Paar vragen voor gitaristen

Wil je wat verkopen, of zoek je juist een plaat?
Of zoek je bandleden? Hier kan je het vragen.
Plaats reactie
Metall

Paar vragen voor gitaristen

Bericht door Metall » vr okt 08, 2010 4:55 am

Gisteren heb ik een professionele elektrische gitaar met versterker en accessoires (Yamaha TG121U) gehaald bij de Lidl. De meegeleverde gebruiksaanwijzing is minder professioneel. Er staan tekeningen in van onderdelen die ik echt niet kan terugvinden op de gitaar. Verder worden dingen die in de folder staan niet uitgelegd. Wat bedoelt men met Vintage tremolosysteem, 1 single coil, 2 humbucker pick-ups, vintage knoppen?

Het is lastig om de snaren goed in te drukken als je akkoorden wilt spelen. Ik heb wat inbusboutjes bijgedraaid zodat de snaren lager komen te staan maar dat helpt niet veel. Nog steeds striemen in de vingertoppen. Is dat normaal?

number_17

Re: Paar vragen voor gitaristen

Bericht door number_17 » vr okt 08, 2010 8:15 am

Gitaarspelen is pijnlijden de eerste weken.
De striemen op je vingers is volkomen normaal. Wen ook maar vast aan de gedachte dat er eelt zal komen te staan.

Alles met vintage is niet meer van een leuke reclame term. Knoppen zijn die dingen waar je aan kunt draaien voor volume. Tremolo is de hendel waarmee je de snaren kunt buigen.
Die coil en humbucker zijn de elementen. Die liggen in de body onder de snaren (die langwerpige dingen), op de plek waar je ook de snaren aanslaat. Deze vangen het geluid op.
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

Tonger
Contacteer:

Bericht door Tonger » vr okt 08, 2010 9:01 am

Denk er om dat je de snaren niet te ver naar beneden (richting de hals) afstelt, anders kunnen ze er tegenaan kletteren/klapperen.

Als je van plan bent om les te nemen, bedenk dan wel van tevoren wat voor soort les je wilt. Wat wil je leren?
gelikte heavy metal loopjes en toonladders --> neem een goede leraar
Black metal beukerij --> kies iemand die je de basisakkoorden enzo aanleert
http://www.metalization.nl - independent non-profit agency supporting high quality underground metal

Blutengel

Bericht door Blutengel » vr okt 08, 2010 10:02 am

Les 1, blijf met je poten van de stelschroeven af! Binnen de kortste keren verneuk je je gitaar. (blijf helemaal van de stelschroef van de hals af!!!)

De reden de snaren zo hoog liggen: Of te dikke snaren, te verhelpen door er een setje 009 (de dealert weet wel wat dat is) op te zetten, of het is een euvel van de gitaar. Ik wil je vreugde en pret niet bederven, maar bij de Lidl koop je geen 'professionele' spullen, en al zeker geen gitaar. Je moet er van uitgaan dat een beetje goed speelbare gitaar begint bij een 500 tal euro. Die goedkope dingen is om wat te leren spelen of als decoratie, maar het leren spelen gaat dan inderdaad gepaard met zere vingers wegens verkeerde afstelling.

En zoals Nr.17 al zei, bereid je maar voor op lekkere dikke plakken eelt op je vingertoppen, die na de eerste weken ook nog eens fijn beginnen te vervellen. Wie mooi wilt spelen, moet pijn lijden ;-)))

bloeding

Bericht door bloeding » vr okt 08, 2010 3:01 pm

Blutengel schreef:Je moet er van uitgaan dat een beetje goed speelbare gitaar begint bij een 500 tal euro.
geloof dat die van peter(portall) idioot duur was met 5 duizend piek bijna.
heb je wel een handgemaakt berry rico jr, maar goed. 5 fucking duizend piek.
ik vind het nogal wat [headbang]
www.portall.net
www.myspace.com/portall

metallicattim
Contacteer:

Bericht door metallicattim » vr okt 08, 2010 3:17 pm

Blutengel schreef:Les 1, blijf met je poten van de stelschroeven af! Binnen de kortste keren verneuk je je gitaar. (blijf helemaal van de stelschroef van de hals af!!!)

De reden de snaren zo hoog liggen: Of te dikke snaren, te verhelpen door er een setje 009 (de dealert weet wel wat dat is) op te zetten, of het is een euvel van de gitaar. Ik wil je vreugde en pret niet bederven, maar bij de Lidl koop je geen 'professionele' spullen, en al zeker geen gitaar. Je moet er van uitgaan dat een beetje goed speelbare gitaar begint bij een 500 tal euro. Die goedkope dingen is om wat te leren spelen of als decoratie, maar het leren spelen gaat dan inderdaad gepaard met zere vingers wegens verkeerde afstelling.

En zoals Nr.17 al zei, bereid je maar voor op lekkere dikke plakken eelt op je vingertoppen, die na de eerste weken ook nog eens fijn beginnen te vervellen. Wie mooi wilt spelen, moet pijn lijden ;-)))
Ja en nee... ik heb leren gitaar spelen op een akoustische gitaar van 50 euro. Ik speelde 4 tot 5 uur per dag en heb na 1 jaar een elektrische gekocht, een jaar later pas mn huidige fatsoenlijke gitaar.
Om te leren spelen en te kijken of gitaar spelen je wel goed ligt, is een gitaar van 200 euro prima. Ik persoonlijk zou een 2e hands gekocht hebben, een gitaar gaat niet snel kapot, dus 2e hands is prima en zo krijg je een betere gitaar voor minder geld. Een 2e hands van 200 euro is immers veel meer waard nieuw. Als beginner heb je natuurlijk ook veel minder (geluids)eisen, dus maakt het echt niet uit dat je een el-cheapo bespeelt.

Daarnaast zoals blutengel al zegt, professioneel, lidl, yamaha en gitaar horen niet in 1 zin te staan!
I've lost
all my beliefs
to a world
of hypocrisy

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » vr okt 08, 2010 3:51 pm

Niet om vervelend te zijn maar Yamaha maakt prima instrumenten en zo ook gitaren.
Er zijn zat gitaristen die op een Yamaha gitaar spelen en mijn beginners gitaar was ook een Yamaha alleen dan niet van de Lidl.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr okt 08, 2010 6:10 pm

Als jan de zwerver een gitaar koopt van 50 euro, en hiermee op een straathoek liedjes speelt en geld binnen haalt.... dan heeft hij toch een professionele gitaar?
ik snap de hele term 'professionele gitaar' niet. Een professionele gitarist daarentegen.... en dan maakt het niet uit wat voor gitaar hij heeft.

Blutengel

Bericht door Blutengel » vr okt 08, 2010 10:45 pm

Jan-Willem schreef:Niet om vervelend te zijn maar Yamaha maakt prima instrumenten en zo ook gitaren.
Er zijn zat gitaristen die op een Yamaha gitaar spelen en mijn beginners gitaar was ook een Yamaha alleen dan niet van de Lidl.
Klopt helemaal.

Denon maakt ook high end audio apparatuur, zelfs een geweldige midline, maar de goedkopere audio van Denon is gewoon troep. Kwaliteit kost geld, welke naam er ook op staat. Dus een dure Yamaha is een goeie gitaar, een middenklassen gitaar van Yamaha is nog steeds een goeie gitaar, maar een cheap ass gitaar van bij de Lidl waar Yamaha opstaat ( of voor mijn part Gibson, of Fender, of welk merk dan ook) blijft een cheap ass gitaar van bij de Lidl. Je krijgt wat je betaalt: Weinig

Metall

Bericht door Metall » za okt 09, 2010 5:35 am

Bedankt voor al jullie reacties. Dat je voor 199 euro geen topgitaar koopt en dat zere vingers in het begin onvermijdelijk zijn, is mij duidelijk.
Als je van plan bent om les te nemen, bedenk dan wel van tevoren wat voor soort les je wilt. Wat wil je leren?
gelikte heavy metal loopjes en toonladders --> neem een goede leraar
Black metal beukerij --> kies iemand die je de basisakkoorden enzo aanleert
Een stuk of 30 basisakkoorden op gitaar spelen, is wat ik in eerste instantie zou willen leren.

Metall

Bericht door Metall » zo okt 10, 2010 8:07 am

Blutengel:
Les 1, blijf met je poten van de stelschroeven af! Binnen de kortste keren verneuk je je gitaar. (blijf helemaal van de stelschroef van de hals af!!!)
Die laatste stelschroef had ik gelukkig nog niet ontdekt. :)

Verder wel behoorlijk zitten klooien. Onder meer omdat ik dacht dat er iets mis was met de lage E-snaar. Als open snaar goed gestemd, maar alle andere tonen met die snaar vielen te hoog uit.

Inmiddels denk ik dat het ligt aan het indrukken van de snaar. Als je hem helemaal tot de bodem indrukt waren en zijn de tonen te hoog. Als je hem minder diep indrukt zijn de tonen correct. Je ziet het ook bij de A-snaar, maar dan in veel mindere mate. Bij de hogere snaren lijkt de druk op de snaren niet van invloed te zijn op de toonhoogte.
Kan dat kloppen? :?

Een ander probleem (ook op toetseninstrumenten) is dat mijn vingers nogal breed zijn. Het A-akkoord volgens het boekje spelen met drie vingers zonder onbedoeld omliggende snaren te dempen, lukt gewoon niet. Met twee vingers gaat het prima. Weten jullie aangepaste notaties voor mensen zoals ik?
Laatst gewijzigd door Metall op zo okt 10, 2010 8:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jellhammer

Bericht door jellhammer » zo okt 10, 2010 8:47 am

Als de tonen niet klinken zoals ze horen te klinken, dan is waarschijnlijk je hals krom, en moet hij uit gebalanceerd worden. Daar is die stelschroef achter in de hals voor. Kan ook aan je frets liggen, dat die niet helemaal goed afgewerkt zijn of gewoon te laag of te hoog zitten. Wat je nog wel eens tegenkomt bij een budget gitaar. Ik zou eens bij een muziek winkel langs gaan als ik jou was.

Wat die akkoorden betreft, tja zo heb ik het mij zelf ook aangeleerd, en zelfs toen ik les had deed ik dat zo, omdat de enigste akkoord was waar ik dat probleem ook mee had, maar mijn leraar daar geen bezwaar tegen had. Als het akkoord goed klinkt, voorzie ik geen problemen, zij hij altijd. Op internet staat natuurlijk genoeg info op, maar en stukje begeleiding is niks mis mee, maar als je alleen wat akkoorden zou willen leren spelen zou je ook een boek kunnen halen bij de muziek winkel. Mogelijkheden genoeg dacht ik.
http://www.insidiaemetal.com -----> Progressive Modern Metal

Metall

Bericht door Metall » wo okt 13, 2010 7:10 am

Blutengel:
De reden de snaren zo hoog liggen: Of te dikke snaren, te verhelpen door er een setje 009 (de dealert weet wel wat dat is) op te zetten, of het is een euvel van de gitaar.
De meegeleverde reservesnaren zijn ‘009 super light’ dus vermoedelijk zal het daar wel niet aan liggen.

Jellhammer:
Als de tonen niet klinken zoals ze horen te klinken, dan is waarschijnlijk je hals krom, en moet hij uit gebalanceerd worden. Daar is die stelschroef achter in de hals voor. Kan ook aan je frets liggen, dat die niet helemaal goed afgewerkt zijn of gewoon te laag of te hoog zitten. Wat je nog wel eens tegenkomt bij een budget gitaar. Ik zou eens bij een muziek winkel langs gaan als ik jou was.
Al was het alleen maar om uit te proberen of het op een duurdere gitaar beter gaat.
Wat die akkoorden betreft, tja zo heb ik het mij zelf ook aangeleerd, en zelfs toen ik les had deed ik dat zo, omdat de enigste akkoord was waar ik dat probleem ook mee had, maar mijn leraar daar geen bezwaar tegen had. Als het akkoord goed klinkt, voorzie ik geen problemen, zij hij altijd. Op internet staat natuurlijk genoeg info op, maar en stukje begeleiding is niks mis mee, maar als je alleen wat akkoorden zou willen leren spelen zou je ook een boek kunnen halen bij de muziek winkel. Mogelijkheden genoeg dacht ik.
Ik heb al een boek gehaald maar het lukt niet om de akkoorden consequent zuiver te spelen.

De lage (qua toonhoogte) E-snaar naar beneden stemmen op D, onder de G-B-E snaren een wattenschijfje stoppen, met de linkerduim de andere drie snaren tegelijk indrukken, dan lijkt het nog ergens op. Bluesliedjes spelen lukt redelijk goed op die manier.

Lastig instrument!

Blutengel

Bericht door Blutengel » wo okt 13, 2010 11:17 am

alle begin is moeilijk ;-)

jellhammer

Bericht door jellhammer » wo okt 13, 2010 5:43 pm

Tja, er word nog wel eens gedacht dat het simpel is en dat je zo even gitaar speelt......niet dus.
Het kost veel tijd en je moet ook zeker geduld hebben, als dat niet hebt word het een lastig geval.
Veel mensen die ik wel les heb gegeven haakten al snel af toen ze er achter kwamen dat het teveel
moeite ging kosten om iets te leren.

Als het goed is zul je na een aantal weken wel verbetering zien bij je zelf. Zo niet dan zul je toch even moeten
nadenken of dit wel het instrument is voor jou. Het is een kwestie van doorzetten en elke dag even oefenen, al is
het maar een kwartier of een half uurtje. Succes.
http://www.insidiaemetal.com -----> Progressive Modern Metal

Metall

Bericht door Metall » zo okt 17, 2010 6:25 am

jellhammer schreef:Tja, er word nog wel eens gedacht dat het simpel is en dat je zo even gitaar speelt......niet dus.
Het kost veel tijd en je moet ook zeker geduld hebben, als dat niet hebt word het een lastig geval.
Veel mensen die ik wel les heb gegeven haakten al snel af toen ze er achter kwamen dat het teveel
moeite ging kosten om iets te leren.

Als het goed is zul je na een aantal weken wel verbetering zien bij je zelf. Zo niet dan zul je toch even moeten
nadenken of dit wel het instrument is voor jou. Het is een kwestie van doorzetten en elke dag even oefenen, al is
het maar een kwartier of een half uurtje. Succes.
Bedankt. Ik ben naar een muziekwinkel geweest en heb daar verschillende gitaren uitgeprobeerd. Volgens de verkoper zou het verstandig zijn om een akoestische gitaar aan te schaffen en daar eerst de basisdingen op te leren.

Intussen blijf ik thuis pielen. Eén hardnekkig probleem: het indrukken van een lage (qua toonhoogte) snaar met de wijsvinger lukt niet zonder dat de kop van het corresponderende middenhandsbeentje onbedoeld de hoge E-snaar dempt. Er is blijkbaar iets mis met de manier waarop ik de gitaar vasthoud.

Begeleiding van een zeer ervaren leraar is de beste en snelste manier om goed gitaar te leren spelen, is mijn conclusie.

nadenken of dit wel het instrument is voor jou.
Wat ik vrijwel blindelings op piano (en orgel en keyboards) kan vinden, wil ik ook op gitaar kunnen uitvoeren. Dat is juist de uitdaging!

Vlekkie

Bericht door Vlekkie » zo okt 17, 2010 2:29 pm

Als je vermoed dat je problemen hebt met je houding, dan zou ik snel een goede leraar zoeken.

Zo had ik zelf 2 jaar last van een verkeerde houding, waardoor ik mijn pols niet goed gebruikte maar mijn bovenarm. Dit leverde dus veel pijn en kramp op (naast de nodige frustriatie). Nu heb ik een goede leraar die het probleem heeft ontdekt, en met een nieuwe houding lukt het veel beter. Het is alleen lastig om niet terug te vallen in mijn oude houding.

Daarom is het handig om een goede leraar te vinden, zodat je je zelf geen verkeerde houding aanleert, want afleren is nog veel lastiger!
2/6: Fortarock festival
30/6: Houten Deathfest
28/09: Secrets of the Moon
06/10: Overkill
26/10: Aurora Infernalis
14/12: Eindhoven Metal Meeting

Metall

Bericht door Metall » ma okt 18, 2010 3:08 am

Vlekkie schreef:Als je vermoed dat je problemen hebt met je houding, dan zou ik snel een goede leraar zoeken.

Zo had ik zelf 2 jaar last van een verkeerde houding, waardoor ik mijn pols niet goed gebruikte maar mijn bovenarm. Dit leverde dus veel pijn en kramp op (naast de nodige frustriatie). Nu heb ik een goede leraar die het probleem heeft ontdekt, en met een nieuwe houding lukt het veel beter. Het is alleen lastig om niet terug te vallen in mijn oude houding.

Daarom is het handig om een goede leraar te vinden, zodat je je zelf geen verkeerde houding aanleert, want afleren is nog veel lastiger!
Dank je. Zoals het nu gaat schiet het niet op. Bovendien krijg ik kramp in de onderarm en zelfs pijn in de nek.

Plaats reactie