatje
Vind ze ook allebei goed. Maar wat ik bij Leviathan zo gaaf vind is dat ze echt hebben gekozen voor een bepaald thema voor het gehele album nl. de zee. Dat thema hoor je terug in zowel de muziek als het artwork. Dat geheel geeft de cd voor mij zeker een meerwaarde.
Kwa muziek moet ik toegeven dat Remission net iets sterker is vanwege het rouwe geluid en de belachelijk goede riffs.
Kwa muziek moet ik toegeven dat Remission net iets sterker is vanwege het rouwe geluid en de belachelijk goede riffs.
- Metalmatje
- CALIBANaan
- Contacteer:
- stuk drijfhout
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik ga voor Leviathan. Hoewel ik Remission ook een geweldig album vind ligt Leviathan gewoon makkelijker in het gehoor. Door de songstructuur wat meer open te houden en door de cleane zang hier en daar kan ik er wat meer emotie in kwijt.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
Het thema is het boek Moby DickMetalmatje schreef:Vind ze ook allebei goed. Maar wat ik bij Leviathan zo gaaf vind is dat ze echt hebben gekozen voor een bepaald thema voor het gehele album nl. de zee. Dat thema hoor je terug in zowel de muziek als het artwork. Dat geheel geeft de cd voor mij zeker een meerwaarde.
Wat bedoel je met "Door de songstructuur wat meer open te houden" ?XnegativeX schreef:Ik ga voor Leviathan. Hoewel ik Remission ook een geweldig album vind ligt Leviathan gewoon makkelijker in het gehoor. Door de songstructuur wat meer open te houden en door de cleane zang hier en daar kan ik er wat meer emotie in kwijt.