Segunda

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Bob
Berichten: 8642
Lid geworden op: di sep 30, 2003 1:18 pm

Segunda

Bericht door Bob » vr jan 04, 2008 7:33 pm

Ooit, vroegah, heb ik dit een keer geschreven:


Afbeelding
Segunda - Mirror

Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer

Vandaag bekieken we Segunda, melodieus kabaal uut Deventer. Ook deze band speelt progressieve metal zoals die de laatste jaren een handelsmerk is geworden in Nederland. Grappige waarneming is dat de (online) pers behoorlijk lovend is, maar zich weinig aan vergelijkingen durft te wagen. Segunda is dan ook geen flauw aftreksel van. En dat is goed.

Neem een stevige compositie van Symphony X en ros er eens flink met een stoomwals overheen. Segunda op z'n kortst. Segunda houd van bondigheid en hanteert een directe manier van componeren. Ook het Nederlandse Silent Edge zou je dan als een gelijke kunnen zien. Zonder fratsen. Daarom zijn ook de gitaren zo doeltreffend. Daarom klinken de keyboardpartijen ook zo compleet. Zichzelf niet verliezend in loze solo's, maar de juiste knopjes op de juiste momenten. Zo zou je "Faith" met zijn uitdagende intro haast als swingend kunnen omschrijven. Een belangrijk element is de zang van Mark Volmer. Vol en melodieus, zoals Jorn Lande en Russell Allen dat ook zo goed kunnen. Een overvloeiïng naar grunts is snel gemaakt.

De livetrack "The Sun Meets The Day" is epischer van opbouw en bewijst dat het quintet zich ook uitstekend kan profileren op het podium (hier te horen in Hedon, Zwolle). Andermaal vallen de vocalen in positieve zin op, evenals de gitaarsolo's die het nummer naar een climax tillen die nog minuten natrilt.

De productie is verre van middelmatig, maar een gitaargeluid met iets meer punch zou de band nog competenter maken. En dan kan het onderhandelen echt beginnen. Misschien hebben ze bij DVS Records een leuk voorstel?


http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=1641

Nu luister ik de demo voor het eerst weer eens (en een tweede keer, en een derde keer...). Eigenlijk sta ik versteld hoe vet het eigenlijk klonk voor een demo. Zodoende heb ik de website nog eens bezocht, maar daaruit valt niet zoveel af te leiden. Weet iemand of de band nog bestaat?

http://www.segunda.net/

Aesthetic
Berichten: 56
Lid geworden op: do apr 07, 2005 10:21 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Aesthetic » zo jan 06, 2008 11:38 pm

Jep, deze lui bestaan nog zeker. Ze gaan 15 januari optreden in Nijmegen bij Kaf en Koren.

Plaats reactie