Maar bijna onmiddellijk nadat ik mijn entree deed in de Effenaar hoorde ik dat Heol Telwen niet zou spelen vanwege autopech. Flink balen aangezien dat toch de band was waarvoor ik was gekomen, naast Grimm. Toen ik besloot deze ongelukkige mededeling aan enkele bekenden mee te delen kreeg ik niet bepaald veel afwisselend commentaar. “Heol Wat?” en “O, boeiend”.
Mensen, het wordt tijd dat daar eens verandering in komt want deze band is toch echt meer dan de moeite waard.
Heol Telwen, zoals gezegd uit Frankrijk, is begonnen als een death/black metal bandje dat is uitgegroeid tot een puik stel pagan-metal muzikanten naarmate Keltische folk de overhand begon te krijgen.
De zanger en fluitist die zichzelf Kraban noemt, die we ook hebben gezien als de meesterlijke fluitist van Bran Barr, zou van mij gehuldigd mogen worden. Wat die man verricht met zijn fluitjes is buitengewoon. Zoiets heb ik in ieder geval nog nooit gehoord bij een andere pagan/folk band.
De nummers wisselen af van lekker blekkiegeros naar opzwepende fluitstukjes. Van niets is te veel en daar ben ik bij deze band erg over te spreken.
Sinds de oprichting van Heol Telwen in 1999 is het nogal een komen en gaan geweest van bandleden maar in 2003 hebben de Fransozen toch een promo cd uitgebracht genaamd "Mor Braz". (waar ook 2 mp3s van op de site staan, mocht men geïnteresseerd zijn). En vorig jaar kwam het eindelijk tot een full length, en wat voor één. "An Deiz Ruz" is een uitstekend debuut dat de Fransmannen terecht wat meer aandacht heeft opgeleverd (en ook hier is een nummer van te beluisteren op de site)
Voor de Kelten en fluitjesfanaten onder ons. En gewoon voor iedereen die van een stevige pot pagan metal houdt natuurlijk.
Ik verwijs u door naar de site:
http://heoltelwen.acrocyanose.com/