Dit was weer geweldig, vloog echt voorbij! M.u.v. het aanvankelijk slechte weer (maar dat trok na de eerste festivaldag gelukkig bij), de kou s’nachts en de behoorlijk uit de hand gelopen verkoudheid die ik daaraan overgehouden heb, zat alles eigenlijk wel goed: fantastische line up, veel bekenden en andere gezellige mensen getroffen, goede sfeer, goede campingspot (onder de bomen en aan de rand van het dorp, dus we konden s’morgens gewoon een fatsoenlijk ontbijt scoren), ontzettend lekker en gevarieerd eten (op welk ander festival vind je nou een heuse veganistische straat?) en Brutal Assault blijft in veel opzichten gewoon mijn favoriete festival. Al moet ik wel zeggen dat het, nadat ik vernam dat Emperor volgend jaar zal spelen, nogal aanvoelde als een pre-party voor Brutal Assault 2017.
Ivm de gezelligheid en het ontspannen gevoel wel wat bands die oorspronkelijk wel op de planning stonden laten schieten, maar goed, je kan ook niet alles zien. Uiteraard alsnog wel heel veel gezien en enkele toppers die mij nu te binnen schieten en echt geweldig waren, waren (in chronologische volgorde) Goatwhore (een favoriet bandje van me dat wat mij betreft wel meer naamsbekendheid verdient aan deze kant van de Atlantische Oceaan), Gruesome (0% originaliteit, 100% vermaak, waarbij niet headbangen geen optie was!), Abbath (een terechte headliner, de geest van Immortal waarde over het festivalterrein en “Abbath!” bleek in de volgende dagen het nieuwe “Slleeejjuuuuuhhrrrrrrr” te zijn!

), Gojira (sloeg echt alles wat zowel spel als publieksbeleving betreft, wellicht de grootste pit die ik ooit meegemaakt heb en heb nog een drumstokje bemachtigd), Coroner (schaarde zich moeiteloos tussen de hoogtepunten van het festival), Satyricon (fantastisch integrale uitvoering van
Nemesis Divina), Taake (helaas niet helemaal gezien ivm overlap met Satyricon, maar altijd goed), Destruction (geweldig thrashfeest met veel vette nummers en tegen de richting van een circlepit inrennen is gaaf!
![Headbanger [headbang]](./images/smilies/rockdevil.gif)
), Mgla (believe the hype, zwaar meeslepend!) en Venom Inc. (onverwachts vet, bijna alleen maar nummers van
Welcome To Hell en
Black Metal, die allen veel strakker werden gespeeld dan ooit tevoren, voor een publiek dat alles uit volle borst meezong. Hoewel Cronos het boegbeeld van Venom blijft, wint deze versie het op muzikaal vlak! Dat
Witching Hour niet gespeeld werd vergeven we ze dan maar, want dit was de perfecte uitsmijter!). Maar ik heb uiteraard nog veel meer gezien!
Enige grote minpunt dat ik kan bedenken is de situatie op de camping. Vrij veel mensen om mij heen zijn bestolen door de zigeuners die s’nachts op de camping rondscharellen, tenten binnendringen en alles meenemen wat los en vast zit…. Gaf me een vrij onveilig gevoel, het is een probleem dat al langer aanwezig is maar met de jaren erger wordt en daarom denk ik dat ik volgend jaar lekker in een hotel ga zitten, het festival biedt kamers aan voor een lage prijs. Fatsoenlijke douche en plee zijn dan natuurlijk ook mooi meegenomen!
Dat ik er volgend jaar weer bij ben staat echter buiten kijf. Want er zijn veel goede bands in deze wereld, maar er is maar één Emperor!
![Headbanger [headbang]](./images/smilies/rockdevil.gif)