Persistence schreef:
A) Het christendom bestaat 600 jaar langer dan de islam, het christendom heeft meer tijd gehad om zichzelf te vernieuwen (wat is vernieuwing, daar kan over gediscussieerd worden gezien de strafbare feiten van de kerk in de laatste 100 jaar, inclusief de dubieuze rol van het Vaticaan, m.n. paus Pius XII, tijdens de tweede wereldoorlog).
B) Niets is een lineair proces, kijk maar naar Anders Breivik en zijn fanclub. Ook Christenenen kunnen de terrorist uithangen.
Ik geloof dat niemand echt leest wat ik schrijf.... Ik schrijf:
Natuurlijk. Is het in proportie met de hoeveelheid blinde orthodoxie, geweld, ostracisme, vrouwonvriendelijkheid, homohaat en andere onwenselijke patronen die het christendom propageert in vergelijking met de islam? Ik zou zeggen doe je ogen open.
En dat er redenen zijn dat de ene religie 'verlichter' is dan de ander lijkt me duidelijk. Waarom dat een argument zou zijn in deze discussie is me niet duidelijk. En ja, strafbare feiten, rol van de kerk in WO2, ja. Zoals ik meerdere malen zei, er is genoeg commentaar te leveren. Ik zou ook een anti-amateur-voetbalclub band kunnen oprichten (genoeg corruptie, geweld, discriminatie daar) of, als t op grotere schaal moet zijn, een anti-kapitalisme band (extreme corruptie, belastingontduiking, slavernij, milieuvervuiling, moorden etc etc)
Ik geloof dat er tot nu toe geen bevredigend antwoord wordt gegeven op mijn stelling.