Nabranders 2024
Nabranders 2024
Kennen jullie dat? Maak je eind december een mooie jaarlijst van je favoriete metal-albums van het jaar, kom je er in januari daarop achter dat je een toch een hoop moois gemist hebt.
Belangrijke hobby voor mij is werkelijks recensies bijhouden via Engels- en Duitstalige online-platforms waarop goed geschreven wordt.
Mijn favorieten zijn AngryMetalGuy, YourLastRites, Invisible Oranges, The Sleeping Shaman, Musik Reviews, Powermetal.de en Metal.de. In plaats om op grote gemiddelde scores af te gaan a la IMDB en Rotten Tomatoes voor film en televisie ga ik toch liever af op eloquente, goed-beluisterde recensenten met een soortgelijke smaak als ik zelf.
Jaarlijks komen zo een prima selectie albums tot mij, maar je tegelijkertijd beperk je je tot een blikveld van een selecte groep recensenten.
Welke albums hebben jullie vorig jaar van 2024 gemist (of het jaar daarvoor)?
Belangrijke hobby voor mij is werkelijks recensies bijhouden via Engels- en Duitstalige online-platforms waarop goed geschreven wordt.
Mijn favorieten zijn AngryMetalGuy, YourLastRites, Invisible Oranges, The Sleeping Shaman, Musik Reviews, Powermetal.de en Metal.de. In plaats om op grote gemiddelde scores af te gaan a la IMDB en Rotten Tomatoes voor film en televisie ga ik toch liever af op eloquente, goed-beluisterde recensenten met een soortgelijke smaak als ik zelf.
Jaarlijks komen zo een prima selectie albums tot mij, maar je tegelijkertijd beperk je je tot een blikveld van een selecte groep recensenten.
Welke albums hebben jullie vorig jaar van 2024 gemist (of het jaar daarvoor)?
Re: Nabranders 2024
Zo miste ik in 2023 het fantastische album van NOOR, 'Mother's Guilty Pleasure Part One', een fenomenaal technische en harde powermetal-plaat uit Frans Canada, in de stijl van de beste moderne en klassieke US Metal-bands (Sanctuary, Nevermore, Silver Talon, Crimson Glory). Met terugkerende kracht mijn favoriete album van 2023.
Wat betreft 2024:
- Nemedian Chronicles - The Savage Sword
Authentieke en serieuze powermetal uit Frankrijk op de leest van eind jaren '90 Blind Guardian. De band zingt net als genre-genoten Vanquisher en Eternal Champion over Conan The Barbarian. Chique album waarin de materie op een volwassenen manier wordt benaderd. Niet supertechnisch of rauw, maar wel veel melodie en op geen enkel moment kitscherig.
- Oak, Ash & Thorn - Our Grief Is Thus
Folkige death/powermetal met veel doom-invloeden. De cleane vocalen (die er naast grunts zijn) doen erg aan ICS Vortex denken. Sowieso heeft deze Amerikaanse band wel wat weg van oude Borknagar, maar qua melodieën ook van Hammers Of Misfortune en Slough Feg, met wat snufjes Falconer. Heel vergelijkbaar wat dat betreft met Wandering Oak, die afgelopen jaar mijn nummer 1-album van 2024 afleverden. Oak, Ash & Thorn is een stuk toegankelijker, met de pakkendheid en frivoliteit van moderne Amerikaanse powermetalbands als Lör, Ravenous en Wilderun.
- Aklash - Reincarnation
Bij de toelichting van mijn jaarlijst mopperde ik over het feit dat maar weinig metalbands de instrumentale vernieuwing van extreme metal combineren met de cleane vocalen van power/heavy-metal. Op de valreep van het jaar vond ik uitzonderingen. Bovenstaande Oak, Ash & Thorn is er een, maar ook de Britse progressieve blackmetalband Aklash. 'Reincarnation' doet wat denken aan de twee Black Meddle-albums die Nachtmystium meer dan vijftien jaar geleden maakte: black met power/heavy- en post-punk-vocalen gecombineerd. Luister maar eens naar het The Cult-achtige refrein op het tielnummer. Fel, pakkend en subgenre-overstijgend album.
- Hyloxalus - Make Me The Heart Of The Black World
Hele originele band met zangeres. Klinkt als een eigenzinnige extreme metal-versie van symphonische powermetal met vrouwelijke vocalen. Geen enkele band klinkt als Hyloxalus.
Al deze vier albums hadden eigenlijk in de top 15 van mijn 2024-jaarlijst moeten staan.
Wat betreft 2024:
- Nemedian Chronicles - The Savage Sword
Authentieke en serieuze powermetal uit Frankrijk op de leest van eind jaren '90 Blind Guardian. De band zingt net als genre-genoten Vanquisher en Eternal Champion over Conan The Barbarian. Chique album waarin de materie op een volwassenen manier wordt benaderd. Niet supertechnisch of rauw, maar wel veel melodie en op geen enkel moment kitscherig.
- Oak, Ash & Thorn - Our Grief Is Thus
Folkige death/powermetal met veel doom-invloeden. De cleane vocalen (die er naast grunts zijn) doen erg aan ICS Vortex denken. Sowieso heeft deze Amerikaanse band wel wat weg van oude Borknagar, maar qua melodieën ook van Hammers Of Misfortune en Slough Feg, met wat snufjes Falconer. Heel vergelijkbaar wat dat betreft met Wandering Oak, die afgelopen jaar mijn nummer 1-album van 2024 afleverden. Oak, Ash & Thorn is een stuk toegankelijker, met de pakkendheid en frivoliteit van moderne Amerikaanse powermetalbands als Lör, Ravenous en Wilderun.
- Aklash - Reincarnation
Bij de toelichting van mijn jaarlijst mopperde ik over het feit dat maar weinig metalbands de instrumentale vernieuwing van extreme metal combineren met de cleane vocalen van power/heavy-metal. Op de valreep van het jaar vond ik uitzonderingen. Bovenstaande Oak, Ash & Thorn is er een, maar ook de Britse progressieve blackmetalband Aklash. 'Reincarnation' doet wat denken aan de twee Black Meddle-albums die Nachtmystium meer dan vijftien jaar geleden maakte: black met power/heavy- en post-punk-vocalen gecombineerd. Luister maar eens naar het The Cult-achtige refrein op het tielnummer. Fel, pakkend en subgenre-overstijgend album.
- Hyloxalus - Make Me The Heart Of The Black World
Hele originele band met zangeres. Klinkt als een eigenzinnige extreme metal-versie van symphonische powermetal met vrouwelijke vocalen. Geen enkele band klinkt als Hyloxalus.
Al deze vier albums hadden eigenlijk in de top 15 van mijn 2024-jaarlijst moeten staan.
Leuk idee voor een topic, als ik nog wat tegenkom, post ik het.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Last.fm
Blijkbaar is die van Medieval Steel ook al beschikbaar.
We gaan het eens proberen. Eerste nummer klinkt alvast onmeunig kut.
[edit]
Ik heb het een eerlijke kans gegeven en halverwege het derde nummer uitgezet. Wat een troep. Derderangs Hammerfall-kloon die een optreden in het lokale jeugdhonk nog niet waard is.
sabaton is mijn favoriete epic metal band
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Haha, daar denk ik dus totaal anders over. Supergave band. Melodieus, goed gespeeld, goed gezongen en met een fijne donkere US metalrand. Heerlijke plaat. En ik houd niet eens van Hammerfall, kun je nagaan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- Jeroen
- Contacteer:
Moet wel zeggen dat ik de productie wat dun vind, waardoor ook de zang wat ielig klinkt op bepaalde momenten.
Hoewel ik heel veel jeuk krijg van het woord 'nabrander' (sinds een aantal jaar wordt het in vergaderingen aan het eind gebruikt en heb ik dan sowieso geen zin meer om iets te zeggen), heb ik toch iets voor dit topic:
Body Count - Merciless
Gisteren voor het eerst beluisterd en klonk erg goed. Er zijn de nodige gastzangers voor uitgenodigd, waaronder Max Cavalera. Body Count is een band die niet minder bruut wordt naarmate ze ouder worden en de noodzaak is nog steeds niet verdwenen.
Body Count - Merciless
Gisteren voor het eerst beluisterd en klonk erg goed. Er zijn de nodige gastzangers voor uitgenodigd, waaronder Max Cavalera. Body Count is een band die niet minder bruut wordt naarmate ze ouder worden en de noodzaak is nog steeds niet verdwenen.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸
Op Graspop vorig jaar stonden we even te kijken bij Body Count toen Ice-T opeens een hele sneue monoloog ging houden met de strekking dat 'we' zijn doorgeslagen in vrouwenemancipatie en dat mannen weer mannen moeten zijn en dat soort kul. Toen was ik er snel klaar mee.
Dat is niet ok natuurlijk.Johan schreef: ↑wo jan 08, 2025 12:17 pm Op Graspop vorig jaar stonden we even te kijken bij Body Count toen Ice-T opeens een hele sneue monoloog ging houden met de strekking dat 'we' zijn doorgeslagen in vrouwenemancipatie en dat mannen weer mannen moeten zijn en dat soort kul. Toen was ik er snel klaar mee.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ik vind mannen die hun masculiniteit in het gedrang vinden komen omdat ze zichzelf niet als een mongool naar vrouwen moet gedragen een behoorlijk stukje zielig.Johan schreef: ↑wo jan 08, 2025 12:17 pm Op Graspop vorig jaar stonden we even te kijken bij Body Count toen Ice-T opeens een hele sneue monoloog ging houden met de strekking dat 'we' zijn doorgeslagen in vrouwenemancipatie en dat mannen weer mannen moeten zijn en dat soort kul. Toen was ik er snel klaar mee.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
-
Zijn wiki zegt dit over hem:Johan schreef: ↑wo jan 08, 2025 12:17 pm Op Graspop vorig jaar stonden we even te kijken bij Body Count toen Ice-T opeens een hele sneue monoloog ging houden met de strekking dat 'we' zijn doorgeslagen in vrouwenemancipatie en dat mannen weer mannen moeten zijn en dat soort kul. Toen was ik er snel klaar mee.
Zwaar sneu dit.When he was stationed in Hawaii as a squad leader at Schofield Barracks, Marrow met a pimp named Mac. Mac admired that Marrow (= Ice T) could quote Iceberg Slim, and he taught Marrow how to be a pimp himself.
- Jeroen
- Contacteer:
Toe maar: cancelen dan maar!
Cancelen gaat ver voor zoiets, maar mogen we hem wel gewoon sneu vinden? Muzikaal is het voor mij ook geen grote opgave om de muziek van hen niet te luisteren
.

Nee cancelen die hap, dan worden zijn cd's ook goedkoper. Zo heb ik ook goedkoop de Marilyn Manson cd's gekocht.
Cremeren kun je leren!
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Same. Het is niet alsof hij het Capitool heeft bestormd of White Power heeft geschreeuwd.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
In de categorie volledig gemist; stofzuiger blackmetal uit de Slavische hoek, Звёздный храм! Tering, wat goed.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan
Wat een hoes, wat een logo en wat een taal, allemaal even onbegrijpelijk :') Ik heb de muziek nog niet beluisterd.
Kazachstan komen ze vandaan zie ik. Ik ga het wel beluisteren, ik zie veel goede reacties op Bandcamp.
Kazachstan komen ze vandaan zie ik. Ik ga het wel beluisteren, ik zie veel goede reacties op Bandcamp.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Last.fm
Last.fm
-
Kazachstan Slavisch?
Voor de rest is mijn interesse ook wel gewekt, alleen wel jammer dat het bladblazerblek is (:
Voor de rest is mijn interesse ook wel gewekt, alleen wel jammer dat het bladblazerblek is (:
Kazachstan is waar het label gevestigd is. Dit is een Rus.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan
Misschien moet ik zeggen atmosferische lo-fi black metal?Persistence schreef: ↑vr jan 10, 2025 2:04 pm Kazachstan Slavisch?
- Hieronimus
Aklash is top, zoals Kees beschrijft. Ik had echt hetzelfde gevoel van nabrander, blij dat ik dit album een kans heb gegeven: het zit precies in mijn straatje.
Die Rus van Crises heeft ook iets moois neergezet, hulde. Moet jij niet ook de nieuwe Skagos beluisteren? Net voor de jaarwisseling uitgekomen.
Die Rus van Crises heeft ook iets moois neergezet, hulde. Moet jij niet ook de nieuwe Skagos beluisteren? Net voor de jaarwisseling uitgekomen.
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
Ik heb echt zo weinig geluisterd afgelopen jaar… eigenlijk is alles een nabrander.
- Jan-Willem
Had iemand deze ook meegekregen?
Vette deathmetal dat mij doet denken aan Blood Red Throne bij hun eerste albums
Ik wil in iedergeval ook zo grunten
- Metalheank
Living Gate gemist. Maar die kan goed tussen alle vette death van vorig jaar.
Dit swingt echt als een tiet:
Dit swingt echt als een tiet:
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA
Jazeker, stond in mijn lijst van 2024!Jan-Willem schreef: ↑wo feb 12, 2025 5:37 pm Had iemand deze ook meegekregen?
![Headbanger [headbang]](./images/smilies/rockdevil.gif)
- Jeroen
- Contacteer:
Dat zou ik toch niet voor mijn plezier opzetten..
S'ochtends op de fiets als muzikale cafeïne kan best op zijn tijd. Niet langer dat een kwartiertje.
Cremeren kun je leren!
- Jan-Willem
Nou ik kan ze wel langer hebben hoor, heb een paar keer het album achter elkaar opgezet. soms wel het idee dat het wat eentonig is maar wat ze doen is vet!
Eigenlijk had deze post in het topic Nabranders 2023 moeten staan. Ik loop blijkbaar een heel eind achter. Ik kwam er laatst achter dat er een band staat met de naam Nattehimmel. Het is een Noorse black metalband die in 2022 is opgericht door de Botteri-broers (Christian en Christopher), bekend van hun werk met In the Woods... en Green Carnation. Ze hebben zich opnieuw verenigd met James Fogarty (ook ex-In the Woods...) en drummer Sven Rothe (Strange New Dawn).
Green Carnation heeft me nooit kunnen grijpen, maar de Nattehimmel wel! Hun debuut is van 2023 en heet Mourningstar. Ik zou zeggen dat het Mourningstar een prima vervolg zou zijn op Strange in Stereo, het laatste album waarop de Botteri's bij In the Woodds... speelden.
Green Carnation heeft me nooit kunnen grijpen, maar de Nattehimmel wel! Hun debuut is van 2023 en heet Mourningstar. Ik zou zeggen dat het Mourningstar een prima vervolg zou zijn op Strange in Stereo, het laatste album waarop de Botteri's bij In the Woodds... speelden.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸
- KoenM
- Contacteer:
Een kwartier moderne hardcore. Brokje energie! Ideaal voor de robuustere afbraakwerken.
Klinkt dan sowieso interessant, aangezien ik In the Woods... en Green Carnation allebei graag luister!Heyoka schreef: ↑di apr 15, 2025 8:15 am Eigenlijk had deze post in het topic Nabranders 2023 moeten staan. Ik loop blijkbaar een heel eind achter. Ik kwam er laatst achter dat er een band staat met de naam Nattehimmel. Het is een Noorse black metalband die in 2022 is opgericht door de Botteri-broers (Christian en Christopher), bekend van hun werk met In the Woods... en Green Carnation. Ze hebben zich opnieuw verenigd met James Fogarty (ook ex-In the Woods...) en drummer Sven Rothe (Strange New Dawn).
- innuendo
- Lult over cdtjes
De nieuwe Sergeant Thunderhoof is toch een stuk leuker dan ik had verwacht:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
En>? Inmiddels al geluisterd?Johan schreef: ↑di apr 15, 2025 2:07 pmKlinkt dan sowieso interessant, aangezien ik In the Woods... en Green Carnation allebei graag luister!Heyoka schreef: ↑di apr 15, 2025 8:15 am Eigenlijk had deze post in het topic Nabranders 2023 moeten staan. Ik loop blijkbaar een heel eind achter. Ik kwam er laatst achter dat er een band staat met de naam Nattehimmel. Het is een Noorse black metalband die in 2022 is opgericht door de Botteri-broers (Christian en Christopher), bekend van hun werk met In the Woods... en Green Carnation. Ze hebben zich opnieuw verenigd met James Fogarty (ook ex-In the Woods...) en drummer Sven Rothe (Strange New Dawn).
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸
- Krimhild
- Altijd welkom
Hosters!! Een nieuwe Skagos.Hieronimus schreef: ↑za jan 18, 2025 10:28 pm
De laatste 5 minuten zijn heel episch, letterlijk. <3
Mediteren kun je leren!
Nope! Beetje vergeten (en de eerste keer op MF sinds de vorige posts). Ik ga het spontaan opzoeken nu!Heyoka schreef: ↑do apr 17, 2025 9:57 amEn>? Inmiddels al geluisterd?Johan schreef: ↑di apr 15, 2025 2:07 pmKlinkt dan sowieso interessant, aangezien ik In the Woods... en Green Carnation allebei graag luister!Heyoka schreef: ↑di apr 15, 2025 8:15 am Eigenlijk had deze post in het topic Nabranders 2023 moeten staan. Ik loop blijkbaar een heel eind achter. Ik kwam er laatst achter dat er een band staat met de naam Nattehimmel. Het is een Noorse black metalband die in 2022 is opgericht door de Botteri-broers (Christian en Christopher), bekend van hun werk met In the Woods... en Green Carnation. Ze hebben zich opnieuw verenigd met James Fogarty (ook ex-In the Woods...) en drummer Sven Rothe (Strange New Dawn).