Insomnium
- Disenchanted
- Contacteer:
Insomnium
Erg vette Finse melodische deathmetal. Een mix tussen Opeth, Katatonia en In Flames, maar dan wel met een geheel eigen geluid. Zeker de moeite van het uitchecken waard! Wie kent ze al?
I always win. Except when I lose, but then I just don't count it.
www.syncardion.nl
www.syncardion.nl
- Draconian
- Lult over cdtjes
Ik ken ze van het debuutalbum In the Halls of Awaiting. Gelikt, melodieus en vrij aardig, maar om ze nu origineel te noemen, nou nee. Echt een band die voor de weg van de minste weerstand kiest: men neme een snufje Children of Bodom, een flinke portie In Flames en uiteraard wat Maiden-achtige solootjes en we hebben een album. Leuk, maar origineel: allesbehalve.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
- Jozz In Flames
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
Effe bejaarde koeien uit de sloot trekken...
Insomnium is 1 van m`n `favoriete deathmetal bands uit de afdeling "doordrenkt met melodie". Vooral hun laatste album Since The Day It All Came Down bezorgt de ondergetekende menig plezierige uurtjes.
Het is een beetje lastig om deze band te karakteristeren omdat het naar mijn bescheiden mening geen klakkeloze vertoning van Gothenburg-metal is. Hoewel het daar wel degelijk de nodige connecties mee heeft, strijdt deze band onder een iets zwaardere/zwartere vlag. Voor mij is deze band een kronkelende middenweg tussen Opeth en Eternal Tears Of Sorrow. Het heeft de melodie en lichtpuntjes van de laatstgenoemde ( wel met het verschil dat Insomnium geen toetsen aanslaat), maar de zwaarmoedigheid en de "herfstregenachtige" sfeer van de eerstgenoemde band, met daaromheen een eigen brouwsel van dat wat muziek heet.
Zelf ben ik ook behoorlijk weg van het veelzijdige gitarengebruik die de band uit de mouwen weet te schudden.
Voor de geinteresseerden: op hun site kun je wat sampletjes wegkapen:
http://www.insomnium.net/download.htm
Insomnium is 1 van m`n `favoriete deathmetal bands uit de afdeling "doordrenkt met melodie". Vooral hun laatste album Since The Day It All Came Down bezorgt de ondergetekende menig plezierige uurtjes.
Het is een beetje lastig om deze band te karakteristeren omdat het naar mijn bescheiden mening geen klakkeloze vertoning van Gothenburg-metal is. Hoewel het daar wel degelijk de nodige connecties mee heeft, strijdt deze band onder een iets zwaardere/zwartere vlag. Voor mij is deze band een kronkelende middenweg tussen Opeth en Eternal Tears Of Sorrow. Het heeft de melodie en lichtpuntjes van de laatstgenoemde ( wel met het verschil dat Insomnium geen toetsen aanslaat), maar de zwaarmoedigheid en de "herfstregenachtige" sfeer van de eerstgenoemde band, met daaromheen een eigen brouwsel van dat wat muziek heet.
Zelf ben ik ook behoorlijk weg van het veelzijdige gitarengebruik die de band uit de mouwen weet te schudden.
Voor de geinteresseerden: op hun site kun je wat sampletjes wegkapen:
http://www.insomnium.net/download.htm
Perhaps you should try the morgue
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
- Gr. Dracula
- Lult over cdtjes
jazeker!Femaze schreef:[..]
Hey graaf, ik begrijp dat jij hier wel wat van thuis hebt?
Gooi je msn eens aan![]()
Maar ik gaat nu effe vreten + een filmpje kieken. Ik zat hier eigenlijk in afwachting totdat ik m`n quiche uit de oven kon trekken. Misschien wat later op de aaf nog, anders houd je het gewoon tegoed van me!
Perhaps you should try the morgue
- Krimhild
- Altijd welkom
Heb 'Above the Weeping World' ondertussen zelf geluisterd en vind het wel te doen maar dit is wat mijn vriend zei;
"Hier heb ze opeens geprobeerd om 'heavy' te klinken ofzo waardoor ze bijna alles verliezen wat ze zo goed maakte. Het acoustische element is bijna helemaal verdwenen en waar die nog wel voorkomt is het ook helemaal niet bijzonder. Het is allemaal grijsjes en niet memorabel."
Niet echt positief dus. Het 5e en het laatste nummer lijken wat meer op Since the Day.. en vind ik goed klinken. Misschien dat de rest nog beter word na meer luisterbeurten. You never know
"Hier heb ze opeens geprobeerd om 'heavy' te klinken ofzo waardoor ze bijna alles verliezen wat ze zo goed maakte. Het acoustische element is bijna helemaal verdwenen en waar die nog wel voorkomt is het ook helemaal niet bijzonder. Het is allemaal grijsjes en niet memorabel."
Niet echt positief dus. Het 5e en het laatste nummer lijken wat meer op Since the Day.. en vind ik goed klinken. Misschien dat de rest nog beter word na meer luisterbeurten. You never know
Mediteren kun je leren!
Re: Insomnium
Misschien tijd om dit topic eens wat nieuw leven in te blazen, vind de oude reacties wat tegenvallen eigentlijk. Deze band verdiend beduidend meer respect dan een continu vergelijk met COB of In Flames. Alleen al vanwege de prachtige teksten.
- Draconian
- Lult over cdtjes
Ik heb gisteren toevallig nog eens Across The Dark opgezet, dat vind ik toch echt een fenomenaal album eerlijk gezegd. Vooral het gemak waarmee die gitaristen de ene na de andere vingerlikkend lekkere, melancholische melodielijn uit de mouw weten te schudden, blijft mij verbazen. Echt zo'n plaat die ook na tientallen luisterbeurten geen seconde verveelt!
- Krimhild
- Altijd welkom
Na de eerste twee albums, die goed te pruimen waren, ben ik afgezwaaid. Teveel van meer hetzelfde. En daar nog iets soortgelijks bovenop.
Maar als Draco nu gaat zeggen dat het nieuwe album zelfs 'fenomenaal' is dan zal ik hem maar eens opzoeken. Die jongen verteld wel vaker waren dingen.
Maar als Draco nu gaat zeggen dat het nieuwe album zelfs 'fenomenaal' is dan zal ik hem maar eens opzoeken. Die jongen verteld wel vaker waren dingen.
Mediteren kun je leren!
Insomnium is voor mij sowieso een van de weinige bands die mij nooit vervelen. Op een of andere manier moet ik ook concluderen dat de albums die ze tot op heden hebben gemaakt geen enkel nummer bevatten welke mij niet bevalt. Ken geen andere band waarbij mij dat eerder is overkomen.Draconian schreef:Ik heb gisteren toevallig nog eens Across The Dark opgezet, dat vind ik toch echt een fenomenaal album eerlijk gezegd. Vooral het gemak waarmee die gitaristen de ene na de andere vingerlikkend lekkere, melancholische melodielijn uit de mouw weten te schudden, blijft mij verbazen. Echt zo'n plaat die ook na tientallen luisterbeurten geen seconde verveelt!
- Draconian
- Lult over cdtjes
Het derde album draai ik inderdaad ook wel wat minder, maar Across The Dark...schitterende plaat, echt waar. Neem dat inderdaad maar van mij aanKrimhild schreef:Na de eerste twee albums, die goed te pruimen waren, ben ik afgezwaaid. Teveel van meer hetzelfde. En daar nog iets soortgelijks bovenop.

One For Sorrow is overigens ook verrukkelijk, maar misschien net een tikje minder. Maar ook echt de moeite waard.
Om het maar even helemaal makkelijk te maken:
Net een tikje minder? Ik vind One for Sorrow juist mooi in het verlengde van Across the Dark liggen. Beide geniale albums overigens. Luister maar eens naar Lay the Ghost to Rest en Song of the Blackest Bird, die zijn echt perfekt tot in het kleinste detail. Ken weinig metal bands die zoveel gevoel in hun songs leggen.Draconian schreef:Het derde album draai ik inderdaad ook wel wat minder, maar Across The Dark...schitterende plaat, echt waar. Neem dat inderdaad maar van mij aanKrimhild schreef:Na de eerste twee albums, die goed te pruimen waren, ben ik afgezwaaid. Teveel van meer hetzelfde. En daar nog iets soortgelijks bovenop.
One For Sorrow is overigens ook verrukkelijk, maar misschien net een tikje minder.
- Draconian
- Lult over cdtjes
Echt een ieniemienietikje