Black Metal Topic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
puist

Bericht door puist » di aug 24, 2004 7:15 pm

CALIBANaan schreef:

kan iemand even vertalen of t nou al uitverkocht is of niet?
http://www.ticketmaster.no/html/home.htmI?&l=EN
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 7:57 pm

Wat is The Work Which Transforms God toch geweldig. Om ditmaal maar te zwijgen over de gitaren en het te hebben over het drumwerk:
Godverdomme, je zou na het horen van deze plaat toch bijna elke band een drumcomputer aanraden. Op geen enkel album heb ik tot nu toe mooier drumgeluid (zowel originele drums als computer) gehoord dan deze Franse heren op dit fantastische album laten horen. Het opzwepende geluid dat vooral op Our Blessed Frozen Cells te horen is past perfect bij de rest van de muziek.
Fenominaal gedaan!
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » di aug 24, 2004 8:33 pm

Ik zit nu eens Leviathan - Tentacles of Whorror (van de Amerikaanse Leviathan dus) te beluisteren (net gekocht) en op het eerste gehoor is dat ding zeker niet verkeerd.
Ben benieuwd of 'ie met het aantal luisterbeurten groeit.

Mocht dit na een aantal luisterbeurten nog steeds zo goed bevallen, dan wordt er meer van Leviathan in huis gehaald.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 8:35 pm

Doe anders een kleine review.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » di aug 24, 2004 8:37 pm

Ik ben pas bij nummer 3. Kan geen 3 nummers reviewen.
Ik zal later nog wel een wat gedetailleerdere beschrijving posten.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 8:37 pm

Het zou je eerste zijn.
Hehe.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » di aug 24, 2004 8:40 pm

Zeikerd.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 8:41 pm

Heb je goed. Ken jij toevallig Myrddraal? Luister nu het album Blood On The Mountains omdat ik Othrys daarover zag posten.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » di aug 24, 2004 8:42 pm

Ik dacht dat het een Australische band was. Maar verder ken ik het ook niet.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 8:42 pm

Ik hou je op de hoogte, ben nu bij de intro. :silly:
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » di aug 24, 2004 8:43 pm

Ok.

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 9:29 pm

Nou een leuke tip voor tuig dat van een gezonde combi van ziekte, kou en melodie houden: Lja ( met zo`n ootje erboven!) uit Noorwegen.

Hun EP Vedderbaug is een mooie mix van die elementen. Chaotisch, ziek en ijskoud, met tussendoor prachtige melodieuze passages. Heerlijk duister sfeertje, lekker droevig en uiteraard weer behoorlijk Norsk.

Sjekken die hap!
Perhaps you should try the morgue

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 9:41 pm

Gr. Dracula schreef:Nou een leuke tip voor tuig dat van een gezonde combi van ziekte, kou en melodie houden: Lja ( met zo`n ootje erboven!) uit Noorwegen.

Hun EP Vedderbaug is een mooie mix van die elementen. Chaotisch, ziek en ijskoud, met tussendoor prachtige melodieuze passages. Heerlijk duister sfeertje, lekker droevig en uiteraard weer behoorlijk Norsk.

Sjekken die hap!
Van Ljå (wat je zowaar uitspreekt als Ljoe, haha) ken ik enkel het uit 2002 afkomstige album 'Vedderbaug'. Aardig lekker schijfje ja, maar op de een of andere manier trekt het me niet. Chaotisch is het wel, ziek een stuk minder. IJskoud vind ik ook wel meevallen. Ik vind het niet veel gaver dan de gemiddelde Noorse BM-band, al is een van de weinige verschillen dat de standaard Noorse band wèl gave zang heeft. Doe het of op de Abbath-manier, wat qua toonhoogte niet veel van praten verschilt, of op de manier als bijvoorbeeld Hat dat deed, als echte krijs. Dit zit er tussenin, en dat klinkt niet scherm en 'eng' genoeg.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 9:52 pm

Als we het dan toch over Noorse BM hebben, iemand bekend met Det Hedenske Folk?

Demo True Northern:
Een project waarvoor Abbath nog achter het drumstel heeft gezeten, zo ook Kvitrafn(?) van Gorgoroth. Demonaz heeft nog wat op de gitaar gepingeld, maar eigenlijk was het gewoon het project van Tyr (Emperor). Daar Gr. Dracula het begrip 'ijskoud' op Ljå laat slaan, denk ik eerder aan deze band. Met invloeden uit zowel Immortal, alsook de oude Gorgoroth wordt er toch weer standaard-BM neergezet. Maar die vocals..die maken het in dit geval wel helemaal af. In de eindmix lekker richting de achtergrond gegooid, zodat er een heersend duister sfeertje omheen hangt, en leuk verpakt door meneer de gitaar. De drums komen op mij wat chaotisch over, maar zijn niet slecht te noemen. Een leuk project dat al lang in de doofpot gestopt is.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di aug 24, 2004 10:14 pm

Hoeveel mensen zijn er hier bekend met de band Averse Sefira?
Americaanse black metal maar wel met een totaal eigen stijl. Redelijk melodieus met een helder geluid. Maar door hun vele desonante riffs klinken ze boosaardig genoeg om menig underground black metal band naar de kroon te steken. De ziekte en de duisternis druipen van deze band af. Voeg daar nog een paar death metal invloeden aan toe voor de agressie en je hebt een steen goede black metal band.

http://www.aversesefira.com/

Vooral hun album Battle's clarion is erg goed. Ook zeker een tip voor de Graaf.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di aug 24, 2004 10:14 pm

*dubbelpost*
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Mendel

Bericht door Mendel » di aug 24, 2004 10:34 pm

Als ik zeg: ziekste blackmetal die er is.
welke band komt dan in jullie hoofd op?

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:35 pm

Mendel schreef:Als ik zeg: ziekste blackmetal die er is.
welke band komt dan in jullie hoofd op?
khanate

maar je hebt natuurlijk meerdere "ziekelijkheids-factoren" en gradaties. Oftewel, een band kan op meerdere manieren de ziekste zijn.

[img]http://i20.photobucket.com/albums/b249/lanablaa/Banner_486x60_kat.gif[/img]

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 10:37 pm

Dat kent hij al en valt meer onder Doom.
Ziekste Black Metal? Wat zoek je precies als het om ziek gaat?
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Mendel

Bericht door Mendel » di aug 24, 2004 10:37 pm

khanate is meer doom toch

en je kan het inderdaad gaan bepalen op sfeer/agressie/teksten enz.

ik doel meer op sfeer

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » di aug 24, 2004 10:38 pm

Mendel schreef:khanate is meer doom toch

en je kan het inderdaad gaan bepalen op sfeer/agressie/teksten enz.

ik doel meer op sfeer
Blut Aus Nord, natuurlijk.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:40 pm

Robgoroth schreef:[..]

Van Ljå (wat je zowaar uitspreekt als Ljoe, haha) ken ik enkel het uit 2002 afkomstige album 'Vedderbaug'. Aardig lekker schijfje ja, maar op de een of andere manier trekt het me niet. Chaotisch is het wel, ziek een stuk minder. IJskoud vind ik ook wel meevallen. Ik vind het niet veel gaver dan de gemiddelde Noorse BM-band, al is een van de weinige verschillen dat de standaard Noorse band wèl gave zang heeft. Doe het of op de Abbath-manier, wat qua toonhoogte niet veel van praten verschilt, of op de manier als bijvoorbeeld Hat dat deed, als echte krijs. Dit zit er tussenin, en dat klinkt niet scherm en 'eng' genoeg.
Hmm...ik vind Lja ( waar de fuck haal je zo`n ruig Norske aatje?) toch wel bovengemiddeld hoor ( voor mijn kennis ;)). Het is niet aan 1 stuk door rag/ruis/krijswerk, wisselt van "stemmingen" zonder dat het aanslag pleegt op de totale sfeer...
Juist die heerlijk gematigd wissels maken de band behoorlijk koeltjes. Zowel de snelle als langzame stukken snijden ijs op de juiste plek.
Je moet t het idd niet van de vocalen hebben wat dat betreft.
Nee, dit mag ik graag meer horen.

Bambix

Bericht door Bambix » di aug 24, 2004 10:41 pm

Dit is de eerste keer dat ik Khanate als black omschreven zie...

Wel origineel natuurlijk om ze zo te noemen.
Natural Born Negative

Mendel

Bericht door Mendel » di aug 24, 2004 10:42 pm

Robgoroth schreef:[..]
Blut Aus Nord, natuurlijk.
Heeft die band een beetje fatsoenlijk opnamekwaliteiten?
of is het één en al geruis...

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:44 pm

Robgoroth schreef:Dat kent hij al
Oh, dat wist ik niet. Daar hebben ze jammergenoeg nog geen pop-ups voor uitgevonden!

Ik vind Khanate niet echt doom trouwens. Ook geen 100% black, vooruit, een combinatie daarvan.

Mendel

Bericht door Mendel » di aug 24, 2004 10:45 pm

Gr. Dracula schreef:[..]
Ik vind Khanate niet echt doom trouwens. Ook geen 100% black, vooruit, een combinatie daarvan.
noem eens iets waaruit blijkt dat khanate blackmetalinvloeden heeft? :shock:
ik vind het meer het tegenovergestelde

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:45 pm

Bambix schreef:Dit is de eerste keer dat ik Khanate als black omschreven zie...

Wel origineel natuurlijk om ze zo te noemen.
Ik heb een nogal aparte kijk op de werkelijkheid ;). Als ontbijt drink ik bv melk met augurken!

Bambix

Bericht door Bambix » di aug 24, 2004 10:45 pm

Wat is er in godsnaam black aan? Krijsende vocalen maken nog geen black hoor...
Natural Born Negative

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:51 pm

Nee, maar in combinatie met de algehele sfeer en de ziekelijkheidsfactor ervan die je veel vaker binnen bm dan binnen doom tegenkomt vind ik deze band meer een bm-smaakje hebben.

Ik beoordeel een band niet altijd puur op technische/instrumentale aspecten. Zeker niet als het om een "twijfelgeval" gaat. En IK noem Khanate dus echt geen 100% doom!

Mendel

Bericht door Mendel » di aug 24, 2004 10:52 pm

het is zeker geen 100% Doom, maar ook ZEKER GEEN BLACKMETAL :D

maar goed; het ging over extreme blackmetalbands

Bambix

Bericht door Bambix » di aug 24, 2004 10:53 pm

Gr. Dracula schreef:Nee, maar in combinatie met de algehele sfeer en de ziekelijkheidsfactor ervan die je veel vaker binnen bm dan binnen doom tegenkomt vind ik deze band meer een bm-smaakje hebben.

Ik beoordeel een band niet altijd puur op technische/instrumentale aspecten. Zeker niet als het om een "twijfelgeval" gaat. En IK noem Khanate dus echt geen 100% doom!
Ik ook niet...maar ook zeker geen black...
Natural Born Negative

Gr. Dracula
Lult over cdtjes

Bericht door Gr. Dracula » di aug 24, 2004 10:55 pm

Mendel schreef:het is zeker geen 100% Doom, maar ook ZEKER GEEN BLACKMETAL :D

maar goed; het ging over extreme blackmetalbands
LEZEN krijger! ;)

ik houd het op een combinatie van beide ( en meerdere) genres, Khanate is zeker weten ook geen 100% bm. Alleen wegen de factoren die het voor mij eveneens blacky maken blijkbaar zwaarder bij mij dan de doom-inbreng, zodat ik deze band ook in het bm-topic ter sprake durf te bregen!

Bambix

Bericht door Bambix » di aug 24, 2004 10:58 pm

Nou, ik zet Heavenwood's "Diva" nog maar eens op. Tering, wat een ziek black metal sfeertje zit daar in zeg.

:)
Natural Born Negative

Amibor

Bericht door Amibor » di aug 24, 2004 11:14 pm

Gr. Dracula schreef:Nou een leuke tip voor tuig dat van een gezonde combi van ziekte, kou en melodie houden: Lja ( met zo`n ootje erboven!) uit Noorwegen.

Sjekken die hap!

Ik heb Vedderbaug, en mag ik wel zeggen een erg goede cd. Doet bij vlagen aan Wyrd denken, en bij vlagen aan totaal andere bands, waarvan in nu even niet op de naam kom. BM die goed in elkaar steekt, en alles heeft.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Meltdown

Bericht door Meltdown » di aug 24, 2004 11:47 pm

Zeker erg goed. Ik heb hier de split 7" met Koldbrann liggen.
Hoogtempo rossende blackmetal die me doet denken aan een oude Marduk en Gorgoroth, zo nu en dan onderbroken door sfeervolle akoestische passages. Ook een erg sterke zanger moet ik zeggen, lekker vies en kwaadaardig klinkt 'ie. Vedderbaug heb ik op m'n pc staan. De sterkste nummers van die plaat vind ik Skamslaadte Engler (die ook op de split staat), Vind en Victorinox. Die laatste heeft trouwens een erg humoristische ondertoon terwijl er tussendoor snoeiharde black wordt gespeeld. Goed uitgewerkt.

Mocht er een full-length komen, dan zal ik deze zeker aanschaffen. Een veelbelovende band.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo aug 25, 2004 12:11 am

Gr. Dracula schreef:[..]

Hmm...ik vind Lja ( waar de fuck haal je zo`n ruig Norske aatje?) toch wel bovengemiddeld hoor ( voor mijn kennis ;)). Het is niet aan 1 stuk door rag/ruis/krijswerk, wisselt van "stemmingen" zonder dat het aanslag pleegt op de totale sfeer...
Juist die heerlijk gematigd wissels maken de band behoorlijk koeltjes. Zowel de snelle als langzame stukken snijden ijs op de juiste plek.
Je moet t het idd niet van de vocalen hebben wat dat betreft.
Nee, dit mag ik graag meer horen.
Alt + 0229

Nee, het is niet aan een stuk door gerag, en wat ik wel gaaf vind zijn de passages. Echter, met alleen passages kom je er als band niet. Ze mogen dan een vrij vooruitstrefend en sterk geluid hebben, echt overkomen doet het niet. Zeker niet gezien ik me vrij veel in de Noorse scene verdiept heb, en dit al veel vaker langs heb horen komen. De lol is er nu wel weer een beetje af met de muziek uit het hoge Noorden. Ze komen allemaal natuurlijk van de paar bekende, grote bands, en dat hoor je meestal overduidelijk. Buiten hetgeen ik net noemde hecht ik ook erg veel waarde aan, jawel, de krijs. Dit inspiratieloze gemekker klinkt hierbij gewoon idioot. Ik denk dat je pas ècht een zieke sfeer zou creëeren met Varg op zang bij deze band.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Meltdown

Bericht door Meltdown » wo aug 25, 2004 12:24 am

Nee man, die zang is gaaf.
En Varg's vocalen horen bij de de duistere, dromerige en slepende blackmetal die Burzum heet. Ik zie dat niet echt passen bij een band die voornamelijk op hoog tempo speelt.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo aug 25, 2004 12:38 am

Meltdown schreef:Nee man, die zang is gaaf.
En Varg's vocalen horen bij de de duistere, dromerige en slepende blackmetal die Burzum heet. Ik zie dat niet echt passen bij een band die voornamelijk op hoog tempo speelt.
Deze reactie moest uiteraard voorbij komen. Goed, een korte uitleg wat dat betreft:

De vocals van ons aller Varg zijn erg 'clean', waarmee ik op het heldere geluid doel. Tevens krachtig doch emotioneel. Het past vooral bij mid-temp Black Metal, dat ben ik met je eens, maar volgens mij zou je een heel sfeervol geheel krijgen met zijn vocalen. Dan niet zoals bij Burzum sterk op de voorgrond, maar lichtjes op de achtergrond. Het vormt mijns inziens dan een heel kleinerend geheel, omdat de muziek als vloedgolven over je heen komt. De snelle brute stukken met snel hoog gekrijs, en de rustige passages waar de aandacht is gevestigd op het instrumentale werk.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

Sater

Bericht door Sater » wo aug 25, 2004 4:53 am

De tweede cd van Bethlehem is de ziekste black metal die er is. Niet 100 % black overigens, maar heeft genoeg passages die daar wel onder te scharen vallen.

Khanate is dus echt wel doom. Sowieso is heel het imago niet black metal en muzikaal ook niet. Hooguit eenzelfde beklemmend sfeertje, maar dat vind ik ook van niet. Maar je mag natuurlijk vinden wat je wilt....ik vind gras ook paars....
Dictius Te Necare

puist

Bericht door puist » wo aug 25, 2004 8:13 am

XnegativeX schreef:Hoeveel mensen zijn er hier bekend met de band Averse Sefira?
Americaanse black metal maar wel met een totaal eigen stijl. Redelijk melodieus met een helder geluid. Maar door hun vele desonante riffs klinken ze boosaardig genoeg om menig underground black metal band naar de kroon te steken. De ziekte en de duisternis druipen van deze band af. Voeg daar nog een paar death metal invloeden aan toe voor de agressie en je hebt een steen goede black metal band.

http://www.aversesefira.com/

Vooral hun album Battle's clarion is erg goed. Ook zeker een tip voor de Graaf.
Ik heb ze onlangs live gezien en ik was niet erg onder de indruk. Het was aardig maar niet wereldschokkend. Misschien dat het op een album wel overkomt maar live kwam het bij mij niet echt over.
Heavy Metal! Just my way

puist

Bericht door puist » wo aug 25, 2004 8:22 am

nuberus schreef:[..]

Wrest drumt niet m.b.v. een drumstel, maar met een soort pads. Ergo, geen drumstel, maar ook geen drumcomputer. Het maakt het geheel bij tijd en wijle erg "druk" en overweldigend, maar ook de rustige stukjes zijn idd goed. Het is iig weer black metal dat gemaakt is op een originele manier, het klinkt als geen ander. Het lijkt vaak wel of ie werkelijk alle bm smaken op een geniale wijze tot eigen nummers kan smeden, met een resultaat dat niet allen uniek is, maar ook gestoord en bovenal fascinerend.

O.a. ik, volgens mij ook Xnegative? Als je Leviathan goed vind, kan ik je zeker Draugar aanraden. Het is in dezelfde geest gemaakt, zei het iets minder "druk" en met meer vervreemde stukken erin. Het doet me op de een of andere manier een beetje denken aan Opus IV van Abigor. Diezelfde sfeer qua tegendraadse stukken en geluiden.
Ik heb dat album van Draugar en ik ben het met je eens. Geweldig album
Heavy Metal! Just my way

puist

Bericht door puist » wo aug 25, 2004 8:25 am

Robgoroth schreef:Als we het dan toch over Noorse BM hebben, iemand bekend met Det Hedenske Folk?

Demo True Northern:
Een project waarvoor Abbath nog achter het drumstel heeft gezeten, zo ook Kvitrafn(?) van Gorgoroth. Demonaz heeft nog wat op de gitaar gepingeld, maar eigenlijk was het gewoon het project van Tyr (Emperor). Daar Gr. Dracula het begrip 'ijskoud' op Ljå laat slaan, denk ik eerder aan deze band. Met invloeden uit zowel Immortal, alsook de oude Gorgoroth wordt er toch weer standaard-BM neergezet. Maar die vocals..die maken het in dit geval wel helemaal af. In de eindmix lekker richting de achtergrond gegooid, zodat er een heersend duister sfeertje omheen hangt, en leuk verpakt door meneer de gitaar. De drums komen op mij wat chaotisch over, maar zijn niet slecht te noemen. Een leuk project dat al lang in de doofpot gestopt is.
Ik ben alleen bekend met de split met Abyssic Hate. Ik heb er al een tijd niet meer naar geluisterd en kan me dus niet echt meer herinneren hoe ik het vond. Het zal dus niet een verpletterende indruk hebben achtergelaten. Geloof dat het redelijk standaard bm was.
Heavy Metal! Just my way

nuberus

Bericht door nuberus » wo aug 25, 2004 9:22 am

puist schreef:[..]
Ik heb dat album van Draugar en ik ben het met je eens. Geweldig album
in Augustus zou de opvolger "Weathering the Curse" uitkomen op Moribund.
En de man zal heersen.

NecroNoud

Bericht door NecroNoud » wo aug 25, 2004 9:44 am

puist schreef:[..]
Ik ben alleen bekend met de split met Abyssic Hate. Ik heb er al een tijd niet meer naar geluisterd en kan me dus niet echt meer herinneren hoe ik het vond. Het zal dus niet een verpletterende indruk hebben achtergelaten. Geloof dat het redelijk standaard bm was.
Hetzelfde hier. Kan me niet herinneren dat ik het echt goed vond.

apoptose

Bericht door apoptose » wo aug 25, 2004 6:47 pm

Bestaat Dødheimsgard nog?

Robgoroth

Bericht door Robgoroth » wo aug 25, 2004 6:54 pm

Voor spek en bonen denk ik. Aangezien International 666 (of was het nou 666 International) uit 1999 de laatste schijf is, zal het wel niet. Ik geloof dat ze rond 2002 weer bijelkaar kwamen met een nieuwe line-up en een naamsverandering (DHG), maar ze hebben sindsdien niets uitgebracht. Misschien ooit nog.
[i]Vergeten Legenden[/i]
---
Dood account.

apoptose

Bericht door apoptose » wo aug 25, 2004 6:55 pm

Ik zie dat ze nog steeds bezig zijn met de opvolger (op Moonfog-site).

Sater

Bericht door Sater » wo aug 25, 2004 6:56 pm

Zijn druk bezig het opkomende album af te ronden. Inderdaad onder de naam DHG en het nieuwe album zal de opvolger van 666 international zijn.
Dictius Te Necare

apoptose

Bericht door apoptose » wo aug 25, 2004 6:58 pm

Niet wereldschokkend, maar misschien om te checken: Drautran (http://www.drautran.com/Realm.html)

nuberus

Bericht door nuberus » wo aug 25, 2004 7:04 pm

voor de nieuwsgierigen die afvragen hoe Xasthur's To Violate the Oblivious klinkt...een beetje reclame:

http://www.vampire-magazine.com/reviews.asp?id=3161
En de man zal heersen.

Gesloten