Exciter

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25323
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Jeroen » zo sep 07, 2014 10:26 pm

Simpel hoeft geen nadeel te zijn, natuurlijk. Zolang de juiste riff, tempowisseling of zanglijn maar op de juiste plek staat. In mijn optiek is dat hier meestal wel het geval. (En ja, ik kan nog verder doorvragen :P ). Maar goed, als de algehele klank en toonzetting je al niet aanspreken, valt er wellicht weinig te winnen. Dergelijke factoren vallen bij mij vaak onder gewenning, maar niet altijd. Al is een week of een luisterbeurtje of zes/zeven daar misschien te weinig voor.

Misschien dat de volgende Luisterclub uitdaging meer bij je losmaakt (zie algemene topic)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

arjans
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo nov 20, 2011 5:40 pm
Locatie: amsterdam

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door arjans » zo sep 07, 2014 10:29 pm

Leuk dit! Hoop dat er nog veel, voor mij, onbekende platen gaan volgen.

Misschien heb je gelijk en moet deze plaat gewoon vaker beluisterd worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8199
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Metalheank » zo sep 07, 2014 10:43 pm

Ik heb hem ook een aantal keer geluisterd. Ik kende Exciter vooral van naam.

Zoals verwacht prototype speedmetal. Dendert lekker door. Maar daardoor springt er inderdaad ook weinig bovenuit (noemde Ruud al). De zang is wel maniakaal, maar niet kenmerkend genoeg en speedmetal heeft interessante zang en refreinen nodig. Het valt me voor zo'n bekende naam toch tegen, maar het zal vooral wel legendarisch zijn omdat ze er vroeg bij waren.Wel dikke bonuspunten voor de windsample.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25323
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Jeroen » zo sep 07, 2014 10:52 pm

Het plaatje heeft voor mij ook wat nostalgische waarde. Werd regelmatig gedraaid toen ik nog in de Metalzone Nijverdal werkte.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door innuendo » zo sep 07, 2014 11:05 pm

Het is voor mij ook vooral de sfeer die het bijzonder maakt. Met de productie heb ik soms (zeker op een matige installatie) nog wat moeite. Lastig om er soms zelfs maar de charme van in te zien. Het is een historische klassieker, geen muzikale. Al blijft het titelnummer echt geniaal!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25323
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Jeroen » zo sep 07, 2014 11:12 pm

Een consistenter voorbeeld van een speedmetalplaat uit die tijd is Vicious Attack van Abattoir. Weliswaar ook een opgepoetste demo, maar de songs zijn over de gehele linie beter uitgewerkt, vlotter, wat beter gespeeld en bovenal blijven ze beter hangen. Ook vind ik de melodieën sterker. Maar goed, dan praat je ook over 1985, toen was dergelijke speed metal eigenlijk alweer wat gedateerd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Old Mhb
Berichten: 378
Lid geworden op: za dec 30, 2006 7:31 am
Locatie: Lokeren

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Old Mhb » zo sep 07, 2014 11:18 pm

Heb ze allemaal, maar Long Live The Loud draagt men absolute voorkeur. dat album rost van het begin tot het eind. Ook Abattoir kan ik best pruimen. Als Motörheadfan vind ik hun versie van Ace Of Spades best lekker. Long Live The Loud, Unveiling The Wicked, Violence And Force en Heavy Metal Maniac heb ik op lp. In die tijd gekocht.
Vlaming in hart en nieren. Tot nader order belg onder dwang.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door innuendo » zo sep 07, 2014 11:18 pm

Die cd heb ik ook liggen. Was ook wel een goede kandidaat geweest overigens.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door yowannuzz » zo sep 07, 2014 11:19 pm

Ik heb er al iets over gezegd in het luisterclubje-topic. (de geinteresseerden kunnen klikken).
Voor mensen die te lui zijn om te klikken: Fijne oer-thrash/heavy metal-plaat met een productie die ik aan kan.
Ik waardeer het jonge honden-gevoel maar zal er geen standbeeld voor oprichten.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25323
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Jeroen » zo sep 07, 2014 11:20 pm

@Ruud: Wat niet is, kan nog komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Progressive Jeff » zo sep 07, 2014 11:31 pm

M.b.t. power metal, zo noemden sommige bands de stijl die ze speelden terwijl ze eigenlijk speed metal aan het spelen waren. Bij dit soort platen heb ik aan een drietal luisterbeurten wel voldoende.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25323
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Jeroen » zo sep 07, 2014 11:32 pm

Heb je em ook met het volume op 11 gedraaid? Dat kan nog wel eens nieuwe inzichten doen opkomen bij ongecompliceerde metal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Progressive Jeff » zo sep 07, 2014 11:42 pm

Bij mij gaat de volumeknop helaas maar tot 10 ;-)

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Exciter

Bericht door Cjmormon » zo sep 07, 2014 11:42 pm

Jeroen schreef: @CJmormon: Waarom vind je de zanger zo slecht dan? Het is een ruwe strot, maar mijns inziens past hij uitstekend bij deze rauwe klanken. Heel af en toe een vleugje melodie, dus op zich best te doen. Hij is wat mij betreft geen topper, maar hij is ook geen Baloff die door z'n fratsen de aandacht afleidt. Dat de refreinen naar huidige maatstaven (daar gaan we weer) wat fantasieloos en eentonig zijn, vind ik niet zo'n probleem. Het nodigt uit tot de vuist in de lucht en meeschreeuwen.
Voor mij moet de zang als een extra instrument zijn en toegevoegde waarde hebben. Bij deze monotome zanger heb ik niet dat gevoel. Zijn stem kleur/klank ligt mij niet en ik vind dat zijn zang geen toegevoegde waarde is voor deze band. Muziekaal gezien vind ik het nog niet eens zo slecht, maar het is echt de zanger waar ik op afknap. Toch grappig om te zien hoeveel invoed een zanger heeft hahaha. (draait watain) morgen ga ik me eens wagen aan het album voor de volgende keer

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door jeffrey » zo sep 07, 2014 11:45 pm

Ondanks dat ik de plaat al geruime tijd niet meer beluisterd heb, buiten deze week om, ging die erin als zoete koek. Goede herkenning van de nummers. Ze blijven iig wel hangen, al heb ik hem in de jaren behoorlijk grijs gespeeld (laatste twee jaar minder). Exciter is natuurlijk een van die genre vormende cult-acts. Zeer belangrijke release die aan de basis heeft gestaan (niet enkel door Exciter) van de Speed en in mindere mate Thrash Metal, maar dat betekent niet dat we ze enkel moeten ophemelen om wat ze betekend hebben.

Simpel? Ja, want muziek wordt niet persé beter als iemand 153 verschillende riffs in een nummer propt of laat zien wat hij allemaal op zijn instrument kan. Hard en ruig? Check. Energiek? Check. Pakkend? Check. Geen goede productie? Lekker boeiend. Dit zijn voor mij toch de factoren die een plaat maken. De ruige zang van Beehler samen met het zagende en hakkende geluid van Exciter zorgen voor een erg goede plaat. De riffs zijn doeltreffend en simpel en de bas vult alles lekker op. Van slechtere producties heb ik geen last, en brengt met bepaalde platen zelfs extra sfeer aan het geheel. Daarnaast blijft de kwaliteit van de muziek aanwezig, zelfs als de productie minder gelikt of goed is. Zolang duidelijk is wat er gespeeld wordt natuurlijk. De plaat begint al heerlijk met Stand up and fight. Je weet meteen wat je huis haalt. Raggende Heavy Metal om met 110 over de verkeersdrempels te stuiteren. Heavy Metal Maniacs heeft haast wat swingends over zich heen. Niet voor niets dat dit een van de Metal anthems van de Metaldino's is. Overigens zijn niet alle nummers even geslaagd. Iron Dogs is nog steeds een lange zit met een lekker nietszeggend refrein. De solo is wel goed. Samen met Black Witch valt deze een beetje buiten de boot. Cry of the Banshee is het stoerste wat ze ooit hebben uitgebracht. Al met al is dit samen met tijd- en genregenoten een baanbrekende plaat, die aan de geboorte van de Speed en Thrash Metal hebben gestaan. Voor mij niet alleen omdat het een van de eerste was, maar meer vanwege de kwaliteit. Dit is met recht een klassieker (9.5/10).

Overigens vind ik gedateerd klinken echt van de meest onzinnige argumenten waarom je een plaat niet goed zou vinden. Alle muziek is gedateerd.
Allemaal even normaal doen tegen djent

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Exciter

Bericht door jeffrey » zo sep 07, 2014 11:47 pm

Cjmormon schreef:
Jeroen schreef: @CJmormon: Waarom vind je de zanger zo slecht dan? Het is een ruwe strot, maar mijns inziens past hij uitstekend bij deze rauwe klanken. Heel af en toe een vleugje melodie, dus op zich best te doen. Hij is wat mij betreft geen topper, maar hij is ook geen Baloff die door z'n fratsen de aandacht afleidt. Dat de refreinen naar huidige maatstaven (daar gaan we weer) wat fantasieloos en eentonig zijn, vind ik niet zo'n probleem. Het nodigt uit tot de vuist in de lucht en meeschreeuwen.
Voor mij moet de zang als een extra instrument zijn en toegevoegde waarde hebben. Bij deze monotome zanger heb ik niet dat gevoel. Zijn stem kleur/klank ligt mij niet en ik vind dat zijn zang geen toegevoegde waarde is voor deze band. Muziekaal gezien vind ik het nog niet eens zo slecht, maar het is echt de zanger waar ik op afknap. Toch grappig om te zien hoeveel invoed een zanger heeft hahaha. (draait watain) morgen ga ik me eens wagen aan het album voor de volgende keer
De zang is hier juist van toegevoegde waarde. Wat had je dan willen hebben? Een Dio-kloon? Dit is smerige ruige Heavy Metal en dat vraagt om zo'n zanger.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door innuendo » zo sep 07, 2014 11:55 pm

Jammer dat je niet zomaar even in een tijdmachine kan stappen. Ik denk dat Exciter live anno 1984 ronduit briljant geweest moet zijn. Dit is een band die sowieso op het podium beter tot zijn recht komt. De stereo op vol volume op een goede tweede plaats.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Exciter

Bericht door Cjmormon » ma sep 08, 2014 12:44 am

jeffrey schreef:
Cjmormon schreef:
Jeroen schreef: @CJmormon: Waarom vind je de zanger zo slecht dan? Het is een ruwe strot, maar mijns inziens past hij uitstekend bij deze rauwe klanken. Heel af en toe een vleugje melodie, dus op zich best te doen. Hij is wat mij betreft geen topper, maar hij is ook geen Baloff die door z'n fratsen de aandacht afleidt. Dat de refreinen naar huidige maatstaven (daar gaan we weer) wat fantasieloos en eentonig zijn, vind ik niet zo'n probleem. Het nodigt uit tot de vuist in de lucht en meeschreeuwen.
Voor mij moet de zang als een extra instrument zijn en toegevoegde waarde hebben. Bij deze monotome zanger heb ik niet dat gevoel. Zijn stem kleur/klank ligt mij niet en ik vind dat zijn zang geen toegevoegde waarde is voor deze band. Muziekaal gezien vind ik het nog niet eens zo slecht, maar het is echt de zanger waar ik op afknap. Toch grappig om te zien hoeveel invoed een zanger heeft hahaha. (draait watain) morgen ga ik me eens wagen aan het album voor de volgende keer
De zang is hier juist van toegevoegde waarde. Wat had je dan willen hebben? Een Dio-kloon? Dit is smerige ruige Heavy Metal en dat vraagt om zo'n zanger.
Rustig denk aan de bloeddruk! Nee ook geen Dio kloon want dat past ook niet, al zou het wel een verbetering zijn

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Exciter

Bericht door jeffrey » ma sep 08, 2014 1:02 am

innuendo schreef:Jammer dat je niet zomaar even in een tijdmachine kan stappen. Ik denk dat Exciter live anno 1984 ronduit briljant geweest moet zijn. Dit is een band die sowieso op het podium beter tot zijn recht komt. De stereo op vol volume op een goede tweede plaats.
Dat zou helemaal te gek zijn!
Cjmormon schreef:
jeffrey schreef:
De zang is hier juist van toegevoegde waarde. Wat had je dan willen hebben? Een Dio-kloon? Dit is smerige ruige Heavy Metal en dat vraagt om zo'n zanger.
Rustig denk aan de bloeddruk! Nee ook geen Dio kloon want dat past ook niet, al zou het wel een verbetering zijn
Mijn bloeddruk is prima! ;) Maar anyways dat past toch helemaal niet bij de muziek?
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25601
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Lennert » ma sep 08, 2014 9:57 am

Dit was dan ook meteen mijn eerste ervaring met Exciter. Klinkt als Judas Priest en Saxon on speed, al hoor ik ook wat invloeden van landgenoten Triumph er in (niet gek ook met de driemansopzet). De productie is wel echt kut tot op het punt dat ik met alle gemak wil beweren dat ik een grote fan ben van overgeproduceerde Andy Sneap albums dan dit soort ruis. Tegelijkertijd is het allemaal wel lekker energiek en enerverend door zo'n geluid, dat is in ieder geval nog een pluspunt.

Duidelijk dat dit een van de eerste speed/thrash bands ooit is: je hoort de tempo's uit Deep Purple (Highway Star) en Judas Priest (Exciter), maar dan veel gruiziger en ruiger uitgevoerd. De zang is vrij belabberd, maar geeft iets mee met de muziek dat lekker ongedwongen is. Het is daarnaast niet alsof Hetfield en Mustaine zulke goeie zangers waren op de eerste albums (of latere albums for that matter :P). Exciter doet met in een bepaald opzicht ook heel erg denken aan een ruigere vorm van Spinal Tap, alsof het allemaal een zeer goed uitgevoerde grap is met liefde voor het metal genre. Nu ik er over nadenk, Anvil komt ook een beetje naar voren.

Hier komt wel meteen een probleem voor mij erbij kijken: ik vind het allemaal wat simpel en voel me vooral oud dat ik dat pretentieloze karakter van de muziek niet zo goed meer trek. Ik heb mijn metal het liefste toch serieus en vind deze ongedwongen ros-ros metal vooral 'leuk' maar niet echt goed. Mijn favoriete nummer is daarom ook Black Witch, aangezien dit met zijn Sign Of The Southern Cross achtige sfeer meteen wat meer mystiek aanbrengt in de muziek. Dat wil overigens niet zeggen dat afsluiter Cry Of The Banshee er niet minder gaaf om is, dat nummer rost behoorlijk hard.

Als de resterende albums ook zo klinken zal Exciter niet snel mijn band worden, maar het klinkt zeker niet slecht en heeft momenten van pure gaafheid. Welke albums zijn er misschien meer aan te raden?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door jeffrey » ma sep 08, 2014 10:34 am

Ik ken alleen de eerste vier en dat vind ik allen aanraders!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 08, 2014 5:57 pm

Vanuit het zonovergoten Zuid-Engelse Kent ook maar even act de présence geven en een duit in het zakje doen:

Excitier is een van de vele klassieke heavmetalbands die ik in het voorjaar van 2005 heb leren kennen dankzij een groot aantal verzamelcd's van CoenV. Een hoop bands uit die selectie waren regelrechte openbaringen. Ik noem een Forbidden, Flotsam & Jetsam, Arch-era Fates, Angel Witch, Satan en Blitzkrieg.

Exciter kwam met albums als het debuut en 'Violent & Force' niet in dat A-rijtje terecht, maar in het B-rijtje met albums als 'Bonded By Blood' van Exodus, 'Fistful Of Metal' van Anthrax en 'Metal On Metal' van Anthrax. Stuk voor stuk ongebreidelde metalplaten met een voor de tijd relatief ongepolijst geluid en een hoge funfactoor. Het prikkeldraad/kettingzaag-geluid heeft een hoge cvltfactoor, pakkende refreinen en ongecompliceerde riffs. Het is allemaal al gezegd. 'Heavy Metal Maniac' heeft het legendarische, überpakkende titelnummer, maar over de hele lengte houdt opvolger 'Violent & Force' (ondanks de talloze Motorhead/Priest rip offs) stukken beter de aandacht vast. En dan te bedenken dat ik dat album al jaren niet meer hebt geluisterd....

Exciter is niet zozeer een noemenswaardige band, maar wel eentje met zo'n hoge 'niet van deze tijd'-factoor dat het op zijn tijd leuk doet op feestjes, als nummer uit de PA tussen optredens door en als cover door nooit succesvolle coverbands.

De ware obscure speedmetalklassieker, die over de gehele lengte wél echt goed en relevant is, is natuurlijk 'Terror And Submission' van Holy Terror; samen met Agent Steel eigenlijk de enige echte noemenswaardige pure oldschool speedmetalband.

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Sentinel » ma sep 08, 2014 8:19 pm

De zang kan ik absoluut niet als slecht bestempelen (drummen en zingen lijkt me toch lastig). Ik krijg er kippevel van; niet zozeer op deze plaat maar wel op de volgende twee. Luister eens naar die gil in "Evil Sinner" op Violence and Force; te vet gewoon. Dit soort Neanderthaler praktijken maken zulke platen onsterfelijk. Bij mij heeft Heavy Metal Maniac al 4 verkooprondes overleeft en zal waarschijnlijk nooit de deur verlaten.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5792
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Mollusk » ma sep 08, 2014 8:27 pm

Kunnen we het nou nergens over eens worden!? ;)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Den » di sep 09, 2014 8:08 am

het jammere van dit soort platen vind ik altijd dat er nooit meer zoiets opgenomen zal worden. Deze muziek klinkt met een moderne productie (i.m.o.) echt helemaal nergens naar. Jammer, want met de juiste, jaren 80 productie (of ouder) is het heel gaaf. Mijn voorkeur gaat wel uit naar plaat nummer 2 en 3. Waar ik overigens wel een beetje last van krijg bij Exciter is dat het een beetje te simpel klinkt af en toe.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22667
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door innuendo » di sep 09, 2014 2:07 pm

Geen woord gerept over de spuuglelijke hoes, hehe. Is er echt iemand die het mooi vindt?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Den » di sep 09, 2014 2:44 pm

spuuglelijk inderdaad. Heeft de band ook wel enigszins patent op, heb je de rest van de hoezen wel eens gezien. Die knapen geven daar blijkbaar echt geen fluit om...
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door jeffrey » wo sep 10, 2014 10:40 am

Alleen Long live the Loud is mooi. Denk dat ze dronken waren en de verkeerde aanwezen..
Allemaal even normaal doen tegen djent

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Wessel » wo sep 10, 2014 5:08 pm

Heavy Metal Maniac doet me erg aan Show No Mercy van Slayer denken: hetzelfde jeugdige enthousiasme, de verre van optimale productie (vooral het drumgeluid) en voor die tijd baanbrekende snelheden en tekstuele extremiteit. Exciter laat zich inderdaad omschrijven als een ruigere en snellere Priest of Saxon met een flinke scheut Motörhead en ik kan me voorstellen dat dit destijds insloeg als een bom. Inmiddels is dit soort muziek totaal achterhaald, maar af en toe kan ik er erg naar verlangen en net als bijvoorbeeld Welcome To Hell en Seven Churches levert deze cd een geweldig tijdsbeeld en een blauwdruk/onvolgroeide versie van een later zeer levendig genre.
Wel vind ik dit een ontzettend eentonige cd. De riffs van de snelle nummers variëren nauwelijks. Soms is er een gaaf moment dat de eentonigheid doorbreekt, bijvoorbeeld het coole basloopje halverwege Rising Of The Dead en de sfeervolle passage daarna, die vanwege het galopperende tempo enorm aan Iron Maiden doet denken. Maar genoeg om de nummers en de cd over de gehele linie te 'redden' is dat niet.
De langzamere nummers vind ik ook minder geslaagd: ik begrijp de sfeervolle/doomy intenties van een nummer als Black Witch, maar het ontbeert de band aan echt sterke riffs om het nummer echt memorabel te maken.
Net zoals Yowanuzz aangeeft zal dit geen favoriet album van me worden, maar in een playlist met achtergrondmuziek voor op feestjes (of in een tijdlijn over de ontwikkeling van de verschillende metalgenres) zou ik Exciter zeker opnemen!
Prijsnummers: Stand Up And Fight en het titelnummer.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Den » wo sep 10, 2014 7:43 pm

Dat met die eentonige riffs zijn ze (bij mijn weten) nooit echt kwijt geraakt. Het klinkt een beetje als een truckje. Aan de andere kant: je hoeft een dergelijke riff maar te horen en je roept: HE EXCITER!!! Lekker herkenbaar dus...
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Hieronimus » vr sep 12, 2014 8:17 am

Nou, belofte maakt schuld. :)

Het enige dat ik met speed metal heb is Megadeth (dat zegt genoeg, want het is niet eens volbloed speed metal). Desalniettemin is dit geen onplezierig plaatje. Simpel: enorm. Onpretentieus: jep. En toch aardig sfeervol. Zoals eerder ook al gezegd is dit een leuk album om naar terug te kijken om een tijdsbeeld van de muziek te vormen. Dat wil zeggen, voor mij heeft het waarde als blik terug op de roots van dit genre, maar ik zie mezelf dit album niet draaien omdat ik denk "Ja, ik heb zin in nummer X."
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Exciter (Luisterclub Hotspot Week 36)

Bericht door Orklord » za sep 13, 2014 8:23 am

Exciter is eigenlijk zo een band die ik al tijd is beter moet beluisteren. Goede kans dit dus :wink:
Ik vind het een heerlijke plaat, ik stoor mij ook helemaal niet aan de productie, die past er juist prima bij.
Heerlijke plaat voor af en toe. Nu de rest maar is opzoeken.

Plaats reactie