Blut aus nord
- XnegativeX
- Contacteer:
Blut aus nord
Je zou kunnen zeggen dat deze band gewoon in het black metal topic thuis hoort en geen eigen topic hoeft te hebben maar ik heb toch 2 redenen om dit topic aan te maken. Ten eerste maakt het Franse Blut aus nord op hun laatste 2 albums een soort van extreme muziek die zich vanuit black metal in een eigen stijl heeft ontwikkeld. En ten tweede is het gewoon een vreselijk goede band die de aandacht verdient.
Blut aus nord is een redelijk obscure band en daarom is informatie nogal schaars. Op hun site is te lezen dat ze bestaan uit 3 leden:
W.d.Feld (Percussie en programmering)
GhÖst (Bass)
Vindsval (Vocalen en gitaar)
Hun discography bestaat uit:
1993 In The Mist (demo)
1994 Yggdrasil (demo)
1995 Ultima Thulée
1996 Memoria Vetusta I - Fathers Of The Icy Ages
2001 The Mystical Beast Of Rebellion
2003 The Work Which Transforms God
2003 Tribute to Godflesh
2004 Split EP with Reverence
Tot en met Memoria vetusta I vielen ze wat mij betreft te bestemelen als een aardige black metal band. Maar op Mystical beast of rebellion heeft er een ommezwaar qua geluid en aanpak plaats gevonden.
De basis is nogsteeds rauwe black metal. Maar nu zit er een lichte industrial rand aan het geheel. Dat is opzich nog niet zo opzienbarend, wat Blut aus nord nu zo speciaal maakt zijn hun nachtmerrie achtige riffs. Het lijkt wel alsof ze naar bands als Neurosis hebben geluisterd. De nummers worden omgetoverd tot angstaanjagende soundscapes die je hetzelfde gevoel geven als de dromen waarin je uit alle macht probeert weg te rennen van een onbekend gevaar...maar waarin je simpelweg niet vooruit komt. Totale vervreemding dus.
Deze muzikale evolutie is op The work which transforms god alleen maar verder doorgezet. Blut aus nord is wat mij betreft de Neurosis van de black metal.
Blut aus nord is een redelijk obscure band en daarom is informatie nogal schaars. Op hun site is te lezen dat ze bestaan uit 3 leden:
W.d.Feld (Percussie en programmering)
GhÖst (Bass)
Vindsval (Vocalen en gitaar)
Hun discography bestaat uit:
1993 In The Mist (demo)
1994 Yggdrasil (demo)
1995 Ultima Thulée
1996 Memoria Vetusta I - Fathers Of The Icy Ages
2001 The Mystical Beast Of Rebellion
2003 The Work Which Transforms God
2003 Tribute to Godflesh
2004 Split EP with Reverence
Tot en met Memoria vetusta I vielen ze wat mij betreft te bestemelen als een aardige black metal band. Maar op Mystical beast of rebellion heeft er een ommezwaar qua geluid en aanpak plaats gevonden.
De basis is nogsteeds rauwe black metal. Maar nu zit er een lichte industrial rand aan het geheel. Dat is opzich nog niet zo opzienbarend, wat Blut aus nord nu zo speciaal maakt zijn hun nachtmerrie achtige riffs. Het lijkt wel alsof ze naar bands als Neurosis hebben geluisterd. De nummers worden omgetoverd tot angstaanjagende soundscapes die je hetzelfde gevoel geven als de dromen waarin je uit alle macht probeert weg te rennen van een onbekend gevaar...maar waarin je simpelweg niet vooruit komt. Totale vervreemding dus.
Deze muzikale evolutie is op The work which transforms god alleen maar verder doorgezet. Blut aus nord is wat mij betreft de Neurosis van de black metal.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik vergat hun site te vermelden:
http://www.blutausnord.fr.st
Hopelijk kunnen jullie goed frans. Ik namelijk niet.
http://www.blutausnord.fr.st
Hopelijk kunnen jullie goed frans. Ik namelijk niet.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- XnegativeX
- Contacteer:
Tsja, het duurt inderdaad wel even voordat ik het kon waarderen. Maar toen het kwartje eenmaal viel...
Heb je The Mystical beast of rebellion al eens gehoord? Die is meer richting "traditionele" black metal.
Heb je The Mystical beast of rebellion al eens gehoord? Die is meer richting "traditionele" black metal.
- XnegativeX
- Contacteer:
The Mystical beast of rebellion is zeg maar het begin van die rare manier van spelen. En op The Work which transforms god gaan ze daar verder mee. De laatste is dus nog experimenteler. Vandaar dat je misschien TMBOR eerst even moet luisteren om er een beetje in te komen.
- CALIBANaan
- Contacteer:
andere cd's luisteren van ze.Svenson schreef:Ik weet het niet, ik heb The Work Which Transforms God en ik moet zeggen dat ik hem nog niet helemaal op prijs kan stellen. Wat het is? Keine Ahnung, maar het is het gewoon niet echt voor mij.
Of ik moet hem gewoon nog 20 keer luisteren.
het oude werk van ze heerscht.
Gelegenheids Satanist
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik vind die oude albums nou juist zo standaard. De zoveelste, door Darkthrone geinspireerde, black metal band.
Maar op The Mystical beast of rebellion hebben ze echt hun eigen stijl ontwikkeld.
Maar op The Mystical beast of rebellion hebben ze echt hun eigen stijl ontwikkeld.
- XnegativeX
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Bedoel je misschien dat de vocalen op The Mystical beast of rebellion wat naar de achtergrond geproduceerd zijn? The Work which transforms god is net zo rauw als TMBoR maar wel beter geproduceerd. De zang ligt dus ook meer op de voorgrond. Hoe meer ik die laatste cd hoor hoe beter ik hem vind. Echt zieke, smerige, suicidale black/noise op z'n best.
heb hetzelfde als jij, moet het album toch nog wat vaker beluisteren.Svenson schreef:Ik weet het niet, ik heb The Work Which Transforms God en ik moet zeggen dat ik hem nog niet helemaal op prijs kan stellen. Wat het is? Keine Ahnung, maar het is het gewoon niet echt voor mij.
Of ik moet hem gewoon nog 20 keer luisteren.
[i]Well these might be my last days
Because I am about to eclipse my sun[/i]
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y74/Dirk86/avatar2.gif[/img]
- XnegativeX
- Contacteer:
Jij en Svenson moeten gewoon eerst The Mystical beast of rebellion luisteren. Die is gewoon makkelijker te behapstukken. En als je die kunt waarderen is de stap naar, het nog experimentere, The Work which transforms god een stuk kleiner.Aeolus schreef:[..]
heb hetzelfde als jij, moet het album toch nog wat vaker beluisteren.
Hoewel het ook daarna een groeiplaat blijft.
- Soulcollector
- Contacteer:
om te laten zien dat ik me op dit forum ook nog bezighoudt met muziek.
mijn voorkeur gaat toch niet echt uit naar blackmetal. ik heb Nemenah, door dezelfde poster, nog steeds niet goed uitgecheckt.
daarom zal ik het verkennen van deze band maar laten
mijn voorkeur gaat toch niet echt uit naar blackmetal. ik heb Nemenah, door dezelfde poster, nog steeds niet goed uitgecheckt.
daarom zal ik het verkennen van deze band maar laten
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]
Snap alleen niet dat ze bij Candlelight zitten, vind het toch een redelijk moeilijk verteerbare band en voor een toch enigszins commercieel label als Candlelight is dat natuurlijk nooit aantrekkelijk.
Weet iemand daar meer van?
[i]Well these might be my last days
- XnegativeX
- Contacteer:
Aan de ene kant wel, want het is zeker een black metal band. Maar aan de andere kant gaan ze verder dan black metal alleen door de hallucinerende, bijna pijnvolle riffs van een Neurosis en het machinale van een Godflesh te mixen met hun black metal basis. Daarom vind ik deze band ook zo origineel.De Demoon schreef:Geweldige band, maar hoort toch in het Black Metal topic
Ze wijken af van de black metal standaard zonder daarbij het gevoel te verliezen wat black metal uit hoort te stralen. En dat krijgen maar weinig bands voor elkaar.
Re: Blut aus nord
Aardig?XnegativeX schreef:J
Tot en met Memoria vetusta I vielen ze wat mij betreft te bestemelen als een aardige black metal band.
Das vrij matig omschreven als ik het mag zeggen, Memoria.... is voor mij een der meest spraakmaakende blackmetalplaten die ik in mijn bezit heb. Een dergelijke kruising tussen de oudere black en het epische werk zie je eigenlijk alleen maar het eerdere Mayhemic Truth. 'Wel aardig' lijkt me te min voor deze plaat.
Hoegaarden or die!
- XnegativeX
- Contacteer:
(dubbelpost)
Laatst gewijzigd door XnegativeX op zo jun 27, 2004 12:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- XnegativeX
- Contacteer:
"Wat mij betreft"...dat is dus mijn mening.
Ik ga er ook vanuit dat jij de laatste twee weer niet zal waarderen terwijl ik die dan weer de meest spraakmakende black metal platen van de laatste tijd vind.
Ik ga er ook vanuit dat jij de laatste twee weer niet zal waarderen terwijl ik die dan weer de meest spraakmakende black metal platen van de laatste tijd vind.
Wat is dat voor een gelul!? Het is aan Candlelight te danken dat je op vrij eenvoudige wijze aan een BaN cd kan komen. En Candlelight maakt mede mogelijk dat BaN kan doen wat BaN wil, waar ze anders de (financiële) middelen niet voor zouden hebben.Aeolus schreef:Snap alleen niet dat ze bij Candlelight zitten, vind het toch een redelijk moeilijk verteerbare band en voor een toch enigszins commercieel label als Candlelight is dat natuurlijk nooit aantrekkelijk.
Is het ook fout dat een band als Zyklon bij Candlelight zit? Of dat Emperor er sinds jaar en dag zat? Prima label, dat Candlelight en met de commercie valt het allemaal best mee. Het is geen Sony ofzo.
Kop dicht, Thorko
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
Holy fuck!!!
onlangs heb ik the Work Which Transforms God onder oren gekregen en toen zat ik wel even perplex te wezen in m`n stoel.
Wat een behoorlijke blackmetal plaat! Wat een sfeer, wat een geluid, alles klopt gewoonweg voor 101%.
Ik ben wieder een uitmuntende ontdekking rijker.
Overigens kende ik The Mystical Beast of Rebellion al wat langer. Ook zeker een plaat die vernoemt dient te worden.
Nu ben ik ook erg benieuwd geworden naar hun eerdere werken. Kenners, is er sprake van progressie door de jaren heen, of is de sound van de oudere platen ook al zo zenuwslopend?
onlangs heb ik the Work Which Transforms God onder oren gekregen en toen zat ik wel even perplex te wezen in m`n stoel.
Wat een behoorlijke blackmetal plaat! Wat een sfeer, wat een geluid, alles klopt gewoonweg voor 101%.
Ik ben wieder een uitmuntende ontdekking rijker.
Overigens kende ik The Mystical Beast of Rebellion al wat langer. Ook zeker een plaat die vernoemt dient te worden.
Nu ben ik ook erg benieuwd geworden naar hun eerdere werken. Kenners, is er sprake van progressie door de jaren heen, of is de sound van de oudere platen ook al zo zenuwslopend?
Perhaps you should try the morgue
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
Om dit topic maar weer eens omhoog te schoppen, de nieuwe EP Thematic Emanation Of Archetypal Multiplicity is mij ten gehore gekomen.
Klinkt weer zeer sterk.
Deze EP ging trouwens eerst een split worden met het Engelse The Axis Of Perdition, dat ging niet door dus hebben beide bands afzonderlijke EP's gereleased.
En als je ooit de kans hebt om de Godflesh cover Mighty Trust Krusher die Blut Aus Nord deed te downloaden zeker doen.
Zeer sterke cover.
Dat ze nu maar vlug een nieuwe full-length uitbrengen want The Work ... is hier al grijsgedraaid.
Enne BAN's huidig label Candlelight Records is het ouder werk aan het re-releasen.
Klinkt weer zeer sterk.
Deze EP ging trouwens eerst een split worden met het Engelse The Axis Of Perdition, dat ging niet door dus hebben beide bands afzonderlijke EP's gereleased.
En als je ooit de kans hebt om de Godflesh cover Mighty Trust Krusher die Blut Aus Nord deed te downloaden zeker doen.
Zeer sterke cover.
Dat ze nu maar vlug een nieuwe full-length uitbrengen want The Work ... is hier al grijsgedraaid.
Enne BAN's huidig label Candlelight Records is het ouder werk aan het re-releasen.
Euhm, wat als ik zeg dat ze naar Neurosis enzo hebben geluisterd?XnegativeX schreef:. Het lijkt wel alsof ze naar bands als Neurosis hebben geluisterd. De nummers worden omgetoverd tot angstaanjagende soundscapes die je hetzelfde gevoel geven als de dromen waarin je uit alle macht probeert weg te rennen van een onbekend gevaar...maar waarin je simpelweg niet vooruit komt. Totale vervreemding dus.
Want op hun site kun je zien welke CD's de bandleden op het moment meest naar luisteren:
http://asymetricentity.free.fr/Human%20 ... where.html

- XnegativeX
- Contacteer:
Ha! Gaaf!iscariah schreef:[..]
Euhm, wat als ik zeg dat ze naar Neurosis enzo hebben geluisterd?
Want op hun site kun je zien welke CD's de bandleden op het moment meest naar luisteren:
http://asymetricentity.free.fr/Human%20 ... where.html
(ze hebben trouwens goede smaak)
Frantic bleep, Jesu, Axis of perdition, Jarboe, Immolation, Isis, Emperor, Pink floyd...
Ze hebben inderdaad goede smaak.
Inderdaad, was eigenlijk al te bedenken.XnegativeX schreef:[..]
Ha! Gaaf!
Frantic bleep, Jesu, Axis of perdition, Jarboe, Immolation, Isis, Emperor, Pink floyd...
Ze hebben inderdaad goede smaak.
Meeste muzikanten die open-minded muziek maken zijn dan ook open-minded.

Ahja, ik heb helaas alleen nog maar The Mystical Beast of Rebellion origineel. Ik wil nog steeds The Work Which Transforms God, maar die schiet er steeds bij in, terwijl ik het een fe-no-me-na-le plaat vind. Ultima Thuleé hoef ik dan weer niet, dat is totaal niet mijn stijl.
Laatst gewijzigd door Nidhuggur op ma mei 02, 2005 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eeuwig groen staat bij de bron Urd
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
Yggdrasil, de es.
Hemelhoog heft hij zich
tot waar lichte nevels hem omhullen
Daar ontstaat de dauw
die in de dalen druipt.
- XnegativeX
- Contacteer:
Thematic Emanation Of Archetypal Multiplicity EP
Dit is de ultieme duisterheid! Blut Aus Nord verkent de donkere kanten van de menselijke ziel! Kanten waarvan jij misschien zelf niet van weet dat ze bestaan.
Deze EP begint met 2 nummers: Enter (the Transformed God Basement) en Level-1 (Nothing Is).
Deze twee nummers richten zich op repetitieve, mid-tempo, dissonante Industrial metal.
De nadruk ligt vooral op de gitaar en synthesizer.
BAN wil duidelijk hun grenzen verleggen en de invloeden van Godflesh liggen er dik bovenop. Een soort uitbreiding van de Godflesh-verering die ze vorig al hadden gedaan met de cover van Mighty Trust Krusher.
De Neurotische (in de stijl van Neurosis) depressies die we kennen van The Work Which Transforms God zijn nog aanwezig maar in mindere mate.
Ook heeft de band screams achterwege gelaten en gebruikt men nu gesproken vocalen.
Level-2 (Nothing Is) is een Drum'n Bass/Ambient/Dub nummer dat me soms doet denken aan het latere werk van Scorn. Jammer genoeg verpest dit nummer de pikzwarte sfeer van de vorige 2 nummers.
De laatste 2 nummers, Level-3 (Nothing Becomes) en Exit (Towards The Asylum) zijn twee Ambientnummers waarin de bewondering voor Oosterse muziek duidelijk word. De ambient is namelijk zeer gericht op Oosterse klanksferen en gebruikt ook dat type van "Moslim"-achtige zang.
Deze nummers hebben, net zoalse de meeste nummers op deze EP, een soort van religieuze en spirituele ondertoon.
Blut Aus Nord heeft een verkenning gedaan met deze EP, de band heeft een pikzwarte sfeer gecreërd. Één van de betere cd's die ik dit jaar ben tegengekomen. Ik ben zéér benieuwd naar MoRT die dit jaar nog gaat uitkomen.
9/10
De tracklist van de nieuwe full-length MoRT, die in November uitkomt, is:
1. Transmission From Ectoplasmic Den
2. Phantomatic Parallel Dimension
3. Infra Red Spectra Contorsion
4. Absorbed By The Radiance Of Light
5. Orchestra Of Anamorphic Shadows
6. The Circus Of Revenants
7. Nursery For Infant Ghost
8. The Hidden Society Of Spirits
9. Dialogue With The Dead
Dit is de ultieme duisterheid! Blut Aus Nord verkent de donkere kanten van de menselijke ziel! Kanten waarvan jij misschien zelf niet van weet dat ze bestaan.
Deze EP begint met 2 nummers: Enter (the Transformed God Basement) en Level-1 (Nothing Is).
Deze twee nummers richten zich op repetitieve, mid-tempo, dissonante Industrial metal.
De nadruk ligt vooral op de gitaar en synthesizer.
BAN wil duidelijk hun grenzen verleggen en de invloeden van Godflesh liggen er dik bovenop. Een soort uitbreiding van de Godflesh-verering die ze vorig al hadden gedaan met de cover van Mighty Trust Krusher.
De Neurotische (in de stijl van Neurosis) depressies die we kennen van The Work Which Transforms God zijn nog aanwezig maar in mindere mate.
Ook heeft de band screams achterwege gelaten en gebruikt men nu gesproken vocalen.
Level-2 (Nothing Is) is een Drum'n Bass/Ambient/Dub nummer dat me soms doet denken aan het latere werk van Scorn. Jammer genoeg verpest dit nummer de pikzwarte sfeer van de vorige 2 nummers.
De laatste 2 nummers, Level-3 (Nothing Becomes) en Exit (Towards The Asylum) zijn twee Ambientnummers waarin de bewondering voor Oosterse muziek duidelijk word. De ambient is namelijk zeer gericht op Oosterse klanksferen en gebruikt ook dat type van "Moslim"-achtige zang.
Deze nummers hebben, net zoalse de meeste nummers op deze EP, een soort van religieuze en spirituele ondertoon.
Blut Aus Nord heeft een verkenning gedaan met deze EP, de band heeft een pikzwarte sfeer gecreërd. Één van de betere cd's die ik dit jaar ben tegengekomen. Ik ben zéér benieuwd naar MoRT die dit jaar nog gaat uitkomen.
9/10
De tracklist van de nieuwe full-length MoRT, die in November uitkomt, is:
1. Transmission From Ectoplasmic Den
2. Phantomatic Parallel Dimension
3. Infra Red Spectra Contorsion
4. Absorbed By The Radiance Of Light
5. Orchestra Of Anamorphic Shadows
6. The Circus Of Revenants
7. Nursery For Infant Ghost
8. The Hidden Society Of Spirits
9. Dialogue With The Dead
- Judas Iscariot
Ik ben zeker benieuwd. Ik ben sowieso groot fan van bands die met elk album weer een grote stap vooruitgaan en een mijlpaal van een plaat neerzetten (ik noem BaN, Nachtmystium, Deathspell Omega etc). Ik ben dus ook zeker benieuwd naar dit schijfje. Zeker na het overweldigende TWWTG dat inderdaad één grote nachtmerrie is (in positieve zin). En zo werd mijn wantlist weer eens groter en groter...
- goddethroned
*schop*
Ik ben nu the work wich transforms god aan het beluisteren.Wat een geweldige plaat is dit.Depressief sfeertje waar je niet goed van wordt op deze mooie zomerse dag.
Is het werk na deze plaat ook goed om te beluisteren?
Ik ben nu the work wich transforms god aan het beluisteren.Wat een geweldige plaat is dit.Depressief sfeertje waar je niet goed van wordt op deze mooie zomerse dag.
Is het werk na deze plaat ook goed om te beluisteren?
[i]In the shadow of the light from a black sun
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]
Frigid statue standing icy blue and numb
Where are the frost giants I've begged for protection?
I'm freezing [/i]
- Blood&Ashes
Het enige werk dat er na TWWTG is is Thematic Emanation Of Archetypal Multiplicity EP ... en die heeft wel dezelfde atmosfeer maar vertoeft meer bij bands zoals Jesu, Godflesh (alhoewel deze invloed al duidelijk te horen is op TMBOR en TWWTG + ze hebben Mighty Trust Krusher gecovered) en Ulver dan bij de BM van TWWTG.
Check liever de plaat voor TWWTG uit, The Mystical Beast Of Rebellion.
Beetje toegankelijker dan TWWTG maar nog altijd een plaat die je gemakkelijk wegblaast.
Nieuwe full-length Mort komt op 18 september uit.
Dus de nieuwe full-length
Metamorphosis of Realistic Theories
1. Ruins of the Genesis Antiparticles
2. Dis-Harmonization of all Visual Echoes
3. Fusion With the Zero
4. Samsaric Ocean
5. The Meditation of the Ghost Samadhi
6. Le Cercle de Ceux Qui Pleurent
7. Alienation of the Orphans
Check liever de plaat voor TWWTG uit, The Mystical Beast Of Rebellion.
Beetje toegankelijker dan TWWTG maar nog altijd een plaat die je gemakkelijk wegblaast.
Nieuwe full-length Mort komt op 18 september uit.
Dus de nieuwe full-length
Metamorphosis of Realistic Theories
1. Ruins of the Genesis Antiparticles
2. Dis-Harmonization of all Visual Echoes
3. Fusion With the Zero
4. Samsaric Ocean
5. The Meditation of the Ghost Samadhi
6. Le Cercle de Ceux Qui Pleurent
7. Alienation of the Orphans
- XnegativeX
- Contacteer:
Nee man, nog niets van samples, niets.XnegativeX schreef:Heb je al wat muziek gehoord van die nieuwe? Ik ben benieuwd hoe hun sound zal zijn op dat album.
Zal nog effe duren voor we iets te horen krijgen.
In elk geval, in een interview in Terrorizer zei Vindsval dat ze met een schone lei zouden beginnen op CD .... een nieuwe twist aan de muziek.
Dus grote kans dat ze iets nieuws proberen.
- XnegativeX
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Heeft iemand enig idee of die What Once Was... Liber I verkrijgbaar is op CD? Ik kan alleen maar een vinyl EP vinden.
Die is idd enkel op vinyl te verkrijgen. Maar zeker de moeite waard om aan te schaffen!
Een beetje een kruising tussen TWWTG en MoRT
toevallig niemand hun 'In The Mist' demo liggen?
die zoek ik nog.
Een beetje een kruising tussen TWWTG en MoRT
toevallig niemand hun 'In The Mist' demo liggen?

die zoek ik nog.