Textures live @ Neushoorn Leeuwarden 21-4-2017

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
MetalDelight

Textures live @ Neushoorn Leeuwarden 21-4-2017

Bericht door MetalDelight » vr apr 21, 2017 10:50 am

Vanavond Textures, Extremities en Exist Immortal in de Neushoorn te Leeuwarden.

Met een vriendenclubje present en best zin in!
Het is al weer een tijdje geleden dat ik ze zag en met het meesterwerk Phenotype op zak ben ik benieuwd naar hoe de band het er nu live van afbrengt. Ik herinner me het nog goed, jaaaaaren geleden speelde Textures ook in Leeuwarden, op een zolder van een kroeg, in de eerste bezetting ten tijde van Polars. Wat een overdonderende en indrukwekkende show was dat zeg!

MetalDelight

Re: Textures live @ Neushoorn Leeuwarden 21-4-2017

Bericht door MetalDelight » za apr 22, 2017 12:24 pm

We hebben ons gisteravond opperbest vermaakt!
Met beide support acts was ik tot een aantal weken terug onbekend maar in aanloop naar gisteravond toch "onderzoek" gedaan en wat ik op het www tegen kwam klonk prima.

Weliswaar zitten alle 3 de bands in hetzelfde (sub)genre maar gisteravond vulde men elkaar prima aan.
Het Londense Exist Immortal is een leuke opwarmer. Duidelijke instrumentbeheersing en voldoende dynamiek om de aandacht vast te houden.
Men weet het publiek nog niet echt in beweging te krijgen maar de band maalt er niet om en geeft gedurende het dik half uur dat men mag spelen vol gas.

Ik maak live voor het eerst kennis met het Nederlandse Extremities.
Om maar met de deur in huis te vallen, een talentvolle band.
Een mix van Meshuggah, Textures, Tesseract wordt zonder genade over ons heen gestort.
Geniaal zijn de subtiele, dynamische momenten waarop de band even gas terugneemt, bijna stil valt, een melancholische solo loslaat, om vervolgens de beuk er weer in te gooien. Heerlijk!

Wat mij betreft zijn de kenmerkende elementen bij dit type bands vaak de notenkeuze en ritmiek. Dissonant, jazzy/fusion-achtig, melancholisch, toch net even anders dan bij Thrash bands bijvoorbeeld.
Textures weet als geen ander deze elementen te gebruiken en te vertalen naar steengoede songs.
Ik heb de band in alle bezettingen gezien (o.a. 2004 en 2006) en nimmer stelde Textures teleur, integendeel.
Gisteravond was dat niet anders. Trommelaar Stef Broks strooit met complexe dumpatronen die toch op hun plaats vallen.
Beide gitaristen riffen er lustig op los, de bassist dreunt er onderdoor, de toetsenist vult de gaten met schitterende lagen en zanger Daniël de Jong neemt ons op sleeptouw door deze muzikale landscapes.
Reaching Home (wordt met gejuich onthaald) en Awake vormen twee hoogtepunten maar eigenlijk geldt dat voor de gehele set.
Gaaf aan het huidige Textures is dat gitarist Joe Tal af en toe heerlijke solo's laat horen, een welkome aanvulling.
Tot een echte pit komt het vanavond niet maar de redelijk volle zaal uit haar waardering wel luidkeels, het is genieten.

Textures is door de jaren heen van een "stel jonge honden" band uitgegroeid tot een professioneel collectief.
Daarnaast zijn de leden ontzettend spontaan en zodoende volgen er na de show nog een paar leuke gesprekken.
Eigenlijk verdiend deze band een (veel) groter publiek. Wellicht kan men dat publiek tijdens het komende festivalseizoen bereiken wanneer men o.a. terugkomt naar Leeuwarden voor een show op Into The Grave.
Wij zullen er zijn.

Setlist Textures:
- Drive
- Regenesis
- Storm Warning
- New Horizons
- Shaping A Singel Grain Of Sand
- Reaching Home
- Illuminate The Trail
- Awake
- Transgression
- Singularity