Ik ben benieuwd wat anderen van de cd vinden. Ik ben daarom blij met jouw reactie, net als met elke reactie die bij een review of op het forum wordt geplaatst, waarin iemand anders zijn of haar beleving van het album beschrijft, positief of negatief. Normaal gesproken ga ik niet in op die reacties, aangezien discussiёren over een gevoelservaring als de beleving van een cd mijns inziens geen zin heeft. Onze verschillende beleving van het album zal niet anders worden als we erover gaan debatteren.
Ik wil echter wel ingaan op de vraag over het cijfer dat ik aan deze cd heb gegeven. Iedereen zal die puntentelling waarschijnlijk anders interpreteren. Zelf geef ik (minimaal) 80 punten aan een album dat ik zo goed vind, dat ik hem ook zou kopen op cd als ik er geen promo-exemplaar van had ontvangen, oftewel als ik hem nog regelmatig wil beluisteren. Bij mij staat de grens van 90 punten voor een album dat voor mijn gevoel in de top 10 van het jaar staat. Daarbij heb ik een heel brede smaak, dus dan praat je over ruwweg 1 album per genre per jaar. Chinese Democracy komt daar heel dicht in de buurt.
Sterker nog, ik denk dat de plaat hoog in mijn eindejaarslijstje zal eindigen, wanneer er op de frontpage weer gestemd kan worden op de top 10 van het jaar. Dus eigenlijk is mijn cijfer nog aan de voorzichtige kant. De plaat heeft een lange speelduur met in mijn beleving relatief veel en erg grote uitschieters. Madagascar bijvoorbeeld is voor mij zo'n beetje de mooiste song van het jaar. Er staan ook een aantal nummers op die wat gewoontjes zijn, maar welk album dat dit jaar is uitgebracht kent alleen maar hoogtepunten? Misschien was mijn review in dat opzicht echter onduidelijk, dus vandaar deze extra toelichting.
Overigens lijkt het nu misschien dat ik een fanboy ben van Axl Rose, maar ik ben een minstens even grote fan van Alice Cooper en AC/DC, en hun nieuwe cd's heb ik eerder dit jaar 65 punten gegeven. Ik heb die albums gewoon het cijfer gegeven wat ze in mijn beleving verdienden en dat geldt ook voor Chinese Democracy. Ik vind het echter prima als iemand het daar niet mee eens is, omdat hij of zij een heel andere beleving van het album heeft. Smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind het mooie van een site als Metalfan.nl juist dat we de lezers ook de kans geven om hun mening over een album onder de recensie te zetten.