In zijn vroege werk schreef Scelsi vooral binnen de veelheid aan stijlen die in de twintigste eeuwse avant-garde ontstonden, waaronder twaalftoonsmuziek, impressionisme, neoclassicisme en futurisme. Al deze stijlen waren voor hem echter een doodlopende weg. Geïnspireerd door zijn interesse in yoga, Hindoeïstische kosmologie en theosofie zocht Scelsi naar een muziek die een uitdrukking zou zijn van een hogere kosmische eenheid (het Hindoeistische concept Anahata). Deze uitdrukking vond hij door een steeds sterkere focus op muziek als pure klank, timbre en verkenning van boventoonstructuren. In zijn volwassen werken benadert Scelsi tonen dan ook niet langer als bouwstenen in een grotere structuur die hun betekenis enkel verkrijgen uit relaties met andere tonen, maar als fenomenen an sich. Melodieën worden dusdanig versimpeld dat er uiteindelijk nog maar enkele tonen overblijven. Wat Scelsi met dit zeer beperkte notenmateriaal doet is echter ongelooflijk. Hij breekt iedere noot als het ware ´open´ en laat zien dat er in een enkele noot een kosmos op zich te vinden is. Letterlijk is de muziek weliswaar (bijna) monotoon, maar door constante wisselingen in instrumentatie, speeltechniek, microtonale inflectie en octaafverdubbeling gaat er een ontzagwekkende kracht en dynamiek vanuit.
Enkele favoriete werken (hiervoor geldt hetzelfde als voor Sunn O))) albums: maximum volume yields maximum results

Hymnos: http://www.youtube.com/watch?v=f1n-DQonQhs
Aion: http://www.youtube.com/watch?v=wEQ8QhEDSH0
Hurqualia (a different realm): http://www.youtube.com/watch?v=4QGerFh-IDI
Quattro Pezzi (su una nota sola): http://www.youtube.com/watch?v=7xIRbD8m ... re=related
Uaxuctum: http://www.youtube.com/watch?v=Hc_08a0s ... re=related