Daarop stond (o.a.) het nummer "Sans Revival" van hun laatste album "Offshore" (2006), erg mooi en sfeervol. Dus ik heb het hele album maar eens gedownload en raakte al gauw verslingerd aan het album.
De 'band' draait eigenlijk rond één persoon: Daniel Burton en op het Offshore album maakt een 15-tal muzikanten zijn/haar opwachting. Toch is de basis klassiek: dus gitaar, bas, zang en drums.
De muziek is zeeeeer sfeervolle (post-)rock met sfeervolle Floydiaanse gitaar uitwaaieringen en lekker lome (maar oh zo effectieve!) drum ritmes/gooves. Het heeft hier en daar wel wat weg van Katatonia, Anathema, Porcupine Tree, minus de Metal geluiden die die bands nog weleens hanteren. Ook muziek á la Godspeed You! Black Emperor/Explosions in the Sky hoor je erin terug.
Dus, rustig, sfeervol en uitgesponnen, soms lekker langgerekt. Het album bestaat uit 6 nummers of 'delen', want het is eigenlijk één lang muziekstuk (slechts 37 minuten helaas..). De muziek bevat zang, maar relatief weinig, want het eerste en laatste 'deel' (elk 9 minuten) zijn volledig instrumentaal. De zang die erin zit is dan ook wel weer prachtig ("Return of the Native"!). Het lukt me niet echt de muziek in woorden te omschrijven, dus luister zelf zou ik zeggen!
"Offshore" is werkelijk een ongelooflijk mooi, sfeervol en verslavend album, met terugwerkende kracht zonder enige twijfel mijn album van het jaar 2006! Groot was dus ook mijn ontgoocheling toen ik pas hoorde dat ze begin februari dit jaar nog in Nederland (in UTRECHT nota bene!

Anyway, luister en onderga!
www.myspace.com/earlydayminersband
www.earlydayminers.com