Stap voor stapKrijst schreef:[..]
vertaal het even wil je.
zag ik hernieuwd
een oude wereld,
zag ik hernieuwd
wat ik geloofde te kennen.
Goede neus heb jij.Gr. Dracula schreef:Nuubert heeft de nodige tijd in de Tigers doorgebracht. Kan niet anders...
Maargoed, ik heb "Mond" inmiddels ook een 2-tal keer gehoord en mijn eerste indrukken zijn alleen maar lovend.
Ik moet de plaat nog een paar keer aan zeer goede evaluaties onderwerpen maar het gaat helemaal goedkomen. Ja, zelfs mijn neus zegt dat.
Ja, mijn neus ist krieg!nuberus schreef:[..]
Goede neus heb jij.
En dat wist mijn neus al.Gr. Dracula schreef:[..]
Ja, mijn neus ist krieg!
Zo zegt mijn neus ook dat er hier om de hoek zojuist een Turkse pizza van de laatste druppels sambal wordt voorzien alvorens deze aan de wettige eigenaar wordt toevertrouwd.
Godver, die H-sumse Turken weten wat pizza is. Strax er ook maar even heen.
Maargoed, dat terzijde.
Wat overigens wel weer leuk is dat "Mond" wederom anders klinkt dan de andere platen. Qua geluid, maar ook qua sfeer. Hele andere dingen weten ze weer uit te diepen.
En zo is iedere LAplaat uniek. Fantastisch is dat...
Nee. Kunstige avatar trouwens.ruben somewhere online schreef:[..]
Je klinkt verdomme nog arroganter dan Plaag, doe er wat aan.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Mond is anders, welhaast meer cyclisch dan Zyklus. Mond is Lunar Aurora met al hun kunsten, maar dan een stuk aggressiever. Kan me voorstellen dat de meesten dat niet zo gewend zijn van Lunar Aurora, komt bij dat de productie een stuk opener en voller is, waardoor alle facetten van deze prachtband volledig tot wasdom komen.the true Thorko schreef:Wees eerlijk knulletjes... 'Mond' is een klasse minder dan 'Zyklus'...
Jawel, maar ik vind het op Mond volledig tot uiting komen wat ze al een tijd proberen te doen. Alles komt samen op Mond.the true Thorko schreef:[..]
Nou kunnen we een hele discussie gaan voeren over of een bands wel bestaat buiten de muziek die zij maakt, maar... Zyklus is dus niet Lunar Aurora, of minder LA?
Jawel. Maar dan black die deugt. Die je als mens beter maakt. Die alle arrogantie en verstopte schaamte uit je lijf zuigt en die maakt dat je het niet meer erg vindt dat je een eunuch bent.K. schreef:Ik zal het nooit meer doen.
Inderdaad veel vaker luisteren. Misschien, maar dat zal wel weer smaak zijn, ga je Mond toch nog op meer waarde schatten dan Zyklus. Ik kan me Zyklus niet voorstellen als een hele cd i.p.v. een ep. Werkelijk zou ik dan in slaap gesukkeld zijn. Waar, Zyklus is nergens mee te vergelijken, maar dat vind ik niet het belangrijkste van een band. De kunst met Mond op de proppen te komen na Zyklus is onverwacht. Mond klinkt als een retrospectief van Lunar Aurora, waarin al hun kunstjes gevat zijn, ook Zyklus, door een nieuwe deur getrapt. Mond is een vele malen furieuzer album en dat miste Zyklus weer. Drums klinken in mijn oren juist weer anders dan anders, niet zozeer het geluid alswel de "flow" van spelen. Mond is een verademing, toch vertrouwd klinken en toch je sound evolueren, na een redelijk revolutionair ding als Zyklus. Dat is toch schitterend als band? Je kunnen meten aan anderen en met een simpel gemak ze aan de kant schuiven? Mond is wat mij betreft een statement aan het adres van de vele bm shit.Othrys schreef:Ook ik ben inmiddels in het bezit van Mond, en vice versa. Ik heb het schijfje pas een paar dagen in huis en slechts vier keer helemaal kunnen draaien, maar dit is absoluut mooi. Vanmorgen tijdens het ontbijt heb ik hem nog geluisterd, en vandaag op kantoor blijven de klanken door m’n hoofd spoken terwijl ik werk.
Toch ben ik het gedeeltelijk met Meltdown eens; op Zyklus was Lunar Aurora werkelijk nergens meer mee te vergelijken, dat album tilde de band naar een hoger plan, ja Black Metal als geheel kreeg er een nieuwe dimensie door. Mond daarentegen klinkt stukken traditioneler. Een beetje een terugkeer naar de songwriting van Weltengaenger zou ik zelfs willen zeggen. Het is nog steeds schitterend, de sound is nog altijd uniek en herkenbaar, maar er zijn zeker links te leggen naar andere bands in het genre net zoals op het debuut – en dat was bij Zyklus werkelijk niet meer het geval.
Dan die sound... die is vol, krachtig, gemeen en toch kraakhelder. Wat mij enigszins stoort zijn de getriggerde drums, ik hoor liever een natuurlijker, minder vlak en ‘foutloos’ geluid. Mede door die drums moet ik af en toe een beetje aan bands als Emperor en Anorexia Nervosa denken. De vocals vind ik iets minder smerig dan op Weltengaenger, maar dat was op Zyklus ook al het geval – messcherp zijn ze nog steeds, iets waar de (inderdaad wederom schitterend poetische) Duitse teksten ook aan bijdragen. Over de gitaarsound niets dan lof, waar die bij Zyklus nog wel eens een beetje ondergesneeuwd werden is nu elke noot te horen.
Ik moet hem natuurlijk eerst vaker, veel vaker luisteren. Mijn eerste conclusie echter is dat dit een solide, steengoed Black Metal album is. Zyklus daarentegen, was een ontdekkingsreis, een heel leven van geboorte tot dood, een jaar van lente naar winter, een dag van ochtendgloren tot nacht en dat in 1 uur van ongeevenaarde muzikale en tekstuele prestaties. Of Mond daar uiteindelijk aan kan tippen? Kleine kans denk ik.
Ja, binnenkort.Plaag schreef:[..]
Jawel. Maar dan black die deugt. Die je als mens beter maakt. Die alle arrogantie en verstopte schaamte uit je lijf zuigt en die maakt dat je het niet meer erg vindt dat je een eunuch bent.
Want wat maakt het allemaal nog uit? Alles is zo betrekkelijk als het maar kan. Binnenkort ga je dood.