Ik heb net even een search query uitgevoerd op het forum en tot mijn vreugde hadden in ieder geval al een paar mensen van deze band gehoord: Leprous. Desalniettemin ben ik van mening dat ze wel een eigen topic verdienen.
Alle bandleden stammen uit hetzelfde dorp waar ook Ihsahn (Emperor) vandaan komt: Notodden. Deze link gaat nog wat verder: de bandleden van Leprous hebben namelijk ook al eerder als live-band gefunctioneerd voor Ihsahn. Logischerwijs kunnen ze wel wat met hun instrumenten, maar onder hun eigen naam maken ze ook verdomd goede muziek.
Goed, mensen die het drieluik van Ihsahn kennen, kunnen iets in diezelfde stijl verwachten van Leprous, maar hun muziek slaat weer een net iets andere richting in. Voorbeeldje van hun laatste album, het nummer "Forced Entry": is dit nu de Noorse Shining die ik hoor spelen?
Ik zat me laatst ook af te vragen wanneer Disillusion met een nieuw album komt, omdat dat ook een behoorlijk eigenzinnige band is die het experiment niet vreest. Mijn wachten werd beloond, maar dan in de vorm van Bilateral, het derde album Leprous, dat dit jaar is uitgekomen. Afwisseling, catchy deuntjes, wat technische oefeningen: het verveelt mij in ieder geval geen seconde. Sterker nog: dit is in mijn ogen het beste album dat dit jaar is uitgekomen (en ik heb beluisterd). Ik zet het gerust een paar keer op repeat; de nummers hebben ieder hun eigen ding (bijvoorbeeld die keyboard solo op "Waste of Air"... bizar!), maar bevatten telkens ook weer nieuwe dingen.

Samengevat: Leprous staat voor progressive metal met een interessante inslag. Dat is, experimenteel en afwisselend. Plus acht-snarige gitaren (voeg de Meshuggah-referentie maar in; hij is terecht), trompet op twee nummers en Ihsahn die ook nog even meelalt. Ik lust er wel pap van! Eigenlijk wil ik nog veel meer zeggen, maar luisteren overtuigt mijns inziens beter. Ergo: gaat dit luisteren en raakt overtuigd!
Hopelijk worden er nog wat jaarlijstjes veranderd.

Bovenstaand de clip van één van de korste nummers ("Restless") van Bilateral die in ieder geval een indicatie geeft van Leprous' gaafheid. Let wel dat er ook nog nummers van acht en tien minuten op het album staan, die nog wat verder gaan dan dit.
Als extra bonus nog even een gitaarsolo (vanaf 2:20) met assistentie van Ihsahn (de derde hand).
Links
> Metal-Archives
> Wikipedia
> MySpace
> Homepage
> Last.fm
> YouTube
Concerten
> 13 januari, Eindhoven (Dynamo), € 17,50, samen met Amorphis en The Man-Eating Tree [ Last.fm | Dynamo ]
> 15 januari, Hengelo (Metropool), € 19,00, samen met Amorphis en The Man-Eating Tree [ Last.fm | Metropool ]