Helheim

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
XnegativeX
Contacteer:

Helheim

Bericht door XnegativeX » ma aug 07, 2006 8:43 pm

Even weer een zeer ondergewaardeerde band onder de aandacht brengen.

Het Noorse Helheim bracht in 1993 hun eerste demo uit en heeft sinds dien al een redelijke lijst aan cd's op de markt gebracht. Maar ze zijn nooit echt door gebroken.

Demo '93 (Demo, 1993)
Nidr Ok Nordr Liggr Helvegr (Demo, 1994)
Jormundgand (Full-length, 1995)
Av Norrøn Ætt (Full-length, 1997)
Terrorveldet (EP, 1999)
Blod og Ild (Full-length, 2000)
Helsviti (EP, 2001)
Yersinia Pestis (Full-length, 2003)
The Journeys and Experiences of Death (Full-length, 2006)

Helheim werd eigenlijk altijd gezien als het kleine broertje van Enslaved en staat eigenlijk nog steeds in de schaduw van die band. Volledig onterecht...zeker tegenwoordig. Ten tijde van Jormundgard en Av Norrøn Ætt maakte men nog extreme vicking metal. Dus toen ging de vergelijking met Enslaved nog wel op. Hoewel Helheim toch wel anders klonk.
Maar in 2000 gooide Helheim het roer om in een wat meer experimentele richting. Op Blod og Ild was dat nog niet erg succesvol en ik had daar de hoop al een beetje opgegeven.
Maar tot mijn grote verbazing bracht men in 2003 Yersinia Pestis uit. Een monumentale cd die vicking metal en black metal mixte met allerlei invloeden die Helheim een totaal eigen geluid gaven.
Binnenkort komt het nieuwe album uit en wat ik er van heb gehoord klinkt zo mogelijk nog beter dan Yersinia pestis.
De rauwe vicking/black metal is nog steeds de basis, maar melodieuse solo's, trage doom passages, lichte industrial invloeden en ongewone songstructuren (denk ook aan Pieces Of Primal Expressionism van Mork gryning) geven Helheim echt een eigen gezicht.

Enslaved heeft z'n eigen weg gevonden maar Helheim ook. Geef deze band eens een kans.

http://www.helheim.com/
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

ketter

Bericht door ketter » ma aug 07, 2006 8:50 pm

Ik had ze live gezien in de effenaar samen met wat andere bands, maar heel bijzonder vond ik het eerlijk gezegd niet.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma aug 07, 2006 8:55 pm

Ik ook niet, gave malienkolders maar verder niet zo boeiend. Misschien nog eens proberen dan
Mediteren kun je leren!

iscariah

Bericht door iscariah » ma aug 07, 2006 9:54 pm

Geniale band, Yersinia Pestis is pure genialiteit.

sanguis
Contacteer:

Bericht door sanguis » ma aug 07, 2006 10:09 pm

Ik ken de band van afgelopen Incktswaertenacht editie en moet zeggen dat ik het het geen dat gebracht werdt erg goed kon waarderen.

Mortukai

Bericht door Mortukai » ma aug 07, 2006 11:47 pm

Ik heb Jormundgand en Av Norrøn Ætt hier liggen en dat zijn beide goede cd's

ik vind die clip van Jernskogen in dat bos ook bijzonder gaaf gemaakt trouwens

linkje:
http://helheim.com/video/Jernskogen.wmv
Http://www.myspace.com/mortukai

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y131/Ratje/Bo_EL_bannermc7.gif[/img]

NIBDEM

Bericht door NIBDEM » di aug 08, 2006 9:25 am

Yeah Helheim!

stelletje slaapkoppen...

Afbeelding

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » di aug 08, 2006 12:44 pm

Hmm, die vergelijking met Pieces of Primal Expressionism maakt me wel erg nieuwsgierig moet ik zeggen....
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Hub de Gallier
Contacteer:

Bericht door Hub de Gallier » di aug 08, 2006 5:13 pm

NIBDEM schreef:Yeah Helheim!

stelletje slaapkoppen...

Afbeelding
Hehehe, good old times :D

Heb trouwens nog niks van jouw en Tinus z'n fotoos gezien verder van dat tourtje.
www.hdgdistribution.com nu online!!!!

NIBDEM

Bericht door NIBDEM » di aug 08, 2006 5:47 pm

Hub de Gallier schreef:[..]
Hehehe, good old times :D

Heb trouwens nog niks van jouw en Tinus z'n fotoos gezien verder van dat tourtje.
zal ik wel een keertje op cd zetten voor je, kun je hem meenemen als je langskomt voor dat Amok artwork ;)

Hub de Gallier
Contacteer:

Bericht door Hub de Gallier » di aug 08, 2006 6:33 pm

Amok heeft een redelijk goede deal gekregen om die live-opnamen tesamen met de eerste 2 demos uit te brengen via een nieuw label van Guido (ex HHR/Karmageddon Media) en ik denk dat Radek er goed aan zou doen deze deal te sluiten want het ziet er goed en veelbelovend uit zover.

Trouwens, komende week heb ik de Nattkvad demos binnen, zal jou er ook een opsturen!
Ik zal tegen die tijd beginnen met veel reclame overal...misschien wil je wel een flyer in mekaar zetten voor de Nattkvad CD, maar hier spreek ik je nog wel over aan als je op msn bent!

Ben trouwens erg benieuwd naar die Helheim fotoos (om maar on topic te blijven hehe) want ik was zelf toch erg veel zat die dagen hahaha.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di sep 19, 2006 4:52 pm

De nieuwe Helheim is intussen binnen en het was zeker geen miskoop.
Deze cd heeft zeker meerdere luisterbeurten nodig om echt tot z'n essentie door te dringen maar ik kan nu al zeggen dat het een geweldig album is. Misschien nog wel beter als Yersinia Pestis. En die was al schitterend.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Judge M.
Contacteer:

Bericht door Judge M. » ma sep 25, 2006 12:38 pm

Hop, allemaal op vrijdag 3 november naar Dynamo dan:

http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic.php?t=19837

:)
[url=http://www.dynamo666.nl]Dynamo - the home of METAL[/url] | [url=http://www.lordsofmetal.nl]Lords of Metal - monthly metal e-zine[/url]

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma mar 10, 2008 8:18 pm

Hey Draconian, hoe klinkt Kaoskult?

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » ma mar 10, 2008 8:20 pm

XnegativeX schreef:Hey Draconian, hoe klinkt Kaoskult?
Daar kan ik je dalijk antwoord op geven. Ik heb nu net voor de eerste keer The Journeys and Experiences of Death in de cd-speler geduwd en daarna ga ik Kaoskult eens beluisteren. Zonde dat je niet in de Baroeg was trouwens, het was echt een geweldig optreden.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma mar 10, 2008 8:23 pm

Draconian schreef:[..]

Daar kan ik je dalijk antwoord op geven. Ik heb nu net voor de eerste keer The Journeys and Experiences of Death in de cd-speler geduwd en daarna ga ik Kaoskult eens beluisteren. Zonde dat je niet in de Baroeg was trouwens, het was echt een geweldig optreden.
Ik was het verdomme vergeten! :cry:

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » ma mar 10, 2008 9:38 pm

Zo, net The Journeys and Experiences of Death geluisterd en zoals wel verwacht, is dat een heerlijk, atmosferisch album. De eerste twee nummers moest ik er nog even inkomen, omdat de zang live toch wel wat anders klonk dan op het album, maar daarna vond ik ieder nummer zeer sterk.

Nu ben ik halverwege Kaoskult en die klinkt nog net wat beter, eigenlijk een logische opvolger waarin alle elementen van het vorige album nog net wat beter worden uitgewerkt. Zeker een aanrader dus!

Hub de Gallier
Contacteer:

Bericht door Hub de Gallier » di mar 11, 2008 5:36 pm

Heb zelf de nieuwe plaat een keer of 30 geluisterd nu....erg gaaf met veel verassingen t.o.v. eerder werk. Je hoort meteen dat het Helheim is maar toch is het muzikaal heel erg anders. Vooral het laatste nummer welke wel iets weg heeft van Gorgoroth's "Incipit Satan". Erg gaaf album in ieder geval.

XnegativeX
Contacteer:

Re: Helheim

Bericht door XnegativeX » zo mei 29, 2011 12:53 pm

Maar dit nieuwe album klinkt echt fantastisch! Heel vol en rijk aan ideeen. En toch blijft die echte viking sfeer gewaarborgd.

Helheim wordt altijd het kleine broertje van Enslaved genoemd maar voor mij hebben ze met dit nieuwe album een album uitgebracht dat het laatste album van Enslaved stof doet happen

enemy of reality

Bericht door enemy of reality » zo mei 29, 2011 6:51 pm

Ben heel erg benieuwd naar het nieuwe album. Zowel Kaoskult als de MCD Asgards Fall bevatten heerlijke staaltjes progressieve en epische vikingmetal...je hebt absoluut gelijk dat ze onterecht in de schaduw staan van Enslaved.

Hoe zijn ze live trouwens??

Gilbert
Lult over cdtjes

Bericht door Gilbert » zo mei 29, 2011 7:51 pm

enemy of reality schreef:Hoe zijn ze live trouwens??
Ruim drie jaar geleden waren ze erg goed. Zie: http://www.metalfan.nl/concertreviews.php?id=370. Sindsdien heb ik ze (helaas) niet meer live gezien.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 29, 2011 7:56 pm

XnegativeX schreef:Maar dit nieuwe album klinkt echt fantastisch! Heel vol en rijk aan ideeen. En toch blijft die echte viking sfeer gewaarborgd.

Helheim wordt altijd het kleine broertje van Enslaved genoemd maar voor mij hebben ze met dit nieuwe album een album uitgebracht dat het laatste album van Enslaved stof doet happen
Niet mee eens. Helheim kan prima naast Enslaved bestaan. Verschil is alleen dat Helheim wel voort blijft borduren op die vikingsound. Enslaved vernieuwt veel meer en dan ook in structurele zin. Prima band overigens, hoewel ik Enslaved wel een stuk vooruitstrevender en spannender vind.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » vr jun 24, 2011 10:39 am

Wat ik zo knap vind aan het nieuwe album is dat Helheim qua ideeen duidelijk niet blijft steken in oude stramienen maar dat ze tegelijkertijd wel de typische rauwe sfeer van hun oude werk weten te benaderen. Dus ze zijn wel vernieuwend maar zonder in te boeten aan rauwe kracht en zonder af te dwalen van hun black metal roots.
Ook blijf ik gek op bands die dit soort "naar kampvuur ruikende en naar rottend hout stinkende" vinking sfeertjes weten neer te zetten. En Helheim doet dat op dit album echt uitmuntend.

Plaats reactie