Heol Telwen

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Zorya

Heol Telwen

Bericht door Zorya » wo feb 22, 2006 3:30 pm

Het folkmetalvolk hier zal het vast niet ontgaan zijn dat er een tijdje terug, in de Effenaar te Eindhoven, Grimm een geslaagde cd-presentatie heeft gehouden. Vier bands waren gepland om het de menigte alvast warm te laten lopen, waaronder de Franse band Heol Telwen.
Maar bijna onmiddellijk nadat ik mijn entree deed in de Effenaar hoorde ik dat Heol Telwen niet zou spelen vanwege autopech. Flink balen aangezien dat toch de band was waarvoor ik was gekomen, naast Grimm. Toen ik besloot deze ongelukkige mededeling aan enkele bekenden mee te delen kreeg ik niet bepaald veel afwisselend commentaar. “Heol Wat?” en “O, boeiend”.

Mensen, het wordt tijd dat daar eens verandering in komt want deze band is toch echt meer dan de moeite waard.
Heol Telwen, zoals gezegd uit Frankrijk, is begonnen als een death/black metal bandje dat is uitgegroeid tot een puik stel pagan-metal muzikanten naarmate Keltische folk de overhand begon te krijgen.

De zanger en fluitist die zichzelf Kraban noemt, die we ook hebben gezien als de meesterlijke fluitist van Bran Barr, zou van mij gehuldigd mogen worden. Wat die man verricht met zijn fluitjes is buitengewoon. Zoiets heb ik in ieder geval nog nooit gehoord bij een andere pagan/folk band.
De nummers wisselen af van lekker blekkiegeros naar opzwepende fluitstukjes. Van niets is te veel en daar ben ik bij deze band erg over te spreken.

Sinds de oprichting van Heol Telwen in 1999 is het nogal een komen en gaan geweest van bandleden maar in 2003 hebben de Fransozen toch een promo cd uitgebracht genaamd "Mor Braz". (waar ook 2 mp3s van op de site staan, mocht men geïnteresseerd zijn). En vorig jaar kwam het eindelijk tot een full length, en wat voor één. "An Deiz Ruz" is een uitstekend debuut dat de Fransmannen terecht wat meer aandacht heeft opgeleverd (en ook hier is een nummer van te beluisteren op de site)
Voor de Kelten en fluitjesfanaten onder ons. En gewoon voor iedereen die van een stevige pot pagan metal houdt natuurlijk.

Ik verwijs u door naar de site:
http://heoltelwen.acrocyanose.com/

Afbeelding
From their torment springs its delight.

NIBDEM

Bericht door NIBDEM » wo feb 22, 2006 3:48 pm

'k heb hier nog ergens die demo van hun liggen, binnekort maar weer 'ns draaien, want het was niet onaardig volgens mij...

Fusion

Bericht door Fusion » wo feb 22, 2006 4:14 pm

Dus dit is nou folk metal? Bah, bah en nog eens bah.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Baldurs Tod

Bericht door Baldurs Tod » wo feb 22, 2006 4:42 pm

Ik ken het al een tijdje ja en het is wel een leuk bandje met die fluit. Lijkt nogal veel op bands als Aes Dana en Bran Barr. CD heb ik nog niet gehoord, maar dat komt nog wel eens.
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]

Hellhammer

Bericht door Hellhammer » wo feb 22, 2006 5:17 pm

Erg tof dit, zal eens kijken of ik die cd ergens kan aanschaffen.

IROn

Bericht door IROn » wo feb 22, 2006 5:56 pm

Straks maar eens proberen dan. Zingen ze frans?
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Meltdown

Bericht door Meltdown » wo feb 22, 2006 6:11 pm

Bretons. Goede zaak.

An Deiz Ruz is het eerste (mij bekende, je weet maar nooit) album dat in stijlopzicht echt in de buurt komt van Cruachan's machtige Tuatha Na Gael, wat dan ook zorgde voor een plek tussen mijn favorieten van vorig jaar. Een erg mooie, strijdlustige plaat, alleen vervelend dat er naast die fluit weinig andere inheemse instrumenten voorbij komen, dat maakt het af en toe toch moeilijk de volle mep uit te zitten. Die afwisseling is juist de kracht van Cruachan's album. Als ze daar nog aan werken voorspel ik veel moois in het verschiet.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Taart

Bericht door Taart » wo feb 22, 2006 7:31 pm

Ik heb hun demo op MP3 maar die heb ik eerlijk gezegd nog nooit geluistert.
[url]http://www.recordnerd.com/lists/Nasgrath/[/url]
[url]http://www.myspace.com/christianjuntunen[/url]

[url=http://www.last.fm/user/Nasgrath/?chartstyle=SilverWeekly][img]http://imagegen.last.fm/SilverWeekly/artists/Nasgrath.gif[/img][/url]

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo feb 22, 2006 8:31 pm

Ik heb hem destijds nog met een 86/100 beloond, heerlijke plaat, jammer dat ze er niet bij waren in Eindhoven
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Alexus

Bericht door Alexus » wo feb 22, 2006 8:34 pm

Fusion schreef:Dus dit is nou folk metal? Bah, bah en nog eens bah.
toch maar eens luisteren dan

Zorya

Bericht door Zorya » za feb 25, 2006 6:25 pm

Meltdown schreef:Een erg mooie, strijdlustige plaat, alleen vervelend dat er naast die fluit weinig andere inheemse instrumenten voorbij komen, dat maakt het af en toe toch moeilijk de volle mep uit te zitten.
Niet volledig mee eens.
Bij dit soort muziek ben ik meestal ook voorstander van zoveel mogelijk inheemse instrumenten, maar hier wordt er zo goed gebruik gemaakt van die fluit(en!), dat het mij wel degelijk tot het einde van de plaat blijft boeien.
Je kunt niet van iedere band verwachten dat ze én een goede fluitist én een goede violist (bijv.) hebben. Maar als ze in de toekomst nog van andere instrumenten (meer slagwerk zou alleen maar gaaf zijn) gebruik gaan maken zal ik dat alleen maar toejuichen hoor, maar per se nodig vind ik het niet.
Taart schreef:Ik heb hun demo op MP3 maar die heb ik eerlijk gezegd nog nooit geluistert.
Doe dat eens dan. Nu. Bijvoorbeeld.
From their torment springs its delight.

Oak

Bericht door Oak » ma mar 27, 2006 7:30 pm

Heol Telwen is een leuk bandje. Gelukkig was ik niet bij de CD presenatie van Grimm en hoefde ik HT dus in principe ook niet te missen, gehe.
Het doet me bij vlagen wel eens denken aan Temnozor en Cruachan. Verder heeft het een vrij unieke sound. Teminste, ik kan niet direct een andere band bedenken waar het op zou moeten lijken.
Binnekort maar eens ergens die CD vandaan zien te toveren.

Plaats reactie