Apocalyptica in paard van troje 30 nov
-
Apocalyptica in paard van troje 30 nov
Fins Cello Rock Trio Apocalyptica in Paard van Troje
Woensdag 30 november
Het Finse trio Apocalyptica verzorgd op 30 november een eenmalig optreden in Paard van Troje. De band brak een jaar of tien geleden door met een set die toen vooral bestond uit covers van Slayer, Metallica en Sepultera. Het opvallende was dat de volledige band bestond uit 4 cellisten. Bombastische heavy metal zonder het gebruik van zelfs maar 1 gitaar. Het maakte de band opslag zowel een van de meest aparte als populairste metalbands ter wereld. Dat Apocalyptica zich zelf inmiddels heeft verlost van het imago van coverband bewijst zij op 30 november als ze in ‘t Paard spelen.
In de zomer van 1996, het moment dat Metallica zelf in een identiteitscrisis verkeerde, baarde een jonge Finse band veel opzien op verschillende rockfestivals. Zo speelde ze onder andere een opvallende cover van de hit Enter Sandman en andere klassiekers van Metallica en speedmetal groepen als Slayer. Het kwartet bestond uit cellisten en wist op ingenieuze wijze de harde metalriffs dusdanig te verweven met klassieke arrangementen dat ook niet metalfans zich interesseerden voor de muziek.
Alhoewel de succesvolle coveroptredens de band zeker geen windeieren hebben gelegd, heeft Apocalyptica zichzelf er voor behoed een gimmick te worden. Het inmiddels tot trio ingekrompen collectief put vandaag de dag dan ook uit meerdere muzikale vaten. Of zoals de bandleden het zelf zeggen: “Vroeger waren we creatief in het imiteren van het typische heavy metal gitaargeluid. Nu zijn we creatief met onze eigen muzikale opvattingen”. En die opvattingen en interesses zijn al even divers en niet voor de hand liggend als de band zelf. De muzikale invloeden van Apocalyptica reiken vandaag de dag van Russische symfonische ster Dmitri Schostakowitsch over doom metal tot aan opera. Het is dan ook moeilijk om Apocalyptica op dit moment onder te brengen in een bepaald genre. De bandleden zelf hebben echter wel een term bedacht die hun uniekheid moet dekken: Cello-Rock
Tijdens hun Europese tour doet Apocalyptica ook Nederland aan. Op 30 November kunnen zowel de liefhebbers van klassieke muziek, metalheads en iedereen die open staat voor iets nieuws genieten van een sfeervolle en intense show.
WO 30.11 Apocalyptica in Paard van Troje
Zaal open: 19.30 uur / Aanvang: 20.30 uur
Entree: € 20,- / Voorverkoop bij Dagkassa Paard van Troje, Haags Uitburo, Ticket Service, Velvet Music Rotterdam
www.apocalyptica.com
[img][/im]
Woensdag 30 november
Het Finse trio Apocalyptica verzorgd op 30 november een eenmalig optreden in Paard van Troje. De band brak een jaar of tien geleden door met een set die toen vooral bestond uit covers van Slayer, Metallica en Sepultera. Het opvallende was dat de volledige band bestond uit 4 cellisten. Bombastische heavy metal zonder het gebruik van zelfs maar 1 gitaar. Het maakte de band opslag zowel een van de meest aparte als populairste metalbands ter wereld. Dat Apocalyptica zich zelf inmiddels heeft verlost van het imago van coverband bewijst zij op 30 november als ze in ‘t Paard spelen.
In de zomer van 1996, het moment dat Metallica zelf in een identiteitscrisis verkeerde, baarde een jonge Finse band veel opzien op verschillende rockfestivals. Zo speelde ze onder andere een opvallende cover van de hit Enter Sandman en andere klassiekers van Metallica en speedmetal groepen als Slayer. Het kwartet bestond uit cellisten en wist op ingenieuze wijze de harde metalriffs dusdanig te verweven met klassieke arrangementen dat ook niet metalfans zich interesseerden voor de muziek.
Alhoewel de succesvolle coveroptredens de band zeker geen windeieren hebben gelegd, heeft Apocalyptica zichzelf er voor behoed een gimmick te worden. Het inmiddels tot trio ingekrompen collectief put vandaag de dag dan ook uit meerdere muzikale vaten. Of zoals de bandleden het zelf zeggen: “Vroeger waren we creatief in het imiteren van het typische heavy metal gitaargeluid. Nu zijn we creatief met onze eigen muzikale opvattingen”. En die opvattingen en interesses zijn al even divers en niet voor de hand liggend als de band zelf. De muzikale invloeden van Apocalyptica reiken vandaag de dag van Russische symfonische ster Dmitri Schostakowitsch over doom metal tot aan opera. Het is dan ook moeilijk om Apocalyptica op dit moment onder te brengen in een bepaald genre. De bandleden zelf hebben echter wel een term bedacht die hun uniekheid moet dekken: Cello-Rock
Tijdens hun Europese tour doet Apocalyptica ook Nederland aan. Op 30 November kunnen zowel de liefhebbers van klassieke muziek, metalheads en iedereen die open staat voor iets nieuws genieten van een sfeervolle en intense show.
Entree: € 20,- / Voorverkoop bij Dagkassa Paard van Troje, Haags Uitburo, Ticket Service, Velvet Music Rotterdam
www.apocalyptica.com
[img][/im]
- arnibes
- Contacteer:
Re: Apocalyptica in paard van troje 30 nov
Ben ik het niet mee eens.Tony 2 Tone schreef:Fins Cello Rock Trio Apocalyptica in Paard van Troje
Woensdag 30 november
www.apocalyptica.com
[img][/im]
IK ber er wel.
- arnibes
- Contacteer:
Dit zou de setlist zijn geweest.dako schreef:Dat boeit me nog niet eens echt, ik vind hun eigen nummer ook prima te pruimen. Die met drums vind ik dik ok, die zonder drums net wat beter, alleen die zooi met zang kan me niet bekoren.
Path, altijd als eerst..
master of puppets
somewhere around nothing
fight fire with fire
faraway
quutamo
heat
distraction
betrayal
Unforgiven
life burns
for whom the bell tolls
prologue
fisheye
bittersweet
toen een nummer wat ik niet kende van 1 van de albums, seek & destroy
Inquisition symphony
en toegifts:
enter sandman
hall of the mountain king
Zoutloos en uitgekotst?Laus schreef:waarom boeken ze altijd van die zouteloze, uitgekotste dingen in het Paard.
Er zijn weinig bands zoals Apocalyptica, en al helemaal niet met zo'n enorm rossend geluid uit een stel van die Cello's, doe het ze maar eens na.
Nee, ik ben het niet met je eens.
De kerken laten we in de dorpen staan, de moskeeën blijven in Marrakesh
- metalen meisje
Dragahl schreef:[..]
Zoutloos en uitgekotst?
Er zijn weinig bands zoals Apocalyptica, en al helemaal niet met zo'n enorm rossend geluid uit een stel van die Cello's, doe het ze maar eens na.
Ik ook...
Hiervoor spelen ze op 29 november in België. In de Vooruit (jaah, uiteindelijk nog eens een concertje dat daar doorgaat).
-
Apo in 013 was idd een van de vetste optredens dit jaar..
Enne.. het boeit niet of ze nummers met zang spelen, ze hebben toch geen zanger erbij.. dus je hoort nix..
wat ik wel een naaistreek vind is dat bij een optreden in de 013 maar 3 cellisten aanwezig zijn.. En op Lowlands waren ze alle 4..:S
Enne.. het boeit niet of ze nummers met zang spelen, ze hebben toch geen zanger erbij.. dus je hoort nix..

wat ik wel een naaistreek vind is dat bij een optreden in de 013 maar 3 cellisten aanwezig zijn.. En op Lowlands waren ze alle 4..:S
Let's get one thing straight.. I'm not
- arnibes
- Contacteer:
llywando schreef:Apo in 013 was idd een van de vetste optredens dit jaar..
Als mevrouw een beetje had opgelet dan had je geweten dat 1 cellist ziek was.
Edit: 1 was er ziek en daarvoor was een vervanger. Dus van de 3 speelde er 1 niet.
Sufkutje dat ik ben.
Laatst gewijzigd door arnibes op za nov 05, 2005 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
apocaliptica bvbestaat nu ook uit 3 cellisten, er is er een weg gegaan namelijk. die vierde is niet echt een onderdeel van de band, maar soort van invaller laat maar zeggen. hij doet ook totaal geen show zit alleen maar.llywando schreef:Apo in 013 was idd een van de vetste optredens dit jaar..
- schizophrenia
-
Jij weet ongeveer hoe het in elkaar zit.valkyrian schreef:[..]
apocaliptica bvbestaat nu ook uit 3 cellisten, er is er een weg gegaan namelijk. die vierde is niet echt een onderdeel van de band, maar soort van invaller laat maar zeggen. hij doet ook totaal geen show zit alleen maar.
Apocalyptica bestaat uit Eicca, Paavo, Perttu en de band heeft ook een vaste drummer: Mikko. Tijdens de tour is er een vierde cellist mee, ex-bandlid Antero. Deze beste man 'zit niet alleen maar', maar speelt tijdens de show de sterren van de hemel.
31 maart 2005 in 013 was Perttu ziek.
"Doe zelf eens normaal man!"
-
- goddethroned
-
-
-
-
-
-
Ah, nou veel plezier dan woendag.dako schreef:Nee.
Ik zit anderhalve kilometer verderop in m'n eigen kot voor nop goedkoop bier te drinken, dara kan geen Apocalpyptica tegenop.
Maar het Paard ken ik wel, hoor. En ik weet ook wel dat je daar eerst lid moet worden.
Voor de subsidie, dat is.
Volgens mij klopt het echt niet wat je zegt, maar omdat je zo zeker van je zaak bent zal ik het nog wel uitzoeken, op stage gooien ze me dood met allerlei subsidieregelingen. Ik ga me nest opzoeken.
Fijne avond nog lieve kinderen van MF.
"Doe zelf eens normaal man!"
Als je de programmering in het Paard een beetje zou kennen dan snap je wat hij bedoelde. Een hoop 'veilige' acts en nooit eens iets gewaagds en nee, Apocalyptica is niet gewaagd.Dragahl schreef:[..]
Zoutloos en uitgekotst?
Vooral op het gebied van metal is het een drama. Eigenlijk met elk genre wat buiten suffe pop/singer song writers en dance valt is het drama.
- arnibes
- Contacteer:
Ik kende het nummer niet. En het klonk wel opzwependvalkyrian schreef:haha arnibes dwaas: wie gaat er nou pitten om the hall of the mountainking! ben je gek ofzo!

Het was een zeer geslaagd avondje. Erg vermakelijk vond ik de mensen die schijnbaar al vanaf 10 uur 's ochtends daar zaten.
Ik vond het erg dom dat je een halve meter van het podium moest staan terwijl er geen dranghekken oid waren.
Halverwege het optreden speelden ze nummers die in mijn oren teveel op elkaar leken.
En die gasten zijn geweldig op die cello's
- Kaleidoscope
- Contacteer:
arnibes schreef:[..]
Ik kende het nummer niet. En het klonk wel opzwepend
Het was een zeer geslaagd avondje. Erg vermakelijk vond ik de mensen die schijnbaar al vanaf 10 uur 's ochtends daar zaten.
Ik vond het erg dom dat je een halve meter van het podium moest staan terwijl er geen dranghekken oid waren.
Halverwege het optreden speelden ze nummers die in mijn oren teveel op elkaar leken.
En die gasten zijn geweldig op die cello's
weet je waarom je niet zo dicht bij t podium mocht komen, omdat er anders kans bestond dat je een strijkstok in je oog kreeg
-
Ik vond het optreden in Het Paard minstens net zo mooi als in Paradiso. Ik heb weer waanzinnig genoten (ondanks al die irritante kutmokkels die daar ook vooraan stonden). Ik vrees dat dit de laatste keer was voor dit jaar en ik kijk nu al weer uit naar hun volgende show in NL.
Path
Master of Puppets
Somewhere Around Nothing
Fight fire with fire
Quutamo
Heat
Betrayal
Nothing else matters
Hope
Life Burns
Fisheye
Bittersweet
Seek & Destroy
Proloque
Creeping Death
Inquisition Symphony
-------------------------
Enter Sandman
Refuse/ Resist
Hall of the mountain king
Apocalyptica Setlist Den HaagZorya schreef:Und? Wat was nou de setlist?
Ze hebben Heat toch wel gespeeld he?
Path
Master of Puppets
Somewhere Around Nothing
Fight fire with fire
Quutamo
Heat
Betrayal
Nothing else matters
Hope
Life Burns
Fisheye